Schibsted vokser kraftig

Konsernets aviser sliter derimot og må fortsatt kutte kostnader.

VOKSER KRAFTIG: Schibsted vokser kraftig i andre kvartal, her ved konsernsjef i Rolv Erik Ryssdal.

Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
  • Bendik Støren (Bergens Tidende)
Publisert:

Driftsresultat ekskludert investeringer økte med ti prosent for selskapet i andre kvartal, til 831 millioner kroner.

Særlig Online Classifieds, selskapets rubrikkvirksomhet på nett, gjør det bra, og øker med 15 prosents til et resultat på 722 millioner kroner.

Går godt i Sør-Europa

– Vi er glad for å kunne rapportere et nytt kvartal der vår Online Classifieds-satsing vokser bra både i inntekter og profitt, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en børsmelding.

Selskapet rapporterer om særlig gode rubrikk-resultater fra Spania og Frankrike. Også i Norge og Sverige går rubrikksalget bra.

Les også

Mediereklamekronene går til Facebook og Google

– Innen rubrikkannonser på nett fortsatte Spania og Frankrike sin gode utvikling, og veksten i Norge tok til i andre kvartal. Ledende trafikktall gir et fundament til å øke inntjeningen, støttet både av en økning i rubrikk-reklamer, utvidede produkter og prisoptimalisering, sier Ryssdal.

Bedre enn forventet

Schibsted hadde i andre kvartal et bruttoresultat (EBITDA) på 637 millioner kroner, mot 642 millioner kroner for samme periode i fjor.

På forhånd var det ventet et større fall og et EBITDA på 590 millioner kroner.

Samlet inntjening ble 4.114 millioner kroner for andre kvartal, mot 3.803 millioner i fjor.

Avisene faller fortsatt

Schibsteds mediehus sliter derimot fortsatt. Inntektene falt fem prosent for de norske mediehusene i andre kvartal, og fire prosent for de svenske.

Driftsresultatet økte derimot med 20 prosent for perioden, drevet av kostnadskutt og endringer i printing og distribusjon, heter det i selskapets rapport.

– Våre aviser i Norge og Sverige ser negativ utvikling i inntjeningen, ettersom reklame på trykk fortsetter å falle. Fortsatte kostnadstilpasninger er nødvendig for å beholde en akseptabel lønnsomhet, sier Ryssdal i børsmeldingen.

Kostnadskuttene så langt inkluderer blant annet kutt i bemanning, nedlegging av Bergens Tidenes søndagsutgave, og nedleggelsen av et trykkeri i Stavanger.

Les også

Schibsted må droppe gigantavtale

Regionsavisene sliter mest

De abonnementsbaserte regionsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad sliter mest. Driftsinntektene fra disse avishusene falt med 7 prosent i andre kvartal, og fallet i inntekter fra reklamer på papir falt med hele 25 prosent. Nettbaserte reklameinntekter falt med 22 prosent.

VGs resultat holder seg derimot stabilt, på 64 millioner kroner. Driftsinntektene synker derimot fra 454 til 422 millioner kroner. Til sammen er fallet i inntektene til Schibsteds aviser for andre kvartal på 90 millioner kroner.

De operasjonelle kostnadene i VG har blitt redusert med 8 prosent, heter det i kvartalsrapporten. Siden i fjor høst har over 30 redaksjonelt ansatte i VG forlatt avisen.

Digitalt øker

Overgangen til digitale plattformer fortsetter for fullt, skal vi tro selskapet. Der papiravisvolumet på ukedager har gått ned 2 prosent for regionsavisene i første halvår, stiger inntektene fra digitale abonnenter, og regionsavisene har nå 76 000 rene digitale abonnenter. VG ligger fortsatt foran alle de andre til sammen, med 85 000 abonnementer på sin VG+ løsning.

Les også

Teknisk trøbbel for Finn.no

– Det er oppløftende å se at antallet digitale abonnenter fortsetter å øke raskt. Schibsted sikter på å være helt i front på å presentere premium redaksjonelt innhold på en moderne måte, som appellerer til kundene, sier Ryssdal i børsmeldingen.

E24 eies av Schibsted gjennom VG. Enkelte ansatte i E24 har aksjer i Schibsted.

Les også

Netflix fikk 800.000 færre abonnenter enn ventet

Les også

Operas «nødløsning»: – Ingen liker overraskelser

Les også

Stolt-Nielsen varsler milliardoppkjøp

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Schibsted

Flere artikler

  1. Vekst i medieinntektene for Schibsted

  2. Digitalt inntektsløft for VG

  3. – Positivt at de greier å tilpasse kostnadsbasen

  4. Annonsørinnhold

  5. Schibsted slår forventningene med rekordresultat

  6. Schibsted nær firedobler bunnlinjen