Funcom tar grep – venter spillerflukt

Utvikleren Funcom sliter med betalingsviljen hos Lego-spillerne. Nå legger de om strategien.

SNART ER SKATTEN VÅR? Funcom tar nye grep for å tjene flere dubloner per spiller.

FUNCOM
  • Anders Park Framstad
Publisert:

– En overgang fra gratis- til betalingsmodell påvirker inngangsbarrierene for å spille i stor grad, og derfor er det ventet at antall spillere vil være lavere. Men når vi gjør denne endringen ser vi ikke først og fremst på antall spillere, men på de totale inntektene fra spillet, sier Rui Casais på spørsmål fra E24.

Aksjelive:Sjekk hvordan Funcom-tallene blir mottatt på Oslo Børs

Den nye Funcom-sjefen presenterte tirsdag selskapets kvartalsresultater på en småskurrete overføring på internett.

Her ble det klart at de helt store inntektene fra spillet Lego Minifigures Online lar vente på seg for utvikleren. Nå tar selskapet ytterligere grep – de siste i en lengre rekke for å holde skuten flytende.

På mange måter tar de et skritt tilbake.

Endret strategi

Spol tilbake tiden drøyt tre år, og Funcom har nettopp sluppet storsatsingen «The Secret World». Dette er et såkalt MMO-spill (massively multiplayer online game). Her skal selskapet tjene penger på salg av selve programmet, samt salg av virtuelle saker og ting inne i spillet.

Dette er da på mange måter nytenkning – etablerte suksesser som «World of Warcraft» opererer med en løpende abonnementsavgift.

«The Secret World» blir imidlertid aldri den suksessen som Funcom håpet på, og i kjølvannet endrer selskapet strategien:

Selskapet skal nå satse på mindre spill – produkter som er både enklere og billigere å utvikle.

Lego Minifigures blir det første spillet Funcom bygger over denne lesten. Her er det ingen inngangspenger, men det satses stort på salg inne i spillet.

Får færre spillere

I dag innrømmer Funcom at det har vært utfordrende å tjene penger på Lego-spillet. Selskapet tilskriver dette «forretningsmodellens påvirkning på spillopplevelsen og spillerens progresjon, samt spillmønsteret og kjøpekraften til målgruppen».

Dermed ser de seg nå nødt til å lansere plasteventyret med en såkalt kjøp for å spille-løsning (buy-to-play model). Selskapet velger dermed å godta et lavere antall spillere, men får forhåpentligvis igjen høyere snittinntekter per bruker (arpu).

– Dette er viktig å ha i bakholdet når man ser på gratismodeller kontra betalingsmodeller. Vi har begge typer spill, og inntektsdynamikken er helt forskjellig, sier Casais.

Han understreker:

– Når det kommer gratisspill kan man ha mange spillere uten å tjene så mye, og det påløper fortsatt kostnader til blant annet servere.

Hektisk sommer

Funcoms inntekter i første kvartal falt til 2,8 millioner dollar, ned fra 3,8 millioner i samme periode i fjor, og fortsatt er det «Anarchy Online», «Age of Conan» og «The Secret World» som er de fremste «pengemaskinene».

Inntektene fra disse er imidlertid i en nedadgående trend.

Overgangen til betaling for Lego-spillet er ventet å finne sted denne sommeren. I løpet av sommermånedene skal også spillet lanseres på Mac, Linux og et utvalg iOS- og Android-nettbrett.

Funcom opplyser at selskapet, basert på nåværende inntekts- og kostnadsanslag, samt utsettelse av låneforfall, har tilstrekkelig kapital til 12 måneders drift fra utgangen av kvartalet.

Les også

Ny spillsmell for Funcom

Les også

Funcom brenner penger

Les også

Rederarving holder Funcom flytende

Publisert:

Flere artikler

  1. La over tre års arbeid i dette spillet – i dag er verdien praktisk talt null

  2. Funcom ruller på felgen

  3. – Det er mange usikkerhetsmomenter

  4. Annonsørinnhold

  5. Funcom leverer sterke tall:  – Det er slutt på berg-og-dalbanen

  6. Betalt innhold

    Funcom-sjefen snudde et selskap i krise. Nå vil han vokse igjen – uten å måtte sparke sine egne venner