Hermès solgte luksusvarer for 38,5 milliarder

Det franske merket tjener godt med penger på vesker, klær og parfyme. Salget økte mer enn 20 prosent i årets tre første måneder.

VESKER: Hermes står blant annet bak en rekke skinnprodukter, inkludert vesker og rideutstyr. Her fra en motevisning i Paris i 2019.
Publisert: Publisert:

Usikre økonomiske tider ser ikke ut til å legge noen demper på interessen for luksusvarer.

Hermès omsatte for 3,38 milliarder euro i første kvartal, ifølge salgstallene luksusmerket la frem fredag morgen.

Det er en økning på 22 prosent fra samme kvartal i fjor, og bedre omsetning enn alle kvartalene i 2022.

Inntektene til Hermés i årets tre første måneder tilsvarer rundt 38,5 milliarder kroner.

Les på E24+

Kredittkortene som gir deg de beste fordelene

Hermès-aksjen stiger fredag formiddag drøyt én prosent på Paris-børsen etter tallslippet, etter å ha steget tre prosent i går da luksusgiganten LVMH la frem tall.

Hermès har blant annet butikk i Bond Street i London, en gate som er kjent for å huse mange luksusmerker.

Selger mest i Asia

Inntektshoppet til Hermés skjer på tvers av både geografiske områder og ulike produktkategorier.

Klær- og tilbehørssegmentet, som også inkluderer sko, belter, hatter og lignende, hadde den kraftigste økning på nær 34 prosent fra året før. Kategorien sto for 950 millioner euro av inntektene.

Skinnprodukter sto for den klart største andelen av inntektene med 1,4 milliarder euro.

Det ble solgt for klart mest i regionen Asia utenom Japan, der inntektene lå på 1,76 milliarder euro. Inkludert Japan passerte omsetning i Asia to milliarder.

Ridesaler er også på listen av skinnprodukter Hermès produserer. Her fra åpningen av et nytt verksted i Rouen nordvest i Frankrike tidligere denne måneden.

Opptur for verdens rikeste

Salgstallene til Hermès kommer samme uke som luksuskonsernet LVMH la frem tall som også viste et inntektshopp i første kvartal.

LVMH-aksjen klatret mer enn fem prosent på Paris-børsen torsdag etter tallslippet. Konsernet er nå verdens 10. største selskap.

LVMH står bak en lang rekke kjente merkevarer. Det inkluderer kles- og parfymemerker som Louis Vuitton, Dior og Marc Jacobs, champagneprodusentene Moët & Chandon, Veuve Clicquot og Dom Pérignon, klokkemerket TAG Heuer og konjakkprodusenten Hennessy.

Konsernet solgte for mer enn 21 milliarder euro i første kvartal, tilsvarende rundt 240 milliarder kroner. Det er opp fra rundt 18 milliarder euro på samme tid i fjor.

Oppturen for LVMH-aksjen gjorde formuen til verdens rikeste enda større. Bernard Arnault, som kontrollerer rundt halvparten av konsernet, har ifølge Bloombergs milliardærindeks en formue på 210 milliarder dollar i dag.

LVMH-sjef Bernard Arnault regnes som verdens rikeste mann.
Publisert:

Her kan du lese mer om