Kongsberg Maritime kutter minst 180 årsverk til

Under kapitalmarkedsdagen kommer Kongsberg Gruppen med utbyttenyheter og en oppdatering på oppkjøpet de har gjort av Rolls-Royce Commercial Marine. Flere stillinger blir nå kuttet.

Kongsberg Gruppen

Marius Lorentzen
Publisert:,

Etter at Kongsberg Gruppen i fjor annonserte milliardoppkjøpet av konkurrenten Rolls-Royce Commercial Marine ble kjøpet gjennomført i starten av april i år.

Allerede da kjøpet ble kjent i fjor var Kongsberg-ledelsen klare på at det var store utfordringer med lønnsomheten i selskapet de skulle kjøpe opp.

I mai kom det første varselet om kutt av 260 stillinger. Nå varsler selskapet at ytterligere 180 til 200 stillinger skal kuttes.

Meldingen kommer samme dag som selskapet arrangerer sin kapitalmarkedsdag i Oslo. Etter en dialog med tillitsvalgte den siste tiden skal resten av de ansatte ha fått beskjed på allmøter tirsdag.

Kommunikasjonsdirektør Ronny Lie i Kongsberg Gruppen opplyser at selskapet håper å gjennomføre nedbemanningen i løpet av de nærmeste månedene. Han vil ikke utelukke ytterligere kutt fremover i den restruktureringen som nå skjer.

– Vi vil fortsette å ta grep frem til vi når målene våre og har en sunn virksomhet, sa Kongsberg Maritime-sjef Egil Haugsdal under presentasjonen.

Rolls-Royce Commercial Marine slet med underskudd i kjølvannet av oljebremsen, og Kongsberg Maritime merket også det tøffe markedet og måtte kutte internt.

Kutter på Sunnmøre og i Polen

Etter det E24 får opplyst til nedbemanningen primært skje på Sunnmøre og vil påvirke Commercial Marine, ikke den eksisterende delen av Kongsberg Maritime.

Det er særlig divisjonene for skipsdesign og dekksutstyr som blir rammet. Begge disse divisjonene har merket nedgangen i rigg- og offshoremarkedet kraftig.

Kongsberg Gruppen tar flere grep for å bedre resultatene i sin egen maritime virksomhet, Kongsberg Maritime, og nyinnkjøpte Commercial Marine.

I tillegg til å slå sammen overtallige kontorer og funksjoner etter oppkjøpet jobber Kongsberg Gruppen også med å kvitte seg med verftene Commercial Marine har hatt i Vietnam og Gdansk i Polen.

Verftet i Gdansk blir nå stengt og leveransene vil bli overlatt til underleverandører.

Les også

Vekst og skyhøy ordreinngang for Kongsberg Gruppen etter Rolls-Royce-ekteskap

Åpner for å kjøpe tilbake aksjer

Kongsberg Gruppen opplyser at de beholder utbyttenivået sitt på 40 til 50 prosent av resultat etter skatt, men de åpner døren for noen ekstra pengedryss over aksjonærene.

Nå åpner selskapet nemlig for å gjennomføre ekstraordinære utbytter eller tilbakekjøp av aksjer som et «supplement». Det kan komme norske skattebetalere til gode ettersom staten eier halvparten av Kongsberg.

Etter det E24 forstår skal åpningen for tilbakekjøp komme som et resultat av at en del internasjonale, institusjonelle investorer har etterspurt dette.

I fjor bidro staten med halvparten av emisjonen på fem milliarder kroner som var med på å finansiere Commercial Marine-oppkjøpet.

Om det vil komme ekstra utbytter eller et tilbakekjøp allerede i år eller neste år er ikke klart ennå, men det skal være snakk om en løpende vurdering fra styrets side.

Kongsberg Gruppen er langt ifra det eneste selskapet som har sett på tilbakekjøp av aksjer. Selskaper som DNB, Telenor og Equinor har alle slike programmer. Da Equinor lanserte et slikt program verdt om lag 45 milliarder kroner i september ble det tatt svært godt imot i aksjemarkedet.

Selv om Kongsberg Gruppen ikke øker nivået på det ordinære utbyttet nå, så har selskapet betalt ut langt mer de siste årene. Helt siden 2013 har selskapet betalt mer enn 50 prosent av årsresultatet i utbytte.

De siste tre årene har de ligget nærmere 70 og 80 prosent. I kroner og øre var toppåret 2014 med over 1,1 milliard i utbyttekroner. De siste fire årene har utbytteutbetalingen ligget på 450 til 510 millioner årlig.

Les også

Trykket opp aksjer under oljebremsen: Nå vil Equinor kjøpe tilbake dobbelt så mange

Nye marginmål

I tillegg til å beholde målene om en solid balanse og målet om jevnlige utbytter har Kongsberg Gruppen tirsdag kommet med nye økonomiske mål.

Selskapet sier nå at de vil ha en omsetning på over 30 milliarder kroner i 2022, og en brutto driftsmargin (EBITDA) på over 12 prosent (før effekten av regnskapsstandarden IFRS 16).

Til sammenligning hadde konsernet ved sine forrige kapitalmarkedsdager i 2016 og 2017 mål om over 10 prosent omsetningsvekst, driftsmargin (EBITA) på over 10 prosent og kapitalavkastning (ROACE) på 10 til 15 prosent frem mot 2020.

Mens målet om kapitalavkastning og omsetningsvekst er nådd, så er de ikke i mål med marginene ennå.

Forsvarsvirksomheten leverer allerede nå en driftsmargin på over 12 prosent, men de har fått et krav på 14 prosent. Den Maritime-divisjonen, som har lavere marginer har fått et mål om 11 prosent, mens Kongsberg Digital og annen virksomhet skal levere 12 prosent.

Samlet sett skal det summere seg til minst 12 prosent.

Den lave lønnsomheten i maritim, offshore og rigg, samt oppkjøpet av Commercial Marine, gjør imidlertid at konsernet som helhet har en vei å gå.

Oppkjøpet av Commercial Marine, som har gått med tap, bidro til å redusere brutto driftsmargin i konsernet fra 7,4 prosent i første halvår i fjor til 7,2 prosent i første halvår i år. I andre kvartal var den helt nede i 5,9 prosent (mot 6,8 året før).

IFRS 16-reglene som er innført løfter marginen til 9,0 prosent i første halvår, men det nye målet regner ikke basert på dette.

Med IFRS 16 blir det nye marginmålet løftet fra 12 til 13,5 prosent, opplyser finansdirektør Gyrid Skalleberg Ingerø til E24.

Kongsberg Gruppen nedbemanner etter oppkjøp