Turbulensen i Norwegian

Norwegians skjebne skal avgjøres i irsk rettssal: Ingen kreditorer motsetter seg redningsplanen

Den to dager lange høringen som kan avgjøre Norwegians skjebne er i gang. Ingen av kreditorene motsetter seg redningsplanen som den irske dommeren nå skal si «ja» eller «nei» til. Det endelige svaret kommer trolig fredag.

Konsernsjef Jacob Schram (t.v.) og finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian. Arkivbilde.

Håkon Mosvold Larsen
  • Marius Lorentzen
  • Roar Valderhaug - Aftenposten
Publisert:

Like etter klokken 12:00 norsk tid torsdag startet høringen om Norwegians konkursbeskyttelse og foreslåtte redningsplan i den irske «High Court» i Dublin.

Under gjennomgangen kom det frem at ingen av kreditorene som er aktører i saken motsetter seg redningsplanen som nå ligger på bordet.

Klokken 17:00 norsk tid ble høringen avsluttet for dagen og det er ventet at dommeren vil komme med sin endelige avgjørelse vedrørende redningsplanen på fredag.

De kreditorene som uttalte seg gjennom sine advokater var enten positive eller nøytrale til forslaget.

Kreditorlisten er den reneste «who’s who» i internasjonal luftfart.

På listen finner man blant annet Boeing, Airbus, en rekke leasingselskaper, Lufthansa Technik, Rolls-Royce, en rekke finansinstitusjoner som Wells Fargo, konsulentselskapet Boston Consulting Group, det norske Garantiinstituttet for eksportkreditt og obligasjonseiere – representert av Nordic Trustee.

Les også

Siste avgjørende rettsmøte for Norwegian i Irland

Ukjent investor vil satse en milliard

Som et ledd i redningsplanen må Norwegian hente minst 2,3 milliarder kroner i frisk kapital i den varslede emisjonen.

Dette kommer på toppen av de 400 millioner kronene i emisjonen som rettes mot eksisterende investorer og de 1,875 milliardene i hybridkapital, der den norske staten skal stille med 1,5 milliarder.

– Det har allerede vært diskusjoner med anerkjente investorer (...) Ledelsen er trygge på at man vil sikre støtte hos disse investorene, sa Paul Sreenan, advokat for den irske examineren om emisjonen.

Advokaten bekreftet samtidig et av ryktene som har gått om Norwegian den siste tiden, og som har blitt omtalt av Finansavisen:

– Examineren har mottatt bekreftelse fra en investor som under visse vilkår vil investere én milliard kroner i emisjonen, sa Sreenan videre, uten å si hvem denne investoren er.

Dersom investoren hadde fått tegne seg for denne milliarden ville det gitt vedkommende en eierandel på hele 18 prosent av Norwegians fullt utvannede aksjekapital etter vårens planlagte emisjon. Dette gitt at de nye aksjene utstedes til ca. 6 kroner som det nå ligger an til.

Men det samtidig tvilsom et at én investor vil få lov å ta så mye av en emisjon som det er så mange andre investorer som sier de vil være med på.

– DNB Markets har også uttrykt trygghet på at det skal være mulig å gjennomføre den planlagte emisjonen, med den informasjonen de sitter på, sa Sreenan videre.

En irsk og en norsk prosess

Norwegian ble takket være coronapandemien sendt ut i sin største krise noensinne. Restruktureringen man nå forsøker å få til er den andre under pandemien.

Norwegian har søkt og fått innvilget konkursbeskyttelse i både Irland og Norge, for både det irske flyselskapet Norwegian Air International, flyeierselskapet Arctic Aviation, morselskapet Norwegian Air Shuttle og en rekke datterselskaper.

Den norske rekonstruksjonen i Oslo byfogdembete følger hakk i hæl etter den irske, og det er i realiteten det samme redningsforslaget som presenteres der.

Norwegian har lagt opp et løp der examineren i den norske prosessen får fullmakt til å stemme for absolutt alle kreditorene som stemmer i Irland. Dermed er man i realiteten garantert et ja under den norske avstemningen.

Advokaten til den irske examineren, som forvalter selskapet under den irske konkursbeskyttelsen, ber dommeren om at man setter 26. mai som gjennomføringsdato for redningsplanen.

Dette er også tidspunktet da pengene som er hentet inn vil bli frigitt til Norwegian, ble det forklart i retten torsdag.

Les mer om Norwegians redningsplan her. Norwegians aksjonærer har allerede godtatt planen på et aksjonærmøte forrige uke. Norwegian har også fått den irske domstolens samtykke til å kvitte seg med en rekke fly.

Se oversikten over de viktige datoene i Norwegians finansielle redningsplan lenger ned i saken!

Les på E24+

Her er de viktigste tidsfristene som Norwegian må nå i vår

Les også

Irsk rekonstruktør advarer Norwegian-kunder: Kundekrav kan koste 2.500 kroner i gebyr

Fra 10.215 til 3.300 ansatte

Under høringen kom det frem at Norwegian tror de vil ha totalt 3.300 ansatte etter restruktureringen.

Norwegian hadde på det meste 10.215 ansatte ved utgangen av 2018.

De viktigste punktene i redningsplanen til Norwegian er som følger:

  • Langdistansesatsingen med Boeing 787 Dreamliner legges ned
  • Antallet kortdistansefly (Boeing 737) skal mer enn halveres til 53 fly (50 i drift, 3 i reserve)
  • Total gjeld (brutto) skal reduseres til rundt 20 milliarder
  • Man skal fokusere på det norske og nordiske markedet, med ruter til de mest populære destinasjonene i Europa.
  • Det skal hentes inn 4,5 milliarder kroner i frisk kapital, fordelt slik: 400 millioner i emisjon mot eksisterende aksjonærer, inntil 2,6 milliarder fra nye investorer og inntil 1,875 milliarder i hybridkapital (hvorav staten stiller med 1,5 milliarder) 
  • Usikret gjeld får igjen 5 prosent dividende i kontanter og aksjer i Norwegian
  • De eksisterende aksjonærene blir i utgangspunktet sittende med 4,6 prosent av selskapet, kreditorer 25,4 prosent og nye investorer med 70 prosent – inkludert de gamle aksjonærenes eventuelle deltagelse i vårens planlagte emisjon
  • Konverteringskurs på gjeld til aksjer er 8,23 kroner, mens emisjonen kan bli priset rundt 6 kroner (ifølge E24s beregninger)
Les også

Norwegian fryser bonusprogrammet: Kunder vil hverken kunne tjene eller bruke Reward-poeng

Les også

Norwegian legger frem endelig redningsplan: 34.000 kunder får ikke full erstatning

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Geir Karlsen
  3. Jacob Schram
  4. Norwegian
  5. Luftfart
  6. Flyselskaper
  7. Fly

Flere artikler

  1. Avgjørende dom for Norwegians fremtid: Irsk dommer sier ja til redningsplanen

  2. Norwegian passerer nok en milepæl: Norsk dommer har godkjent selskapets redningsplan

  3. Norwegian øker emisjonen: Vil hente inntil seks milliarder

  4. Skjebnedager for Norwegians redningsplan: Venter dom neste fredag

  5. «Nye» Norwegian er klar: Forlater konkursbeskyttelsen med friske milliarder