Retningslinjer brutt på Wærsteds vakt

Panama-papers granskingen i Nordea slår fast at selskapet ikke hentet inn nok informasjon om «høyrisikokunder». Nåværende Telenor-styreleder Gunn Wærsted hadde ansvaret.

BRUTTE RETNINGSLINJER: Nåværende styreleder i Telenor, Gunn Wærsted, hadde ansvar for Nordeas Private Banking-avdeling frem til februar i år.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
  • Bendik Støren (Bergens Tidende)
Publisert:,

Storbankens interne Panama-gransking slår fast at behandlingen av kundeforholdene i Nordeas Private Banking-avdeling ikke holdt den standarden som er fastsatt i konsernets retningslinjer.

Private Banking i Nordea er organisert under Nordea Wealth Management, som nåværende styreleder i Telenor, Gunn Wærsted, hadde ansvar for frem til februar i år.

Høyrisikokunder

Granskingen slår fast at det ikke ble hentet inn ekstra informasjon om flere av kundene, såkalt forbedret kundekjennskap, ifølge en børsmelding fra selskapet.

– «Forbedret kundekjennskap» betyr at man har tettere oppfølging og innhenter mer informasjon fra kunden, forklarer Unni Strømstad, kommunikasjonsdirektør i Nordea, på en e-post til E24.

Les også

Nordeas toppsjef trekkes nærmere skatteparadis

Dette skal hentes inn for såkalte høyrisikokunder, ifølge selskapets retningslinjer.

– Grunnen til at noen kategoriseres som høyrisikokunder kan være at de slår ut på risikofaktorer for økonomisk kriminalitet. Det kan være spesifikke næringer, produkter, tilknytning til høyrisikoland eller være en politisk eksponert person, skriver Strømstad videre.

Strømstad understreker at dette ikke betyr at kundene gjør noe feil, men at de må undersøke mer for å sikre at det er normalt.

Les også

Flere nordmenn i Panama Papers har meldt seg for Økokrim

Granskingen slår også fast at informasjonen om kundene ikke ble tilstrekkelig oppdatert med jevne mellomrom, slik retningslinjene sier.

– Informasjonen er til bankens eget bruk som vi registrerer i henhold til hvitvaskingsloven. Finanstilsynet eller Økokrim kan etterforske og be om tilgang til informasjon fra kundekontrollen hvis det er en god grunn, skriver Strømstad til E24.

16 kunder undersøkt

Onsdag kunngjorde Nordea at de har sperret 68 kontoer tilknyttet selskapets filial i Luxembourg.

Nordea innrømmet å ha brutt sine egne retningslinjer i behandlingen av kunder med offshoreselskaper. De sperrede kontoene skal nå undersøkes videre.

16 av kundene som er etterforsket er kunder i Nordeas Nordic Private Banking-seksjon som også hadde en aktiv offshore-konto mellom 2010 og 2016.

Les også

Lanserer database om Panama-papirene

Blant de 16 sakene fra Nordic Private Banking er det fem som krever videre analyse.

Kunder i Nordic Private Banking vil bli håndtert umiddelbart for å kontrollere at dokumentasjonen er fullstendig, opplyser selskapet.

Det har ikke lyktes E24 å komme i kontakt med Gunn Wærsted onsdag.

Her kan du lese mer om

  1. Nordea
  2. Panama papers
  3. Luxembourg

Flere artikler

  1. Tre norskeide kontoer sperret etter Panama-granskning

  2. Nordea sperrer 68 kontoer etter Panama-granskning

  3. Razzia mot Swedbank i Sverige

  4. Annonsørinnhold

  5. LO-tillitsvalgt varsler at Brekke kan møte ny mistillit

  6. Svenske myndigheter etterforsker Swedbank