Børskommentar

Børskommentar: Derfor bør du vente med å slå til på det som ser ut som billige aksjer i Kongsberg Automotive

Småaksjonærene som i dag har fått tegningsretter i Kongsberg Automotive har en fordel. Den bør de utnytte.

  • Johann D. Sundberg
    Johann D. Sundberg
    Børskommentator
Publisert: Publisert:
Dette er en kommentar
Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.

Småaksjonærene i Kongsberg Automotive har ventet i spenning på reparasjonsemisjonen som gir dem rett til å kjøpe nye aksjer til 10 øre stykket. I dag går startskuddet, men det er ingen grunn til å forhaste seg.

Litt fakta først. Reparasjonsemisjonen kommer fordi Kongsberg Automotive på kvelden 20. mai gjennomførte en rettet emisjon på 700 millioner kroner til en kurs på 10 øre per aksje. Ettersom en rettet emisjon bryter hovedprinsippet om likebehandling av aksjonærene, kommer reparasjonsemisjonen som et plaster på såret for de aksjonærene som eide aksjer i Kongsberg Automotive 20. mai og som ikke fikk delta i den rettede emisjonen.

Les på E24+

Børskommentar: Småaksjonærene i Kongsberg Automotive kunne kanskje vært bedre informert

I utgangspunktet skal Kongsberg Automotive hente inn 300 millioner kroner i rereparasjonsemisjonen, men inntil vel 69,5 millioner kroner er forbeholdt hovedaksjonæren Teleios Capital Partners slik at deres eierandel kan bli overholdt. Det innebærer at småaksjonærene samlet kan kjøpe drøyt 2,3 milliarder aksjer til tegningskursen på 10 øre. Småaksjonærene får rett til å kjøpe 7,301 nye aksjer for hver aksje de eide 20. mai. De kan tegne seg for de nye aksjene fra i dag og frem til børsslutt fredag 24. juli.

I skrivende stund handles Kongsberg Automotive til rundt 15 øre, altså 50 prosent over tegningskursen i emisjonen. Da er det vel bare å levere tegningen av emisjonsaksjene første som sist, tenker kanskje noen. Nei. Småaksjonærene har nå sin eneste fordel. De kan vente og se an situasjonen. Det er nemlig kursbildet rundt 31. juli når aksjene faktisk leveres, som bestemmer om kursen på 10 øre virkelig er et kupp.

Frem til både tegningsfristen 24. juli og leveringen av de nye aksjene 31. juli, kan det skje veldig mye. Corona-smitten kan blusse opp igjen og føre til at bilproduksjonen rammes, med en nesten umiddelbar negativ effekt for Kongsberg Automotive. Aksjemarkedet generelt kan gå på en smell. Og ofte har man ikke en gang tenkt på hendelser som kan få vesentlig negativ innvirkning på aksjekurser.

Derfor er det udiskutabelt beste rådet for småaksjonærene som nå har fått tegningsretter å vente til helt inntil fristen 24. juli klokken 16.30 med å tegne seg for emisjonsaksjer. Men da er det alt eller intet. Dessverre er ikke tegningsrettighetene omsettelige, noe det ville vært småaksjonærvennlig om de var.

Hva er så utsiktene for aksjen? Kongsberg Automotive var blant selskapene som først ble rammet av corona-krisen. Først som følge av forstyrrelser i leveransekjeden og deretter som følge av at mange av verdens bilprodusenter, som altså er selskapets kunder, stanset bilproduksjonen for en periode. Og da det så som aller mørkest ut i begynnelsen av april, ble kapitalbehovet varslet og emisjonsprosessen satt i gang.

I starten av kapitaljakten presenterte Kongsberg Automotive tre scenarier for utviklingen i 2020 og 2021. En dårlig, et etter forholdene godt og et middels. Det ble gitt svært detaljert informasjon om premissene for de tre anslagene.

Det vi vet så langt, er at det enn så lenge har gått langt bedre enn fryktet. Det siste anslaget for den faktiske situasjonen i juni innebærer et omsetningsfall på 25 prosent for måneden. Det middels gode anslaget fra april, innebar et omsetningsfall på 40 prosent i juni. Også tallene for april og mai var bedre enn opprinnelig fryktet.

Nå blir nok regnskapet for andre kvartal svært svakt. Men en aksjekurs på 15 øre, gitt fulltegning av reparasjonsemisjonen, priser ikke selskapet til mer enn vel 1,5 milliarder. Det er og blir svært lavt i forhold til historisk inntjening. Så dersom den gradvise forbedringen fortsetter, er kanskje aksjen et godt kjøp.

Les flere børskommentarer:

Les på E24+

Hvis du tror på kinesisk oppsving, peker en industriaksje seg ut

Les på E24+

For Kværner-aksjen blir spørsmålet om det er noe fornyelse å hente i fornybar

Les på E24+

Tror du på Kahoot-ledelsen, bør du vurdere å selge aksjen

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Børskommentar
  2. Kongsberg Automotive

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Børskommentar: Emisjonen i Kongsberg Automotive var kanskje ikke så brutal likevel

  2. Betalt innhold

    Børskommentar: Småaksjonærene i Kongsberg Automotive kunne kanskje vært bedre informert

  3. Betalt innhold

    Nå har du mange valg, hvis du er småaksjonær i Fredriksens inkassokjempe

  4. Betalt innhold

    Småaksjonærenes guide til børsvinnerens emisjon

  5. Betalt innhold

    Børskommentar: I dag risikerer sløve småaksjonærer i XXL å påføre seg selv et tap