Boeing rammes hardt av Max-problemene i fjerde kvartal
Flyselskapets rapport viser det første tapet på mer enn to tiår samtidig som Max-krisen fortsetter.
Boeing la onsdag frem kvartalsrapporten for fjerde kvartal. På forhånd var det svært lave forventninger.
Tallene viser at omsetningen raste til 17,9 milliarder dollar, tilsvarende 180 milliarder kroner i fjerde kvartal. Det ventede resultatet var på 21,67 skriver CNBC.
Det tilsvarer en nedgang på 37 prosent i omsetningen. Samtidig venter selskapet Max-kostnader på 18,6 milliarder dollar, tilsvarende 170 milliarder kroner.
Selskapet har satt av 2,6 milliarder dollar før skatt relatert til estimerte betalinger og andre hensyn til kunder relatert til Max-problemene.
Resultatet per aksje havnet på minus 2,33 dollar i fjerde kvartal, mot 5,48 dollar samme periode i fjor. Ifølge en konsensussammenstilling innhentet av Refinitiv var det ventet et justert resultat per aksje på 1,47 dollar i kvartalet, ifølge CNBC.
I forkant av resultatet hadde Vertical Research Partners-analytiker Robert Stallard nedgradert kursmålet på aksjen, ifølge Marketwatch. Det etter at flyprodusenten forrige tirsdag gjorde det kjent at selskapet ikke venter 737 Max-flyene på vingene igjen før til sommeren.
I etterkant av rapporten stiger Boeing-aksjen 2,67 prosent.
Leverte 67 prosent færre fly
Flyprodusenten leverte bare 79 fly i løpet av fjoråret, en nedgang på 67 prosent fra året før da 238 nye fly ble levert til flyselskapene.
Produksjonen av 787-flyene vil også bli redusert fra dagens nivå på 14 fly per måned, til 12 fly per måned i slutten av 2020.
Grunnet dagens markedsutsikter forventes produksjonsraten å bli ytterligere justert til 10 fly per måned i begynnelsen av 2021, før de igjen returnerer til 12 fly i måneden i 2023.
Fortsatt arbeid som gjenstår
– Vi innser at det er mye arbeid som gjenstår, sier administrerende direktør David Calhoun i rapporten.
– Vårt fokus er på få 737 Max-flyene tilbake i tjeneste og gjenopprette tilliten som Boeing-merket representerer med flygere. Vi forplikter oss til å være transparente og kompetente i alt vi gjør.
Calhoun la til at sikkerhet vil ligge til grunn i enhver beslutning videre i prosessen.
– Heldigvis gir styrken i vår totale Boeing-portefølje av virksomheter økonomisk likviditet til å gjennomføre en grundig og disiplinert prosess.
Onsdag sa Boeing-sjefen til CNBC at han «var sikker på» at Boeing ville være i luften igjen i midten av 2020.
Se resultatene herAnalytikerne ventet et justert resultat på 1,47 dollarNedgraderte kursmålet på aksjenBoeing-analytiker: – Venter at resultatet blir «en absolutt katastrofe»
Her kan du lese mer om
Flere artikler
Boeing-analytiker: – Venter at resultatet blir «en absolutt katastrofe»
David Calhoun tar over Boeing i krise: – Vil sannsynligvis være sjef en kort periode
Reuters: Boeings ulykkesfly kan få USA-klarering før sommeren
- Annonsørinnhold
Dårlig nytt for Norwegian: Boeing varsler ny 737 Max-utsettelse
Max-flyene kan gi Boeing simulatorregning på 44 mrd.