Turbulensen i Norwegian

Norwegian leverer tilbake Heathrow-slots

To måneder etter at Norwegian sikret seg landing- og avgangstider (slots) på London Heathrow leverer selskapet dem tilbake.

Illustrasjonsbilde av et Norwegian 737–800-fly på vei ut fra London Gatwick.

Marius Lorentzen / E24
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Det bekrefter Norwegian overfor E24. Det var flynettstedet Hangar24 og One Mile at a Time som meldte om nyheten først.

Norwegian skriver i et brev sitert av Hangar24 at de har besluttet å levere tilbake slot-ene «ettersom de ikke passer inn i våre nettverksplaner for øyeblikket».

Det var i desember at det ble kjent at Norwegian hadde fått tildelt nye slots på Heathrow for 2020, som eneste selskap. Dette vekket oppsikt, både fordi det er sjeldent man får tildelt nye slots og fordi Norwegian ikke har noen avganger fra Heathrow i dag.

Norwegian har sin hub i Storbritannia på London Gatwick med et omfattende rutenettverk på lang- og kortdistanse. Eventuelle nye ruter fra Heathrow ville ikke kunnet utnytte dette nettverket.

Når man får tildelt slots gjelder de for gitte tider og dager. Det er som regel også andre vilkår knyttet til dem, som for eksempel region man kan fly til og hvilken flystørrelse man kan bruke. Vilkårene gjør at et flyselskap ikke alltid finner det hensiktsmessig å bruke dem.

Rapporten viste at Norwegian forsøkte å få 14 avgangstider ved flyplassen, men de ble tildelt seks. Til sammenligning har SAS hele 216 adgangstillatelser fra Heathrow, men fikk ingen av de 16 nye de ba om i denne runden.

Les også

Norwegian vurderer Airbus etter Max-krisen: – Det går en smertegrense

Kapasiteten på Heathrow har lenge vært «sprengt» og flere flyselskaper har opp gjennom årene handlet slots på flyplassen for store beløp, inkludert SAS. Det er en rekke regler som dikterer handel av slots og ettersom Norwegian aldri tok i bruk slots-ene kunne de heller ikke selge dem til andre.

Kapasiteten på Gatwick, Norwegians «hjemmebase» i London er også tilnærmet sprengt og det jobbes med planer for å bygge ut en ny rullebane både der og på Heathrow. Dette kan imidlertid ta flere år før det eventuelt blir en realitet.

I brevet som siteres av Hangar24 peker Norwegian blant annet på problemene med Trent 1.000-motorene på langdistanseflyet Dreamliner, som må inspiseres oftere av flyselskapene som bruker dem grunnet tekniske problemer. Dette fører til at rundt åtte av Dreamliner-flyene til Norwegian står på bakken til enhver tid.

I tillegg peker selskapet på situasjonen med Boeing 737Max-flyene, som har stått på bakken over hele verden siden mars i fjor.

Hva skal Norwegian gjøre med alle Max-flyene? – E24-podden med Lorentzen & Co

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. luftfart
  3. Luftfart
  4. Norwegian
  5. London
  6. Flyselskaper
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norwegians Argentina-sjef flyttes til Storbritannia

  2. Norwegian vurderer Airbus etter Max-krisen: – Det går en smertegrense

  3. Norwegian-sjefen: Håper å lande Max-erstatning før nyttår

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Slik ble industrieventyret Norwegian satt på bakken

  6. Norwegian anklager Boeing for svindel og kontraktsbrudd