Britiske TV-kanaler med milliardavtale i kampen mot Netflix

BBC, ITV og Channel 4 investerer til sammen 1,3 milliarder kroner i TV-tjenesten Freeview.

DOMINERER: Netflix er verdens mest verdifulle medieselskap, og truer offentlig kringkasting i blant annet Storbritannia såpass mye at tradisjonelle konkurrenter nå går sammen om å kjempe mot giganten.

Foto: Elise Amendola AP
Publisert:,

De britiske TV-stasjonene BBC, ITV og Channel 4 har kommet til enighet om å investere i den gratis TV-tjenesten Freeview, ifølge Financial Times.

Sammen med Arqiva, selskapet som drifter Freeview, har de tre selskapene bestemt å investere 125 millioner pund, tilsvarende 1,3 milliarder kroner, i tjenesten.

Investeringen vil blant annet innbefatte utviklingen av en app som tillater seere å følge programmer direkte på telefonen. Håpet er at investeringen vil føre til tettere samarbeid mellom britiske kringkastere og at fjernsynstilbudet vil nærme seg Netflix-modellen.

Les også

TV-produsenter krever skattlegging av strømmetjenestene

Stadig mektigere

Avtalen kommer etter at administrerende direktør Sharon White i Ofcom, Storbritannias medietilsyn, nylig oppfordret TV-kanalene til å «samarbeide om å konkurrere», skriver FT.

Giganter som Netflix og Amazon blir stadig mektigere aktører og flere sjefer for britiske TV-kanaler, som Carolyn McCall i ITV og Alex Mahon i Channel 4, har ifølge Financial Times tatt til orde for å knytte tettere bånd i kampen mot Netflix.

– Når konkurrenter som Netflix bruker 8 milliarder dollar i året på innhold og 1 milliard på utvikling, er vi nødt til å tenke på hva som er bra for forbrukerne og de kreative industriene, og vi må jobbe sammen for å sikre at verdiene innen offentlig kringkasting på best måte kan opprettholdes i Storbritannia, sier Mahon.

125 millioner kunder

Netflix har nå over 125 millioner brukere verden over, hvorav rundt 8 millioner er i Storbritannia, skriver FT.

Nylig passerte de også Disney som verdens mest verdifulle medieselskap. Amazons videotjeneste Prime har på sin side rundt 100 millioner brukere.

Her kan du lese mer om