Miljøfokus og lettere biler: Klimakrav kan gi opptur for Hydro

Hydro tror på vekst innen bildeler av aluminium på grunn av klimakrav, og tester nå en ny fabrikklinje i Tyskland som mangedobler kapasiteten.

ERSTATTER STÅL: Her produserer Norsk Hydro ekstra rent aluminium ved sitt anlegg i Grevenbroich i Tyskland. Selskapet har nå startet prøveproduksjon ved en ny linje her, som skal tjene penger på at bilbransjen skifter bort fra stål for å redusere vekt.

Foto: Norsk Hydro, pressebilde
Publisert:

– Det er en veldig positiv utvikling med våre øyne, sier Norsk Hydros konsernsjef Svein Richard Brandtzæg til E24.

Selskapet satser store penger på at bilindustrien skal fortsette å skifte ut stål med lettmetallet aluminium for å spare vekt og kutte utslippe, noe som kan bli enda viktigere etter enigheten om en klimaavtale i Paris i desember.

Norsk Hydro forventer en årlig vekst i forbruket av aluminium i biler på formidable 13 prosent frem mot 2020, ifølge finansdirektør Eivind Kallevik.

Selskapets aksjer steg rundt to prosent etter et bedre resultat enn ventet i tredje kvartal, med et resultat etter skatt på 1,12 milliarder kroner, målt mot et underskudd etter skatt året før.

Startet prøveproduksjon

Les også

Sterkere enn ventet fra Norsk Hydro

Norsk Hydro har startet prøveproduksjon på en tredje produksjonslinje på sitt anlegg i tyske Grevenbroich, som vil mangedoble selskapets kapasitet på bildeler i aluminium.

– Det gjør at Hydro blir den nest største i Europa i dette markedet, sier Brandtzæg.

Den nye linjen koster 130 millioner euro (1,17 milliarder kroner), og tar selskapets kapasitet opp til 200,000 tonn per år, fra cirka 50,000 tonn per år i dag.

Oppstarten av det nye anlegget tyder på at Norsk Hydro har tro på vekst i markedet for bildeler i lettvektsmetall, drevet av politiske krav om reduserte utslipp som fører til et større behov for å senke vekten på biler.

LA FREM GODE TALL: Hydro-konsernsjef Svein Richard Brandtzæg.

Foto: Berit Roald NTB scanpix

Den europeiske union krever at nye biler ha et maksimalt utslipp på 95 gram CO2 per kilometer i snitt innen 2021. Da må fabrikantene redusere vekten, sier Brandtzæg, og en enkel måte å gjøre det på er å gå over til aluminium.

– Det er jo et behov for bilindustrien å redusere sine utslipp, og det er et driv fra markedet, for kundene ser nå ikke bare på hvor mange hestekreftene bilen har, men også hvor mye utslipp den har, sier han.

Kabler i aluminium

Utviklingen har gått i retning av aluminium over tid, sier konsernsjefen. En bil som Audi A6 har nå nesten bare aluminium i understellet, og veldig lite stål.

Andre bildeler i aluminium inkluderer motorer, felger, understell, radiatorer og klimaanlegg, og det blir mer, sier Brandtzæg.

– Nå begynner også elektrisk kabling i biler å gå fra kobber til aluminium, og da sparer man mellom sju og ti kilo per bil, og det er faktisk signifikant, spesielt i elektriske biler, sier han.

Les også denne: Bedre enn ventet fra Hydro

– Vi er ikke så sårbare hvis bilproduksjonen ikke vokser. Andelen aluminium som brukes i bilene øker, så det er det som gjør at etterspørselen etter aluminium vil øke, sier Brandtzæg.

Les også

Ser større rift om Hydros metall

Leverer allerede

Hydros fabrikker leverer allerede bildeler til de største bilprodusentene i Europa, som har kommet langt i å ta i bruk aluminium, og selskapet eksporterer også til amerikanske kunder.

– Vi har en sterk posisjon som vi skal ta godt vare på fremover, sier Brandtzæg.

Et viktig øyeblikk for bilbransjens skifte fra stål til aluminium var da Ford nylig gikk fra stål til aluminium i sin storselger, pickupen F-150, sier Brandtzæg.

– Det var et «big bang,» de skiftet hele bilen fra stål til aluminium, sier Brandtzæg.

Elbiler kan også gi Hydro drahjelp, tror konsernsjefen. Etter flere år med noen få dominerende modeller i markedet, som Nissan Leaf og Tesla Model S, presenterer en rekke store bilprodusenter nye modeller de neste årene.

– Vi leverer aluminium til elbilprodusenter, og vi ser at med batteripakkene som veier ganske mye er det enda mye viktigere for produsentene å bruke aluminium, for ellers blir bilene for tunge, sier Brandtzæg.

Les også

Sterkere enn ventet fra Norsk Hydro

Les også

Stortinget vil ha flere svar om Hydro

Les også

Kortslutning årsak til strømstans ved Hydro

Les også

– Veldig ugunstig for oss