Kahoot kjøper norsk leseapp

Kahoot kjøper det norske spillselskapet Poio for rundt 6,5 millioner dollar (56,8 millioner kroner). Det er andre oppkjøp på én uke for quiz-giganten.

SLÅR SEG SAMMEN: Administrerende direktør Åsmund Furuseth i Kahoot og Poio-gründer Daniel Senn har funnet tonen i Kahoot-kontoret i Oslo hvor de siste ansatte i Poio nå flytter inn etter oppkjøpet.

Foto: Kahoot
Publisert:,

Oppkjøpsraidet fortsetter for Kahoot som i forrige uke annonserte oppkjøpet av det norske spillselskapet Dragonbox for 157 millioner kroner.

Selskapets siste oppkjøp er Poio, en app som lærer barn å lese, og har hjulpet 100.000 barn med leseferdigheter siden oppstarten.

– Vi har hatt Poio på radaren lenge, og er utrolig imponert over det selskapet har skapt her i Norden, sier administrerende direktør Åsmund Furuseth i Kahoot til E24.

Han forklarer at selskapene har snakket sammen en stund.

Oppkjøpet gjøres opp i en kombinasjon av kontanter og Kahoot-aksjer.

Ekspansjon

Nå skal Poio, som til nå har holdt seg i Norden, ut i verden.

– Neste milepæl er å lansere Poio på engelsk og få appen ut globalt og til Kahoots millioner av brukere, sier Furuseth.

Selskapet lanserer i juni en engelsk utgave av appen, og går først for det britiske markedet. Deretter står USA og Australia for tur, men det er et stykke lenger frem i tid.

I motsetning til Kahoot, har Poio tatt betalt for tjenesten sin fra dag én.

Les også

Kahoot kjøper spillstudioet Dragonbox for 158 millioner

Gründeren Daniel Senn skal lede selskapet videre på innsiden av Kahoot, og får også belønning for jobben han har gjort de siste årene ettersom han eier 60 prosent av selskapet.

– For oss er dette perfekt timing ettersom vi var klare til å lansere internasjonalt, og at vi nå kan gjøre det sammen med Kahoot er helt perfekt, sier Senn.

Senn påpeker at selskapet nå kan ekspandere mye raskere enn man opprinnelig hadde planer om.

En større eier

Poio hadde Schibsted som nest største eier etter en investering på fire millioner kroner i fjor.

Andre eiere var Fonders Fund II, Halgrim Thon og selskapets medgründer Johannes Stensen.

– Det har alltid vært planen å få inn en større eier i neste ekspansjonsfase, så alle eierne har vært veldig positive til denne måten å vokse videre på, sier Senn som innrømmer at han ikke trodde det skulle gå så fort.

Senn sier både Kahoot, Dragonbox og Poio har veldig like verdier, noe som gjøre at oppkjøpet passer spesielt bra.

Les også

Vil ta Kahoot på børs i begynnelsen av 2019

– Det er krevende å skape et konsumentmerkevare i det engelskspråklige markedet, det krever både tålmodighet og kapital, og vi ser at Kahoot har begge deler.

I tillegg til selve produktet, trekker Furuseth relasjonene Poio har skapt med brukerne sine i Norden og i Storbritannia hvor man har begynt å teste appen.

– Vi er utrolig imponert over tilbakemeldingene fra familiene som allerede bruker Poio, og derfor ønsker vi å gi den engelske utgaven gratis til de som allerede er brukere i Norge og Sverige.

Flere oppkjøpsmuligheter

Senn fikk ideen til spillet ettersom han selv har en sønn med nedsatt hørsel, og ønsket å finne verktøy som gjorde at sønnen kunne knekke lesekoden tidlig.

Da han ikke kunne finne noen gode produkter, bestemte han seg for å lage et selv.

I Poio-spillet, som første ble lansert i 2017, guider et troll med samme navn som spillet barna gjennom oppgaver hvor spillerne samler inn bokstaver og ord til en bok som trollet til slutt skal lese.

Målet er at spillet utfordrer barna uten at det føles som en test, og at man dermed kan justere opp nivået underveis.

– Det er jo matte- og leseferdigheter man trenger for at all annen læring skal bli morsom og engasjerende. Vår visjon sammen, alle tre selskapene, er å bygge verdens beste økosystem for læring, sier Furuseth i Kahoot.

– Kahoot er jo blitt et globalt selskap, er det tilfeldig at dere har annonsert kjøp av to norske selskaper den siste uken?

– Det gjør det ikke vanskeligere for oss at de er lokalisert i Oslo, det er en fordel, men det viktigste for oss er jo produktet, sier Furuseth.

Han sier det er flere spennende spillselskaper der ute, men vil ikke kommentere mer om potensielle oppkjøp fremover.

Selskapet kommer tilbake med flere oppdateringer på strategi og potensielle oppkjøp i juni.

Les også

Disney kjøper seg opp i Kahoot

Les også

Kahoot henter 80 millioner kroner i investeringer

Her kan du lese mer om