737 Max-ulykkene

Icelandair tror Max-flyene blir stående på bakken til mai

GARY HE / X03156
  • Martin Hagh Høgseth
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Det islandske flyselskapet Icelandair opplyser tirsdag at det ikke venter Boeing 737 Max-flyene tilbake i trafikk før i mai neste år. Det kommer frem i en melding.

«Denne beslutningen har minimal påvirkning på passasjerer og på Icelandairs flyplan for perioden», skriver selskapet.

Samtidig vil selskapet holde flere Boeing 757-fly i trafikk gjennom 2020 enn hva som i utgangspunktet var planlagt. Det er også innleid to Boeing 737–800 NG som vil være en del av flåten fra våren. Selskapet forhandler samtidig om å leie et tredje fly.

Icelandair har tidligere inngått en foreløpig avtale med Boeing om kompensasjon i forbindelse med parkeringen av 737 Max-flyene. Det opplyses tirsdag at samtalene om ytterligere kompensasjon fortsatt pågår.

Usikker effekt for Norwegian

Flyselskapet Norwegian er den største 737 Max-operatøren i Norden og har siden mars måttet ha alle sine 18 Max8-fly på bakken.

Selskapet ønsket ikke å gi noen kommentar tirsdag om situasjonen og hva Boeings beslutning om å innstille produksjonen har å si for selskapet.

At Max-flyene står på bakken har så langt kostet det norske flyselskapet en milliard kroner, og selskapet er i forhandlinger med Boeing om kompensasjon for problemene.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier at det er vanskelig å gi noen konkret tidslinje for når Max-flyene kan bli sertifisert:

– Det er en rekke milepæler som må passeres før Max-flyene kommer i luften igjen. Jeg tror at det kan drøye ut mot slutten av første kvartal neste år. Da blir det ingen Max til for eksempel Ryanair innen sommer-høysesongen starter, og de to andre store Max-operatørene TUI og Norwegian vil nok ligge på etterskudd med kapasitet til den viktige sesongen, sier han.

Analytikeren tror utviklingen kan slå ut begge veier for Norwegian hvis ikke Max-flyene kan brukes i sommersesongen:

– Hvis Norwegian har planlagt et sommerprogram med Max-flyene så kan det ende med at ruter må kanselleres, kjøpte billetter tilbakebetales eller at ny kapasitet må leies inn. Hvis Max ikke er lagt inn i programmet, eller bare i begrenset grad, så vil Norwegian kunne surfe på høyere billettpriser i sommer, sier Elnæs.

Han peker på at konkurrenten SAS vil tjene godt hvis Max-flyene blir stående på bakken neste sommer, ettersom SAS har bestilt fly fra Boeing-konkurrenten Airbus i stedet. Med MAx-fly ute vil kapasiteten og dermed også prispresset bli lavere.

Norwegian er nå midt i en stor restrukturering av selskapet og har varslet at kapasiteten uansett skal kuttes med 10 prosent neste år. Dermed blir det lettere for selskapet å få fly-kabalen til å gå opp, enn hvis selskapet hadde lagt inn store vekstplaner.

Les også

Boeing-representanter i Norge for Max-forhandlinger med Norwegian

Meldingen fra Icelandair

Her kan du lese mer om

  1. 737 Max-ulykkene
  2. Boeing
  3. Fly
  4. Flyselskaper
  5. Icelandair
  6. Aksjelive
  7. luftfart
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Analytiker: – Norwegian kan få pangstart på 2020

  2. Icelandair ser ikke Max-flyene tilbake før tidligst mars

  3. Deler milliarder med ansatte etter Max-erstatning - Norwegian steg på Børsen

  4. Annonsørinnhold

  5. Tui frykter Max-parkeringen kan gi ny milliardsmell

  6. Reuters: Boeings ulykkesfly kan få USA-klarering før sommeren