Tesla er tidenes mest verdifulle amerikanske bilprodusent

Tesla er i ferd med å bli overlegen konkurrentene målt i markedsverdi. Men fremover står utfordringene i kø for elbil-produsenten.

STØRST: Tesla-sjef og gründer Elon Musk kunne denne uken se selskapet sitt sette ny rekord på Wall Street.

Jae C. Hong / AP
  • Ingvild Sagmoen
Publisert:,

Etter en kursoppgang på nesten fem prosent onsdag kveld denne uken nådde Tesla-aksjen en ny toppnotering og en markedsverdi på nesten 89 milliarder dollar.

Det er omtrent to milliarder dollar mer enn General Motors’ og Fords markedsverdi til sammen, skriver Reuters.

Det gjør også Tesla til den høyest verdsatte amerikanske bilprodusenten noensinne, skriver Business Insider.

For frem til onsdag var det Ford som hadde rekorden på 80,8 milliarder dollar, og den ble satt i 1999.

Men både tyske Volkswagen og japanske Toyota er enn så lenge større en Tesla med en markedsverdi på henholdsvis 92 milliarder og 232 milliarder dollar.

Tesla-aksjen har mer enn doblet seg de siste tre månedene, til tross for at analytikerne over lengre tid har vært pessimistiske til Teslas evne til å levere overskudd og positiv kontantstrøm.

Les også

Tesla leverte rekordmange biler i fjerde kvartal

Teknologiekspert Salvador Baille er ikke veldig overrasket over aksjeoppgangen den siste tiden, og påpeker at Tesla-aksjen alltid har vært veldig volatil og i stor grad avhengig av hvordan selskapet klarer å levere på det gründer og toppsjef Elon Musk til enhver tid har lovet.

– Hver gang et nytt produkt har blitt satt i produksjon har veksten respondert bra og dermed trigget håp om «verdensherredømme» overfor resten av bilprodusentene. Investorer velger da å ignorere både tap og de voldsomme negative frie kontantstrømmene som selskapet historisk har levert, sier Baille.

– Aksjeprisen til Tesla er dessuten styrt av følelser også, og entusiasmen knyttet til nye produksjonsrekorder, åpning av nye fabrikker som nå i Kina og så videre, smitter over til aksjeprisen, sier han.

Baille tror vi vil se mer av det samme mønsteret også i fremtiden, for eksempel når Model Y lanseres senere i år eller i begynnelsen av 2021.

Helhetstankegang hos Tesla

Nylig skrev Baille i en kommentar publisert på E24 om hva han mener er grunnene til at Tesla har klart å parkere konkurrentene.

Det handler blant annet om Elon Musks evne til å tenke disruptivt og å styrke Tesla-brandet ved å skape følelser og entusiasme rundt produktene, mener han. Musk vet også hvordan han skal få med seg investorene, påpeker Baille.

Roar Øverby, sjef for Risk & remarketing i DNBs leasingselskap Autolease, kan mye om blant annet restverdier i bilmarkedet.

Autolease har Tesla som samarbeidspartner.

Les også

Musk varslet Model Y-nyheter med småfrekk dans

Øverby påpeker at Tesla i utgangspunktet har tenkt annerledes.

– Tesla har startet på scratch og hatt fokus på utvikling av det elektriske fremkomstmiddelet, med alle de utradisjonelle nyvinningene, som for eksempel selvkjøring. Tesla har hatt fokus på drivlinjer og batterier, men også brukeropplevelsen med funksjoner, mens konkurrentene har hatt bilen som fokus, sier Øverby.

Han tror imidlertid ikke denne helhetstankegangen som Tesla har, nødvendigvis er noe for konkurrentene å kopiere.

– Jeg tror nok de mer tradisjonelle bilprodusentene er bevisst at de er litt mer konservative. Folk vil ha forskjellige ting – det kjøpes jo også andre biler!

Ny og økende konkurranse

Tesla ligger fortsatt langt foran både når det gjelder ladeinfrastruktur, batteri og rekkevidde, men når det gjelder rekkevidde kommer konkurrentene raskt etter, påpeker Øverby.

– Man begynner å nærme seg de grensene som folk synes er akseptable på rekkevidde nå.

Øverby tror det blir viktig for Tesla å holde fokus fremover.

– Tesla vil få sterkere og sterkere konkurranse. Vi ser et paradigmeskifte i bilmarkedet, nå er det et totalt skifte, som Tesla satte i gang i stor skala. Da gjelder det for Tesla å utvikle seg og komme med noe nytt, både når det gjelder batteri og rekkevidde, men ikke minst nye brukeropplevelser, sier han.

Les også

Bilsalget falt med 3,8 prosent i 2019: Tesla Model 3 ble toppselgeren

Salvador Baille mener Tesla har tre hovedutfordringer:

– Den første er basert på konkurranselandskapet. Før eller siden kommer etablerte bilprodusenter til å fikse sine problemer og levere elektriske biler av god kvalitet og i enorme mengder. Det er det de er veldig gode på – logistikk og produksjon.

Baille mener det er mulig da at Tesla ender opp som kun en bil for eliten.

Så er det også en annen konkurransefaktor: Kina.

– Tesla lanseres i Kina fra egen fabrikk, men vil møte et marked med mye lokal konkurranse, der salget av elektriske biler har falt som en stein etter at staten modererte fordelene for elbiler. Hvis Tesla mislykkes i Kina kommer aksjekursen til å merke det, sier Baille.

TEKNOLOGIEKSPERT: Salvador Baille, daglig leder i Intelis, et rådgivningsfirma innen innovasjon, teknologiledelse og forretningsutvikling.

Reguleringer og økonomiske utfordringer

Utfordring nummer to er reguleringer.

– Salg av elektriske biler verden over er fortsatt veldig avhengig av subsidier og skattefordeler. Dersom disse av en eller annen grunn faller bort før prisforskjellen mellom elbiler og biler med forbrenningsmotor blir betydelig mindre, kommer alle produsentene til å merke det, også Tesla, sier teknologieksperten.

Den tredje utfordringen er økonomi, mener Baille.

– En resesjon kan skremme forbrukerne bort fra dyre biler som Tesla, og dermed skremme investorer bort. Det kan fort gjøre selskapets finansielle posisjon umulig som uavhengig bedrift, sier han.

– Det finnes knapt en produsent av eksklusive nisjebiler, fra Porsche til Alfa Romeo, som ikke har på et eller annet tidspunkt blitt kjøpt opp av en større aktør.

Her kan du lese mer om

  1. Tesla
  2. Elbil
  3. Elon Musk
  4. General Motors
  5. Ford

Flere artikler

  1. Tesla får batteriskryt fra uventet hold

  2. Tesla-aksjen passerte 500 dollar for første gang

  3. Kommentar: Slik har Tesla klart å parkere konkurrentene

  4. Annonsørinnhold

  5. Kommentar: Teslas viktigste utfordring foregår bak kulissene

  6. Musk og Tesla-styret saksøkes for enorme bonusavtaler