Vil endre folks sparevaner – økte tapet til nesten 20 millioner

Harvest Funds forsøker å slå gjennom i det norske kapitalforvaltningsmarkedet med såkalte faktorfond. Salgsinntektene bikket millionen, men pengene renner ut. 

TAPER PENGER: Atle Christiansen i Harvest Funds har satset alt på faktorfondet Harvest. Her sammen med (f.v.) senior kvantitativ analytiker Vegard Egeland, CTO og Co-founder Håken Jevne, salgssjef Petter Davidsen, markedssjef Diana Peters og investeringsdirektør Bernt Christian Brun.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Publisert:,

Harvest Funds fortsetter å tape penger mens de prøver å røske opp i finansbransjen. Fra 2017 til 2018 økte tapet med omtrent 7 millioner kroner.

Selskapet tilbyr faktorfondet Harvest til sine kunder, investeringsprodukter som er billigere enn aktivt forvaltede fond, men som samtidig velger seg en portefølje som avviker fra indeks. Aksjene blir valgt ut fra fem kvantifiserbare faktorer.

Les mer om de «nye, smarte fondene» her (+).

Daglig leder Atle Christiansen vedgår at det er et stykke igjen til lønnsomhet, men presiserer at tapet på 19,6 millioner er henhold til budsjettet deres.

– Med tanke på at vi fremdeles er i en investeringsfase er ikke underskuddet noen overraskelse. Hittil har vi investert betydelige ressurser i å utvikle vår helautomatiserte plattform og bygge kjennskap til merkevaren, sier han.

Salgsinntektene doblet seg for fondstilbyderen i fjor. Fremdeles er det snakk om forholdsvis små volum, til 1,1 millioner kroner, men som Christiansen sier:

– Dette er en utvikling i riktig retning.

For ordens skyld: E24 er eid av Schibsted som i 2017 investerte i Fronteer Solutions. Selskapet har en eierandel på nesten 17 prosent.

Nye produkter og nye kunder

Målet i tiden som kommer er å fortsette å tiltrekke seg nye kunder og dermed øke forvaltningskapitalen.

I overkant av 4.000 kunder i Norge og Sverige, der Harvest Funds lanserte i januar i år, og fondet har en samlet forvaltningskapital på omtrent 280 millioner kroner.

– For vokse vil vi fortsette satsingen på privatmarkedet i Norge og Sverige, men også fokusere på institusjonelle kunder, sier Christiansen.

Han kan fortelle at selskapet også planlegger nye lanseringer i løpet av høsten.

– Det er ikke alle som bare vil ha aksjefond, så vi kommer til å tilby nye produkter, som rentefond, for dem som er interessert i det.

Les også

Resultatsesongen: Analytikerne høvler prognosene på Oslo Børs

Målet er at Harvest skal oppnå lønnsomhet i løpet av to år.

– Vi opplever en positiv utvikling rent kommersielt, med solid tilvekst av nye kunder. Både i 2018 og 2019 har vi hatt nettotegning i fondet, mens tall fra Verdipapirfondenes Forening viser norske personkunder trakk ut penger av aksjefond i årets første halvår. Det at vi har økt forvaltningskapitalen i denne perioden tolker jeg positivt. Men ting tar tid.

Henger ikke med i sterke markeder

Ideen bak faktorfond er å tilby et produkt som man må betale mindre for enn hvis et menneske forvalter fondet.

Med lavere kostnader kan forvaltningshonoraret senkes. Samtidig sørger en datadrevet tilnærming for at aksjer velges ut fra et sett med målbare faktorer.

Harvest baserer seg på fem faktorer. De har sørget for en avkastning på omtrent 10 prosent hittil i år og en gjennomsnittlig årlig avkastning overkant på i overkant av 6 prosent siste tre år.

Det er bedre enn hva banken kan gi deg, men nesten halvparten av hva du ville fått ved å plassere pengene i et sammenlignbart indeksfond.

– Harvest har bevisst valgt en defensiv strategi med moderat markedsrisiko, og da ligger det i sakens natur at fondet vil henge etter i sterke markeder, noe det har vært nesten sammenhengende siden vi lanserte. Det tror jeg kundene våre forstår. Samtidig vil jeg understreke at vi ikke er fornøyd med mindreavkastning. Derfor kommer vi også med nye produkter, sier Christiansen.

Her kan du lese mer om