Norwegian-smell på 3,3 milliarder kroner

Først utsatte Norwegian kvartalspresentasjonen og så ble den avlyst. Torsdag legger flyselskapet frem en statusrapport med et knippe utvalgte nøkkeltall.

Konsernsjef Jacob Schram (t.h.) og finansdirektør Geir Karlsen avbildet under en tidligere pressekonferanse.

Håkon Mosvold Larsen
  • Marius Lorentzen
  • Hanna Ghaderi
Publisert:,

Norwegian er på linje med resten av luftfarten rammet av den enorme krisen som coronaviruset og reiserestriksjonene har medført. Selskapet og store deler av bransjen har gått i «dvalemodus».

En kollaps i inntektene og et kraftig fall i trafikken slo for alvor til fra mars måned, noe som også gjenspeiler seg i Norwegians regnskap. Den aller største effekten vil imidlertid komme i regnskapet fra og med andre kvartal.

Norwegian hadde allerede planlagt å kutte kapasiteten sin i første kvartal i år med rundt 20 prosent som et ledd i den store snuoperasjonen som begynte lenge før coronakrisen. Takket være krisen måtte det kuttes kostnader i et ekstremt tempo og de aller fleste ansatte ble enten permittert eller sagt opp, avhengig av lokale regler.

Regnskapet viser et kutt i kapasiteten i første kvartal på 35 prosent. Samtidig falt trafikken (antall passasjerkilometer) med 36,8 prosent. Antallet passasjerer falt med 37,4 prosent til 5,1 millioner.

Samtidig tjente selskapet betydelig mer på hver passasjer enn før, med en oppgang i yield (inntjening per passasjerkilometer) på 25 prosent.

Selskapet opplyser at de fra starten av mars begynte å se fall i billettbestillinger og at de begynte å kansellere flyginger 10. mars. Den 16. mars gikk de kraftig til verks og kansellerte 85 prosent av avgangene som var satt opp.

Norwegians flåte krympet i løpet av første kvartal med 9 fly til totalt 147, ettersom noen av de eldre 737–800-flyene ble solgt. Samtidig er det nå kun syv Norwegian-fly i luften, kun på de rutene staten støtter innenriks i Norge.

Børsmelding med oppdatering fra Norwegian for første kvartal

Blodrøde tall

Nedgangen i markedet slår også ut i resultatene (målt mot første kvartal i fjor):

  • Omsetningen falt fra 7,99 til 6,51 milliarder kroner
  • Justert driftsresultat før leasingkostnader falt fra 87,8 til −412,8 millioner
  • Netto driftsresultat falt fra −1,46 til −2,08 milliarder
  • Resultat før skatt falt fra −1,98 til – 3,29 milliarder

Det store tapet i første kvartal inkluderer en drivstoffsmell på over en milliard kroner. Som følge av at oljeprisen falt kraftig i starten av 2020 ble også verdiene av Norwegians mange sikringskontrakter for drivstoff negative.

– Som forventet og signalisert til markedet ved flere anledninger, er tallene for første kvartal kraftig påvirket av COVID-19-krisen. De neste månedene blir krevende for Norwegian og luftfarten, sier konsernsjef Jacob Schram i Norwegian i en uttalelse.

– Men målet vårt er å sørge for at selskapet opprettholder en sterk posisjon i flybransjen også fremover Det vil bidra til en bærekraftig drift og en struktur som vil komme både aksjonærer, kunder og kolleger til gode. Så snart verden returnerer til normalen, vil vi stå klare med et enda bedre servicetilbud til kundene våre, fortsetter han.

PS! Norwegian opplyser at ledelsen i selskapet foreløpig ikke vil stille til intervjuer i forbindelse med rapportfremleggelsen torsdag.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Norwegian-aksjen kommer til å steile – kanskje allerede på torsdag

Oppfylte vilkår for krisepakke

Norwegian har denne våren jobbet med å lande en stor finansiell redningsplan som både skulle sikre selskapet frisk kapital, redusere gjeldsbyrden og sikre selskapet tilgang til den norske statens lånegaranti.

Uten disse selskapene hadde selskapet kollapset på kort tid, ifølge konsernsjefen.

Med et bortfall av inntekter måtte de løpende kostnadene kuttes. Totalt var rundt 7.650 ansatte (80 prosent av arbeidsstyrken) permittert per utgangen av mars, i tillegg til at 1.571 innleide piloter og 3.134 kabinansatte er sendt tilbake til bemanningsselskapet OSM.

Norwegian startet første kvartal med 3,15 milliarder kroner i kontanter og endte kvartalet med 2,26 milliarder. Det er imidlertid ingen tvil om at mesteparten av disse pengene har blitt brukt etter mars, før påfyllet av ny kapital kom nå i mai.

Tidligere i mai oppfylte flyselskapet vilkårene for transje to og tre av krisepakken fra staten.

«I etterkant har tre milliarder kroner blitt gjort tilgjengelig for selskapet», skriver Norwegian om de statsgaranterte lånene de har kunnet få.

Selskapet har gjennomført en emisjon som ga 400 millioner kroner brutto inn i frisk kapital i tillegg til at 12,7 milliarder kroner i gjeld er borte (Norwegian hadde 66,89 milliarder i gjeld før dette).

Gjelden er konvertert og kreditorene er kompensert ved å få utdelt nye aksjer i Norwegian. I tillegg er det inngått avtaler med leasingselskapene som leier ut fly til Norwegian om å redusere den samlede leien med 250 til 285 millioner dollar (2,48 til 2,82 milliarder kroner) frem til påsken neste år.

Alt dette har gjort at Norwegian per 31. desember 2019 har økt egenkapitalandelen sin fra 4,8 til rundt 17 prosent, mens statens minstekrav var 8,0 prosent for å få tilgang til lånepakken.

Les også

Norwegians redningsplan: Tror ikke på normal drift før i 2022

Ny ledelse og «nye Norwegian»

Selv om det meste av fokuset til ledelsen og resten av selskapet har vært på å redde selskapet fra konkurs, så har det også pågått andre prosesser i Norwegian den siste tiden.

I forrige uke ble det kjent at konsernsjef Jacob Schram har bestemt seg for å gjøre en større endring i ledergruppen sin. En ny struktur ble annonsert og det ble klart at Schram henter inn sin gamle Circle-K-kollega Christoffer Sundby som ny konserndirektør.

Selskapet har i tillegg skissert hvordan de ser for seg at Norwegian vil se ut etter coronakrisen. Selskapet tror først trafikken vil kunne være tilbake til en slags normal i 2022, og i fremtiden vil selskapet trolig kunne klare seg med langt færre fly enn i dag.

Les også

Utskiftningene i Norwegian fortsetter: Her er Jacob Schrams nye ledergruppe

Les også

Norwegian avlyser kvartalspresentasjonen

Her kan du lese mer om

  1. Kvartalsrapporter
  2. Norwegian
  3. Aksjelive
  4. luftfart
  5. Luftfart
  6. Flyselskaper
  7. Jacob Schram
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norwegian-sjefen om neste fase: – Setter vi inn hele apparatet med en gang vil selskapet velte

  2. Norwegian-sjefen takker støttespillerne: – En betydelig oppside for dem som vil bli med videre

  3. Norwegian nærmer seg skjebnedagen: Sjefen lover å sette egne penger i flyaksjen

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian avlyser kvartalpresentasjonen

  6. På disse datoene kan Norwegians skjebne bli avgjort