737 Max-ulykkene

Dårlig nytt for Norwegian: Boeing varsler ny 737 Max-utsettelse

Boeing-aksjen faller på Wall Street i kjølvannet av nok en utsettelse i Max–skandalen.

Flere amerikanske flyselskaper har de siste ukene kansellert ruter med 737 Max-flyene frem til juni i år.

JASON REDMOND / AFP
  • Anders Nybakken Kvale
  • Ola Alsberg
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Flyprodusenten Boeing melder tirsdag at selskapet først regner med at 737 Max-flyene vil begynne å komme i luften igjen fra midten av 2020.

Det er senere enn det Boeing tidligere har antatt at de vil bli klarert for luften.

– Som vi har understreket tidligere er det FAA (det amerikanske luftfartstilsynet, journ.anm.) og andre globale reguleringsmyndigheter som vil avgjøre når 737 Max vil komme tilbake i tjeneste. Samtidig gir vi våre kunder og leverandører tidvis vårt beste estimat for når det kan skje, for at de kan planlegge deres drift, skriver Boeing i en pressemelding.

Boeing varslet før jul at Max-flyene ville bli godkjent allerede i januar, og at det derfor ville starte leveranser av fly i desember. Det skjedde altså ikke og Boeing har også besluttet å stenge ned Max-produksjonen.

– Vi anerkjenner de fortsatte utfordringene det gir våre kunder, regulatorer, leverandører og reisende at flyene står på bakken, fremhever Boeing i en melding.

Selskapet vil komme med mer informasjon når det legger frem kvartalstall neste uke, opplyses det.

Norwegians sommerhåp ute

Flyselskapet Norwegian hadde egentlig håpet å få Max-flyene sine i luften til påske og den svært viktige sommersesongen. Det kom frem i uttalelser fra finansdirektør Geir Karlsen i desember.

Norwegian fikk levert 18 Max-fly av Boeing før flytypen ble satt på bakken i mars i fjor, og nå må selskapet klare seg uten i mange måneder til.

Nå ryker denne viktige sommersesongen for Norwegian - tiden av året da se og de fleste flyselskap i Norwegian tjener inn pengene for året. I vinterhalvåret går de fleste i null eller minus i bransjen

I fjor sommer måtte Norwegian leie inn reservefly for å avvikle den hektiske sommertrafikken. Uten Max-flyene denne sommeren også vil selskapet trolig måtte få tak i reservefly denne sommeren.

Siden sommeren i fjor har selskapet solgt unna en rekke fly av den forrige generasjonen 737-800. Det har gitt selskapet et etterlengtet påfyll av kontanter i kassen, men har også redusert selskapets flåte siden de ikke har fått påfyll av nye Max-fly.

Det er flere selskaper som også sliter, blant dem Icelandair, amerikanske Southwest og Ryanair. Det irske lavprisselskapet har ikke fått levert noen Max-fly i det hele tatt av sin store ordre.

Flere amerikanske flyselskaper har de siste ukene kansellert ruter med 737 Max-flyene frem til juni i år.

– Det er nok totaliteten i hele sertifiseringprosessen for Max-flyene som gjør at Boeing velger å gå ut med denne informasjonen nå. Dette gir klare indikasjoner til flyselskapene i for eksempel Europa om at sommersesongen ryker og at de må iverksette «plan B» for å kunne fly sitt sommerprogram med andre fly enn Max, skriver flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair.

Han påpeker at det koster Boeing rundt en milliard dollar i måneden å ha flytypen på bakken.

Kursfall

Handelen i Boeing-aksjen ble stanset på Wall Street før oppdateringen.

I forkant av handelsstansen falt aksjen rundt fem prosent, da CNBC meldte om at Boeing ville komme med en slik oppdatering. Aksjen har hentet seg noe inn etter at Boeing selv bekreftet utsettelsen.

Samtlige fly av flytypen har stått på bakken i over elleve måneder i kjølvannet av to fatale ulykker, som har gitt Boeing økonomiske problemer.

Mandag sa kilder til CNBC at selskapet er i dialog med banker om å sikre lån på totalt 90 milliarder kroner.

Les Boeings melding her

Her kan du lese mer om

  1. 737 Max-ulykkene
  2. Aksjelive
  3. Boeing 737
  4. Boeing
  5. Norwegian
  6. Wall Street
  7. Luftfart

Flere artikler

  1. Reuters: Boeings ulykkesfly kan få USA-klarering før sommeren

  2. Boeing vil midlertidig stoppe produksjonen av 737 Max i januar

  3. Analytiker: – Norwegian kan få pangstart på 2020

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian-sjefen må klare seg uten Max: Vil ikke kansellere sommerbilletter

  6. Avgått toppsjef gir avkall på Boeing-aksjer verdt 130 mill.