Netflix-aksjen til værs etter kunderush

Netflix har fått nesten 3,6 millioner flere kunder i tredje kvartal. Det er 1,6 millioner mer enn ventet.

SEERMAGNET: TV-serien «House of Cards» har vært en av Netflix' suksesser de siste årene. Her er skuespiller Michael Kelly på en presseseanse da serien var ny i 2013.

Foto: Imeh Akpanudosen AFP
Publisert:,

Netflix skulle få 2 millioner flere kunder i tredje kvartal, ifølge et gjennomsnitt av analytikernes forventninger.

Da selskapet la frem kvartalsresultatet sitt mandag, kunne de i stedet melde om nesten 3,6 millioner flere kunder.

Netflix-aksjen reagerte umiddelbart i etterhandelen på Wall Street. På et tidspunkt var aksjen opp 19 prosent, ifølge Dow Jones.

Strålende resultat

Også fortjenesten var bedre enn ventet.

Det var på forhånd ventet at Netflix ville levere et resultat på 6 cent per aksje, noe som ville vært et kraftig fall både fra samme kvartal i fjor og andre kvartal i år.

Selskapet leverte imidlertid et resultat på 12 cent per aksje, en klar vekst fra tredje kvartal i fjor, da resultatet var 7 cent.

Les også

Netflix sender norsk sakte-TV

Flere egne programmer

Netflix har laget stadig mer eget innhold som er eksklusivt for selskapets kunder. «House of Cards» og «Stranger Things» er to eksempler som begge har hatt stor suksess.

Til neste år vil selskapet satse videre på dette, opplyser selskapet i et brev til aksjonærene.

– I 2017 planlegger vi å gi ut over 1000 timer med originale programmer, opp fra 600 i år, skriver selskapet, som ser gode muligheter for vekts fremover:

– Internettet gir oss muligheten til å nå seere over hele verden, og med en økende kundebase på over 86 millioner medlemmer, er det en stor appetitt for underholdning og en stor variasjon i preferanser som kan tilfredsstilles, skriver Netflix.

Skrudde opp prisen

De gode resultatene fra tredje kvartal står i kontrast til de dårlige Netflix-nyhetene tidligere i år.

I forrige kvartal fikk Netflix 800.000 færre kunder enn ventet. Ifølge selskapet skyldtes det relativt svake resultatet at flere kunder enn vanlig sa opp abonnementene sine.

Selskapet hadde noen måneder i forveien skrudd opp prisen for eksisterende kunder. I Norge forandret prisen seg fra 79 kroner til 99 kroner i måneden.

– Vi vokser, men ikke så raskt som vi skulle ønske. Å forstyrre et helt marked kan være humpete, men mulighetene foran oss er større enn noensinne, og vi vil fortsette med å forbedre oss, skrev selskapet den gang.

Her kan du lese mer om