737 Max-ulykkene

Icelandair tror Max-flyene blir stående på bakken til mai

GARY HE / X03156
  • Martin Hagh Høgseth
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Det islandske flyselskapet Icelandair opplyser tirsdag at det ikke venter Boeing 737 Max-flyene tilbake i trafikk før i mai neste år. Det kommer frem i en melding.

«Denne beslutningen har minimal påvirkning på passasjerer og på Icelandairs flyplan for perioden», skriver selskapet.

Samtidig vil selskapet holde flere Boeing 757-fly i trafikk gjennom 2020 enn hva som i utgangspunktet var planlagt. Det er også innleid to Boeing 737–800 NG som vil være en del av flåten fra våren. Selskapet forhandler samtidig om å leie et tredje fly.

Icelandair har tidligere inngått en foreløpig avtale med Boeing om kompensasjon i forbindelse med parkeringen av 737 Max-flyene. Det opplyses tirsdag at samtalene om ytterligere kompensasjon fortsatt pågår.

Usikker effekt for Norwegian

Flyselskapet Norwegian er den største 737 Max-operatøren i Norden og har siden mars måttet ha alle sine 18 Max8-fly på bakken.

Selskapet ønsket ikke å gi noen kommentar tirsdag om situasjonen og hva Boeings beslutning om å innstille produksjonen har å si for selskapet.

At Max-flyene står på bakken har så langt kostet det norske flyselskapet en milliard kroner, og selskapet er i forhandlinger med Boeing om kompensasjon for problemene.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier at det er vanskelig å gi noen konkret tidslinje for når Max-flyene kan bli sertifisert:

– Det er en rekke milepæler som må passeres før Max-flyene kommer i luften igjen. Jeg tror at det kan drøye ut mot slutten av første kvartal neste år. Da blir det ingen Max til for eksempel Ryanair innen sommer-høysesongen starter, og de to andre store Max-operatørene TUI og Norwegian vil nok ligge på etterskudd med kapasitet til den viktige sesongen, sier han.

Analytikeren tror utviklingen kan slå ut begge veier for Norwegian hvis ikke Max-flyene kan brukes i sommersesongen:

– Hvis Norwegian har planlagt et sommerprogram med Max-flyene så kan det ende med at ruter må kanselleres, kjøpte billetter tilbakebetales eller at ny kapasitet må leies inn. Hvis Max ikke er lagt inn i programmet, eller bare i begrenset grad, så vil Norwegian kunne surfe på høyere billettpriser i sommer, sier Elnæs.

Han peker på at konkurrenten SAS vil tjene godt hvis Max-flyene blir stående på bakken neste sommer, ettersom SAS har bestilt fly fra Boeing-konkurrenten Airbus i stedet. Med MAx-fly ute vil kapasiteten og dermed også prispresset bli lavere.

Norwegian er nå midt i en stor restrukturering av selskapet og har varslet at kapasiteten uansett skal kuttes med 10 prosent neste år. Dermed blir det lettere for selskapet å få fly-kabalen til å gå opp, enn hvis selskapet hadde lagt inn store vekstplaner.

Les også

Boeing-representanter i Norge for Max-forhandlinger med Norwegian

Meldingen fra Icelandair

Her kan du lese mer om

  1. 737 Max-ulykkene
  2. Boeing
  3. Fly
  4. Flyselskaper
  5. Icelandair
  6. Aksjelive
  7. luftfart

Flere artikler

  1. Analytiker: – Norwegian kan få pangstart på 2020

  2. Icelandair ser ikke Max-flyene tilbake før tidligst mars

  3. Deler milliarder med ansatte etter Max-erstatning - Norwegian steg på Børsen

  4. Annonsørinnhold

  5. Tui frykter Max-parkeringen kan gi ny milliardsmell

  6. Reuters: Boeings ulykkesfly kan få USA-klarering før sommeren