Nikola-sjefen ble multimilliardær etter uvanlig børsdebut
Nel-partner Nikola debuterte på Nasdaq-børsen torsdag. Nå er selskapets grunnlegger Trevor Milton (38) god for over 40 milliarder kroner.
FORMUESHOPP: Trevor Milton ble dollarmultimilliardær med én gang Nikola gikk på børs.
Lastebilprodusenten Nikola endte første dag på børs med en aksjekurs på 33,75 dollar.
Siden grunnlegger og styreformann Trevor Milton sitter på over 40 prosent eierskap i Nikola, skjøt hans personlige formue umiddelbart i taket etter at selskapet hadde «ringt i bjellen».
På kurs 34 er 38-åringens eierskap i Nikola verdt rundt 4,6 milliarder dollar ifølge CNBC. Det tilsvarer 43 milliarder norske kroner.
Til sammenligning var amerikanerens eierskap selskapet verdsatt til omtrent én milliard dollar før børsnoteringen.
Han skal ifølge CNBC ikke ha noen planer om å selge aksjene sine med det første.
«Wow», «bad ass», «holy cow»: Twitter-kontoen som kan styre Nel-aksjen
Uvanlig børsdebut
Nikola produserer elektriske og hydrogendrevne lastebiler og er den soleklart viktigste partneren til den norske børsfavoritten Nel.
Måten de valgte å gå på børs på var imidlertid ikke helt ordinær. I motsetning til en tradisjonell børsnotering, der selskapet må finne investorer til å spytte inn store pengesummer, har Nikola slått seg sammen med det allerede børsnoterte selskapet VectoIQ.
På den måten har Nikola sluppet å bekymre seg for å finne ut hvilken noteringskurs de skal legge seg på.
Det sammenslåtte selskapet bærer navnet Nikola Corporation.
Ifølge Yahoo Finance økte Nikola-aksjen med 7 prosent like etter børsåpning, før den falt tilbake gjennom dagen. Stengekursen var 0,65 prosent lavere enn der VectoIQ stengte på onsdag.
To tidligere konkurser
Nikola er Trevor Miltons femte selskap. Før han grunnla selskapet i en alder av 29, hadde han blitt en «college dropout» og vært gjennom to konkurser, blant annet.
– Jeg mistet alt jeg hadde, to ganger, sa han til CNBC i april i år.
Nå er det få som står tilbake for ambisjonsnivået hans. Trevor Milton ønsker å skape et landsdekkende ladenettverk for hydrogendrevne lastebiler, som de selv produserer.
– Dette vil bli det største hydrogennettverket i verden, skriver Milton på Twitter.
Til denne utbyggingen er norske Nel sentral. Onsdag offentliggjorde selskapene en ny avtale om levering av teknologi til enda flere fyllestasjoner enn tidligere avtalt.
Hydrogenlastebilene er ikke på markedet ennå, men har en planlagt utrulling i 2021.