Snømangel gir kraftig resultatfall for XXL
Snømangel og dårlig start på vårsesongen førte til at XXL skuffet i årets første kvartal.
SKUFFER: XXL klarte ikke å overbevise i første kvartal.
Sportutstyrskjedens driftsresultat før avskrivning og andre poster (EBITDA) endte på 34 millioner kroner, ned fra 101 millioner i fjor, og dårligere enn forventningene som ifølge TDN Finans lå på 52 millioner kroner.
Til tross for at kjeden økte sin omsetning i første kvartal til 1,71 milliarder kroner – opp fra 1,68 milliarder i samme periode i fjor, var dette også lavere enn ventet på forhånd.
Årsaken til den økte omsetningen tilskrives nye butikker i Finland og Norge, i tillegg til internetthandel i Danmark.
Driftsresultatet (EBIT) endte på minus én million kroner.
Skylder på snøfattig vinter
«Vintersesongen 2017 viste seg å bli svært vanskelig, med begrenset snø og kulde tidlig i sesongen. De fleste regionene i Norden opplevde også en langsom start på våren», skriver selskapet i kvartalsrapporten.
Konkurrenter i årelang klagekrig: – Det blir tidvis for mye
Ikke engang storstilte salg med nedsatte priser tidlig i kvartalet klarte å gi høy etterspørsel.
Kjeden skriver at de gjennom bedre pris-strategi mot slutten av kvartalet, klarte å bedre marginene, til tross for dårlig vinter, og begrenset salg av vår-produkter.
Øker i Finland
Når det gjelder omsetning og antall butikker er det fortsatt et stykke mellom Norge og våre naboland.
XXLs driftsinntekter i Norge endte på 905 millioner kroner, opp fra 882 millioner i første kvartal i fjor. Antallet butikker i Norge har også økt fra 24 til 31.
I Sverige falt inntektene fra 563 millioner kroner til 511 millioner kroner.
Finland opplevde den sterkeste veksten i kvartalet, med en økt omsetning på 27 prosent i lokal valuta sammenlignet med samme periode i fjor, og en økning i antall butikker fra åtte til 12.
XXL startet opp sin satsing på internetthandel i Danmark i fjor, og alt går ifølge selskapet i tråd med planen på motsatt side av Skagerrak. Totalt ble det i første kvartal omsatt for 10 millioner kroner.
I april gikk kjeden ut med nyheten om at de skal åpne varehus i Østerrike til høsten.