Dette er verdens mest verdifulle skipsflåter

Shippingnasjonen Hellas har de største skipsverdiene, mens den norskeide flåten er verdens femte mest verdifulle, ifølge verdivurderingstjeneste.

GIGANT: Verdens største containerskip utenfor Göteborg. Skipet er fra Mærsk Mc-Kinney Møller.

Foto: Björn Larsson Rosvall NTB scanpix
Publisert:,

Medregnet alt fra tankskip og fraktskip til offshorefartøy og rigger er markedsverdien av den norskeide fartøysflåten på 46,3 milliarder dollar, viser tall fra verdivurderingstjenesten Vessels Value.

I norske kroner tilsvarer det 396 milliarder med dagens valutakurser.

Det plasserer flåteverdien på en femteplass i verden. Listen toppes av den tradisjonsrike shippingnasjonen Hellas, som er oppført med flåteverdier på over 100 milliarder dollar, fulgt av Japan, Kina og Singapore.

Den greske flåten fikk i 2018 drahjelp fra en utvidelse av gassfraktflåten, samt økte verdier i tank, meldte Vessels Value i januar.

Singapore rykket samtidig opp en plass på listen, mens den kinesiske flåten så den største verdiøkningen i fjor.

I den norskeide flåten er litt under halvparten av verdiene bundet opp i offshorefartøy, som borerigger og skip som betjener oljeplattformer, mens tankskip utgjør omtrent en fjerdedel.

Ifølge Vessels Value er verdien av den norske offshoreflåten fortsatt størst i verden, foran USA.

E24 (+): De norske tankskipene som seiler i medvind

Borr Drilling topper

Tjenesten regner både John Fredriksens Seadrill og Tor Olav Trøims raskt voksende Borr Drilling med i den norskeide flåten.

Les også

Shipping-sjef: – Markedet kan ikke bli noe dårligere enn det er nå

De to riggselskapene er begge oppført med flåteverdier på rett over fire milliarder dollar, men med Borr Drilling et lite hestehode foran.

Historikken er derimot mer forskjellig. Borr ble startet opp for et par år siden etter at de to parhestene Fredriksen og Trøim skilte lag, og har deretter kjøpt seg opp til å bli en stor aktør.

Seadrill ble imidlertid hardt rammet av offshorekrisen etter oljeprisfallet i 2014, og måtte gjennom en finansiell redningsoperasjon.

LITEN I FORHOLD: En lokal fisker står i båten, som blir som en dverg i forhold til giganten i bakgrunnen. Bildet viser en LNG-tanker utenfor Havana.

Foto: Desmond Boylan Reuters

I fjor sommer gjenoppsto «nye» Seadrill fra en lang periode under konkursbeskyttelse.

Det har satt sine spor. I starten av 2014 var Seadrills flåte verdt 10 milliarder dollar, mens de siste tallene viser en verdi på rundt fire milliarder dollar, ifølge Vessels Value.

Investeringsdirektør Stig Myrseth i Dovre Forvaltning peker på at oljeleverandørnæringene har vært svært preget av massiv overkapasitet.

– Tilbudssiden har vært en krise i mange deler av oljeservice i fire-fem år. Det har ført til skraping av kapasitet og mange fartøy har blitt lagt i opplag. Mye av det som ligger i opplag vil kanskje aldri komme tilbake, sier han.

Les også: Viktig shippingindeks halvert siden nyttår

Heller ikke for rederiene som tauer og ankrer opp oljerigger, og står for varelevering til plattformer til havs, har det vært en rolig seilas de siste årene.

Blant disse er Solstad Offshore den største norske aktøren i Vessel Values oversikt, oppført med 125 skip.

Rederiet har måttet skrive ned milliardverdier i flåten og har på nytt havnet i finansielle vanskeligheter.

Ifølge Vessels Value har Solstads 125 skip en markedsverdi på rundt 1,6 milliarder dollar. Tilbake ved starten av 2014 var den daværende flåten på 129 fartøy verdsatt til 5,6 milliarder dollar.

Les også: Mener Solstad Offshores flåte er overvurdert

Les også

Olympic Subsea skiller lag med seks offshoreskip

Les også

Mærsks kunder må betale for nye svovelkrav

Les også

Innsidesaken i Viking Supply Ships: To begjært pågrepet

Her kan du lese mer om