Microsoft passerer 1.000 milliarder i markedsverdi – er verdens mest verdifulle selskap

Svært sterke kvartalstall takket være skytjenesten Azure, sendte teknologigiganten Microsoft over 1.000 milliarder dollar

MILLIARD-GRENSEN: Det er ikke mange selskaper som har nådd en markedsverdi på over 1.000 milliarder, og Microsoft blir nå det tredje selskapet som passerer milepælen.

Foto: Carlo Allegri Reuters
Publisert:

Torsdag ettermiddag passerte verdien på Microsoft 130,40 dollar per aksje, noe som betyr at Microsoft er verdens mest verdifulle selskap med en markedsverdi på over 1.000 milliarder dollar (8.686 milliarder kroner).

Bak Microsoft følger Apple og Amazon. Begge disse har tidligere passert 1.000 milliard-grensen i løpet av det siste året, men har siden falt tilbake. Kun Apple har vært over grensen ved stengetid på Wall Street, og om Microsoft blir nummer to, gjenstår å se.

Ved utgangen av fjoråret var Microsoft også den største aksjeposten i Oljefondet, på 64,7 milliarder kroner. Tidligere har selskaper som Apple, Nestlé og Shell vært fondets største aksjeposter.

Aksjen er rett etter åpning opp 4,47 prosent torsdag ettermiddag, til 130,60 dollar per aksje.

Årsaken til torsdagshoppet er at Microsoft onsdag kveld la frem tall for tredje kvartal (avvikende regnskapsår), der det kom frem at selskapet økte omsetningen med 14 prosent fra i fjor til totalt 30,6 milliarder dollar (265,7 milliarder kroner)

Det er høyere enn hva analytikerne hadde sett for seg, som hadde forventet en omsetning på 29,9 milliarder dollar (259,6 milliarder kroner), ifølge CNBC.

Les også

Knalltall fra Facebook og Microsoft

Viser skymuskler mot Amazon

Knivingen mellom Amazon og Microsoft om å være verdens mest verdifulle selskap er også tett knyttet opp mot hvilket av selskapene som gjør det best innenfor det svært lukrative skymarkedet.

Amazon som lenge hadde markedet alene gjennom AWS (Amazon Web Services), har fått tøff konkurranse av Microsofts tjeneste Azure.

I løpet av kvartalet viste Microsoft at de kunne kapre prominente kunder etter å ha inngått partnerskap med dagligvaregiganten Kroger, Walgreens og oljekjempen Exxon.

– Etterspørsel etter våre skytjenester økte salget av kommersielle skytjenester til 9,6 milliarder, uttalte Microsoft finansdirektør Amy Hood i kvartalsrapporten.

Sammenlignet med Microsofts omsetningsøkning på 14 prosent, økte omsetningen innen skytjenesten Azure alene med 73 prosent.

– Azure-veksten var langt over hva markedet hadde sett for seg, uttalte analytiker Dan Ives i Wedbush Securities til Bloomberg.

Selger flere datamaskiner i tøft marked

Flere analytikere fortsetter å peke på Microsofts toppsjef Satya Nadella, som tok over i 2014, som mye av årsaken til selskapets suksess med å snu fokuset bort fra privatmarkedet til et større fokus på bedriftsmarkedet. Etter at Nadella tok over roret har Microsofts verdi økt 2,5 ganger.

Også teknologiekspert Ben Thompson skriver i en analyse torsdag at det endrede fokuset fra Windows over på skytjenester gir mening fordi nettopp skytjenester er fundamentet for applikasjonene folk flest bruker hver dag, noe operativsystemene i større grad var tidligere.

MICROSOFT-SJEF: Satya Nadella har gjort snudd selskapets hovedfokus bort fra Windows og privatmarkedet over til skytjenester og bedriftskunder. Det har lønnet seg.

Foto: Beck Diefenbach Reuters

Til tross for at mobilen har gjort pc-markedet mindre lukrativt, har bedriftsmarkedet økt det siste kvartalet, ifølge Bloomberg som henviser til analyseselskapet Gartner.

Det er positivt for Microsoft som tjener gode penger på salg av en dyrere utgave av Windows til bedriftskunder.

Selskapet så også salget av Surface-maskinen øke med 21 prosent til 1,3 milliarder dollar, ifølge kvartalsrapporten.

Les også

Apple forbigått av Microsoft i markedsverdi

Les også

USAs teknologigiganter løfter Oljefondet

Les også

Microsoft bekrefter: Kjøper Github for 7,5 milliarder dollar

Her kan du lese mer om