Sissener om kapitalpåfyll i Norwegian: – En nødvendighet

Forvalteren har vært ute av Norwegian-aksjen, men tegner seg i emisjonen som skal sikre finansene før den tøffe vintersesongen. Der blir også selskapets hovedeiere Bjørn H. Kise og Bjørn Kjos med.

TEGNER I NORWEGIAN-EMISJON: Forvalter Jan Petter Sissener.

Therese Alice Sanne VG
Publisert:,

Norwegian varslet tirsdag at selskapet vil hente inn nye milliarder gjennom lån og emisjon, og tar dermed enda et grep for å sikre finansene før den tøffe vintersesongen.

Forvalter Jan Petter Sissener er positiv til at flyselskapet henter kapital.

Hans fond har vært ute av aksjen, men han forteller E24 at de nå tegner seg i emisjonen. Hvor mye de ønsker å kjøpe vil ikke Sissener si ennå.

– Vi kommer til å være med. Vi liker Norwegian, sier han.

Dagens Næringsliv melder tirsdag ettermiddag at også hovedeierne Bjørn H. Kise og Bjørn Kjos blir med.

«Vi støtter denne emisjonen. Det er et fornuftig tiltak for å gi Norwegian ytterligere muskler i selskapets omstillingsprosess. Vi kommer til å delta i emisjonen, men har ennå ikke konkludert på omfanget,» skriver Kise i en SMS til avisen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Geir Karlsen styrte flere selskaper gjennom stormen. Så kom telefonen fra Norwegian

– En nødvendighet

Norwegian vil fylle på med opp mot 2,86 milliarder friske kroner gjennom en rettet aksjeemisjon og et nytt lån som kan konverteres til aksjer.

Påfyllet av penger følger en rekke grep Norwegian har tatt for å sikre en trygg finansielle grunnmur. Da regnskapet ble sluppet 24. oktober var det klart at «kontantskvisen» i selskapet er blitt verre.

Selskapet skriver i en presentasjon at de vil være fullt finansiert gjennom 2020 «og videre» etter påfyllet av kapital, basert på den nåværende forretningsplanen.

– Det var en nødvendighet, og det har vi påpekt tidligere, sier Sissener.

Sissener-fondene sitter fra før med en gjeldspost i Norwegian.

– For oss som privat långiver er det naturligvis veldig positivt. Dernest er det veldig positivt for selskapet og alle «stakeholders», enten du er ansatt, passasjer eller aksjonær.

– AS Norge trenger Norwegian. De som virkelig har tjent penger på Norwegian er den norske befolkning, sier han.

Les også

Norwegian selger nok et fly: Får 137 mill. inn på konto

Finansielt press

Etter årene med voldsom vekst har Norwegian skiftet fokus mot å få opp lønnsomheten.

Flere hendelser har imidlertid satt finansene under press. I en uttalelse trekker fungerende konsernsjef Geir Karlsen frem at arbeidskapitalen har blitt redusert av en redusert kapasitet hos kredittkorttilbyderne, samt at motorproblemene på Dreamliner-flyene og at de 18 Boeing 737 Max-flyene deres står på bakken har påført selskapet 1,5 milliarder kroner i ekstrautgifter.

Før Norwegian eventuelt får kompensasjon fra motorprodusenten Rolls-Royce og flyprodusenten Boeing for alle erstatningsflyene og merkostnadene de har hatt, så må selskapet altså legge ut store summer.

Les også

Jokerne som kan gi milliardpåfyll i Norwegian-kassen

Mener Norwegian vil hindre «kredittskvis»

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair mener problemene med kredittkorttilbyderne, som holder igjen penger fra Norwegian som kundene allerede har betalt for flybillettene, er en viktig årsak til at selskapet nå henter penger.

– Summert så vil Geir Karlsen sikre at Norwegian ikke kommer i en kredittskvis (som selskapet hadde i slutten av 2018), dermed henter Norwegian kapital for å få det nødvendige finansielle arbeidsrom. Jeg tror derimot at det ikke ville vært nødvendig om Norwegian ikke hadde hatt utfordringen med kredittkortutstederne, skriver Elnæs til E24.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir.

Marius Lorentzen E24

Sissener sier at mye av hendelsene i Norwegian er av en ekstraordinær karakter, og viser blant annet til problemene med Max-flyene.

– Det at de står på bakken har ikke noe med selskapets normaliserte drift å gjøre, sier han.