Luftfartssjef vil selv fly 737 Max før godkjenning

Boeing-fly av typen 737 Max har hatt flyforbud siden mars. Den nyutnevnte luftfartssjefen i USA sier han vil sette seg bak spakene selv før godkjenning av flytypen.

Lindsey Wasson
Publisert:

Stephen Dickson, sjefen for det amerikanske luftfartstilsynet Federal Aviation Administration (FAA), sier til Associated Press at han selv akter å fly i flytypen før det blir godkjent for flyvninger.

Uttalelsen kommer etter han torsdag prøvde en 737 Max-simulator ved Boeings fabrikk i Seattle. Dickson har tidligere vært pilot i US Air Force.

I mars i år ble alle Boeing 737 Max i verden satt på bakken etter to alvorlige ulykker, hvor til sammen 346 personer omkom.

– Ville vært en veldig dårlig idé

Lars Kobberstad, direktør for Luftfartstilsynet sier han selv ikke har planer om å gjøre det samme som Dickson.

– Ikke er jeg pilot, og Luftfartstilsynet har ikke dette som ansvarsområde. Om jeg skulle begynt å fly Boeing-fly tror jeg ville vært en veldig dårlig idé, sier Kobberstad til E24, og legger til:

– Men jeg har ingen problemer med å fly en 737 Max når den blir godkjent av de riktige myndighetene. Riktignok som passasjer, sier han.

Direktør Lars Kobberstad i Luftfartstilsynet sier de vil rette seg etter det europeiske luftfartstilsynet på hvorvidt 737 Max-flyene kan tas i bruk i Norge.

Luftfartstilsynet

Venter på godkjenning

737 Max-flyene har stått på bakken i snart et halvt år. I oktober i fjor mistet alle de 189 om bord livet da et 737 MAX 8 fra indonesiske Lion Air styrtet i havet kort tid etter avgang fra Jakarta. Fem måneder senere styrtet et tilsvarende fly fra Ethiopian Airlines. Alle de 157 om bord omkom, inkludert norske Karoline Aadland, som jobbet for Røde Kors.

Programvare ombord i flyet har blitt knyttet til ulykkene. Boeing skal ha oppdatert programvaren, men har ikke fått godkjenning av FAA til å ta flyene i bruk igjen.

– FAA skal ha kompetanse på å godkjenne fly, og det er luftfartstilsynet i det landet som flyet produseres i som skal godkjenne flyene. Det norske luftfartstilsynet kan rent hypotetisk si nei til enkelte flytyper i Norge, men da må det være særegne norske hensyn. I dette tilfellet vil vi føye oss etter det europeiske luftfartstilsynet (EASA), sier Kobberstad.

Les også

Ryanair fryser sine betalinger til Boeing