Giek-sjefen: Denne faktoren er riggmarkedets store fordel

Giek-sjef Wenche Nistad om supplykrisen, riggmarkedet og fremtidshåp for den norske maritime næringen.

TØFFE TIDER: Riggmarkedet er fortsatt vanskelig i 2017.

Foto: Marcel Mochet AFP
  • Anders Park Framstad
Publisert:

– Rigg er selvfølgelig veldig krevende, sier administrerende direktør Wenche Nistad i Garantiinstituttet for eksportkreditt (Giek) til E24.

Hun var tirsdag deltager på en større konferanse i regi av Rederiforbundet, og etter å ha deltatt i en paneldebatt tok hun seg tid til å snakke om både supply, rigg og nye muligheter.

Giek har den siste tiden vært en betydelig aktør i flere av restruktureringene i den kriserammede supplyrederi-sektoren.

Men de har også stor eksponering mot et riggmarked som er rammet av mange av de samme utfordringene.

– Én fordel med rigg

Nistad påpeker at riggprosjektene Giek er inne i, er kjennetegnet av lange kontrakter.

– En del av riggsakene er helt ok. Disse sakene regner jeg ikke at vi skal få noen store restruktureringsproblemer med, fordi det er gode parter og lange kontrakter. Men noen av sakene er selvfølgelig en utfordring. Når jeg lenge har sagt at 2017 blir vanskelig, så er det fordi jeg har tenkt på rigg, sier hun.

Les også

Analytiker ser bunnen i kriserammet riggmarked

Det er imidlertid et «men».

– Det er én fordel med rigg. Der er det mye større sjanse for at du får skraping. Dette skyldes at det er så dyrt å ha rigger i opplag, og det er ganske mange gamle rigger. Det er helt annerledes enn i supplymarkedet, sier Nistad.

Dette gjør at Giek mener at balanseringen mellom tilbud og etterspørsel i markedet kan gå raskere, ved at flere rigger havner på skraphaugen.

Saken fortsetter under bildet ...

EKSPORTSJEF: Administrerende direktør Wenche Nistad i Giek (til venstre), her sammen med næringsminister Monica Mæland. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix

Spår økt handlelyst

Giek har vært en aktiv støttespiller i enkelte av de finansielle restruktureringene innen supply. Den siste tiden har man også sett gryende eksempler på kjøpsaktivitet i riggmarkedet.

Blant annet har rivalene John Fredriksen og Tor Olav Trøim kjøpt rigger gjennom sine nyopprettede selskaper Northern Drilling og Borr Drilling. Disse har blitt meget populære, hvilket kan være et tegn på at ting er i ferd med å skje i sektoren.

På spørsmål om hva Giek tror og tenker om oppkjøp- og fusjoner innen rigg, påpeker Nistad at deres rolle blir mindre i eventuelle rigg-prosesser.

– Innen rigg finnes det store, amerikanske selskaper. Jeg tror ikke vi er en stor spiller der, men jeg tenker at det sikkert kommer til å skje, sier hun.

En annen rigg-relatert prosess Giek for tiden arbeider med, er den pågående prosessen i John Fredriksens Seadrill, som er en stor Giek-kunde. Nistad vil imidlertid hverken kommentere denne prosessen eller om de har kjennskap til økt handlelyst i riggmarkedet generelt.

– Er Seadrill-prosessen krevende?

– Det kan jeg ikke kommentere, sier Nistad.

Fikk kritikk

I forbindelse med restruktureringene innen supply, fikk Giek kritikk fra flere hold.

Dette gjaldt ikke minst Stig Remøy, som er misfornøyd med den lokale forankringen i løsningen som ble valgt.

Nistad medgir at det har vært vanskelig å gjøre alle til lags i en presset situasjon.

– Og du må huske at Giek inngår i kreditorfellesskap med mange banker. Alle bankene skal bli enige, inklusive oss. Vi er én av mange spillere. Jeg tror at noen tror vi har større makt enn vi har, sier hun.

Les også

– Har opplevd at Giek er vanskeligere enn bankene

Direktøren påpeker at Giek har et regelverk som sier at de skal oppføre seg som andre kreditorer i lik posisjon.

– Så vi kan ikke oppføre oss annerledes og eventuelt påføre den norske stat en kjemperegning. Det går ikke. Jeg tror du som skattebetaler skal være glad for det.

Nistad påpeker også at de opplever at det er stor forskjell når de forhandler med store, profesjonelle aktører og mindre aktører. Innen supply har man tradisjonelt kunnet finne flere mindre, familieeide rederier.

– Det er et ulikt bilde, rett og slett. Hvis du driver et familierederi, så er det er en forskjell.

Les også

Eksportkreditt roser omstillingsevnen til norske verft – men spår flere restruktureringer i offshore

Hvit svane

Ut av den krevende supplykrisen har det imidlertid også kommet noe positivt. Fra scenen trakk Nistad frem cruiseskip som en spennende, ny mulighet for norske verft.

– Det er veldig morsomt, og dette er jo en hvit svane – hadde du spurt meg for to-tre år siden, så hadde jeg aldri trodd at vi skulle sitte og lære om det, sier hun.

En «hvit svane» kan sees på som det motsatte av en «sort svane», som ofte brukes som betegnelse på et uventet, negativt fenomen.

Nistad påpeker det positive i at cruise medfører en annen type risiko enn de tidligere har hatt.

– Det betyr økt diversifisering, og er kjempespennende. Turisme er en voksende business. Nå håper jeg at verftene våre lykkes med de kontraktene de har fått, sier hun.

Les også

Giek blir aksjonær i Havila

Les også

Giek kan bli storeier i Røkke og Fredriksens supplygigant

Les også

Disse fylkene får mest eksporthjelp

Her kan du lese mer om

  1. Oljebransjen
  2. Cruiseskip
  3. Shipping
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Giek venter ny runde med restruktureringer

  2. Trøim: – Sammenlignet med Seadrill er Borr en liten spiller

  3. Analysesjef: Får Schlumberger-hjelp i kontraktjakt

  4. Annonsørinnhold

  5. Seadrill-datter får storavtale i kriserammet marked: – Tydelig at noen tror dette skal snu

  6. TradeWinds: Fredriksen vil børsnotere riggsatsing