Statoil får kritikk i gransking: – Vi ser alvorlig på hendelsen

Ifølge Statoils interngransking av brønnkontrollhendelsen på Trollfeltet og hydrogenlekkasjen på Mongstad kunne menneskeliv i verste fall gått tapt. Manglende risikoforståelse og feilprioritering av vedlikehold er blant årsakene til Mongstad-hendelsen.

KRASS KRITIKK: Hydrogenlekkasjen på Mongstad i fjor høst kunne i verste fall kostet menneskeliv, ifølge Statoils granskingsrapport.
  • Asgeir Aga Nilsen
  • Astrid Dalen
Publisert:

Det var i oktober i fjor 600 ansatte ble evakuert fra oljeraffineriet Mongstad etter en hydrogenlekkasje.

Granskingen som Statoil legger frem fredag peker på utvendig korrosjon som utløsende årsak, mens de bakenforliggende årsakene blant annet var feilprioritering av overflatevedlikehold som følge av manglende risikoforståelse.

Konklusjonen er at hendelsen var alvorlig og at den i verste fall kunne medført tap av menneskeliv, skriver Statoil.

Det var under arbeid med overflatevedlikehold lekkasjen inntraff.

To personer var i nærheten da hendelsen skjedde. Deretter ble evakueringsalarm utløst, ansatte evakuert og anlegget stengt ned. Etter en time var situasjonen avklart.

Alvorlig hendelse med Songa-rigg

I oktober oppsto brønnkontrollhendelsen, som betegnes som alvorlig, i forbindelse med brønnplugging med riggen Songa Endurance på Trollfeltet.

Les også

Fagforening om granskingsfunn: – «Jækli» bekymringsfullt

Det var ingen som ble skadet i de to hendelsene, skriver Statoil, som selv har gransket dem. Hendelsene granskes også av Petroleumstilsynet.

Hendelsen på Trollfeltet med Songa-riggen førte til en gasslekkasje som skjøv sjøvann mer enn 30 meter opp i boretårnet, før brønnen ble stengt med en ventil i den såkalte utblåsningssikringen (BOP).

Interngranskingen konkluderer med at menneskeliv kunne gått tapt i verste fall, hvis ikke sikkerhetsutstyret hadde fungert slik det skulle eller om gassen hadde antent.

Ifølge rapporten var det blant annet en utilsiktet åpning av ventiler som fungerer som barrierer mot reservoaret som medvirket til at gassen kom opp på boredekket.

– Vi ser alvorlig på begge disse hendelsene. Åpenhet er vesentlig for sikkerhetsarbeidet og granskingsrapportene er et viktig bidrag til at vi lærer av hendelsene. Skal vi fatte de riktige beslutningene og gjøre de rette tiltakene må vi ha alt på bordet, sier Margareth Øvrum, konserndirektør for teknologiprosjekter og boring.

Les også

Statoil: Ulykkene skulle aldri skjedd

Lover tiltak

I kjølvannet av hendelsene og granskingsrapporten skal det gjøres tiltak. Etter Mongstad-hendelsen er det blant annet besluttet å intensivere programmet for overflatevedlikehold de neste to årene.

Statoil skriver videre at strakstiltak ble gjort etter brønnkontrollhendelsen, inkludert tiltak for å sikre at den aktuelle ventiltypen ikke blir brukt som barriere.

– Dette var en svært alvorlig brønnkontrollhendelse. Tiltakene vi iverksetter vil styrke våre risikovurderinger, både i forkant og underveis i operasjoner. Vi vil dele erfaringer fra hendelsen med resten av industrien, sier Øvrum.

– Har fått mange sjanser

Hovedtillitsvalgt for Safe ved Mongstad, Jan-Eirik Feste, er fornøyd med at granskingsrapporten fra Statoil konkluderer med at manglende vedlikehold var medvirkende årsak til hydrogenlekkasjen i oktober i fjor.

– De har imidlertid fått mange sjanser nå, og det gjenstår å se hva de faktisk kommer til å gjennomføre, sier Feste.

Han mener det er essensielt at Statoil nå gjennomfører nødvendige inspeksjoner av anlegget, og agerer dersom mangler blir oppdaget.

– Hvis vi får innkalling til EU-kontroll på bilen, kan vi ikke si at i utsetter det til neste år – og det kan heller ikke gjøres med inspeksjonene av Statoils anlegg. Det er for sent å gjøre noe når lekkasjene har oppstått, slår Feste fast.

Han påpeker videre at Statoil økte sitt vedlikeholdsbudsjett før dagens rapport ble fremlagt, men understreker at det nettopp skyldes de alvorlige hendelsene som har skjedd.

– Det ble kuttet i entreprenørene som utfører vedlikehold for noen år siden. Og det er en selvfølge at når man har færre til å gjøre vedlikeholdsarbeid, så blir det mindre vedlikeholdsarbeid, sier Feste.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Equinor
  2. Olje og gass

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Statoil-hendelser kunne endt med tap av menneskeliv

  2. Ser «klar sammenheng» mellom Statoil-kutt og faren for dødsfall

  3. Betalt innhold

    – Lekkasje på Mongstad skyldtes dårlig vedlikehold

  4. Betalt innhold

    – Feil bruk av ventiler årsak til gasslekkasje på Songa Endurance

  5. Statoil Mongstad evakuert etter lekkasje