Bedre marginer og fullere fly for Norwegian

Dette til tross for at flyselskapet hadde færre passasjerer i juni i år sammenlignet med samme måned i fjor. 

Foto: Norwegian
Publisert:,

Norwegian fraktet 3,47 millioner passasjerer i juni. Det er en nedgang på 21.948 passasjerer, eller en prosent, fra samme periode i fjor.

Det fremkommer av de ferske trafikktallene fra Norwegian.

– Trafikktallene viser noe færre passasjerer i juni i år enn i fjor. på langdistanserutene er antall reisende betydelig høyere, mens nedgangen kommer på kortdistanserutene hvor vi har 18 Boeing 737 Max på bakken samt redusert charterkapasitet, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos i en uttalelse.

Flyselskapets 737 Max-fly har snart stått på bakken i fire måneder, og fremdeles er det lite som tyder på at flyene kommer i drift igjen med det første. Dette påvirker blant annet selskapets punktlighet, som endte på 70,9 prosent i juni.

«Punktligheten denne måneden påvirkes negativt av at selskapet har 18 Boeing 737 Max på bakken og dermed benytter mer innleiefly enn normalt,» heter det i Norwegians rapport.

Les på E24+ (for abonnenter)

Analytikerens 3 beste tips: Lær deg å måle tempen på flyselskapene

Billettinntektene stiger

Torsdagens trafikktall viser at både den totale trafikken, kapasiteten og fyllingsgraden øker i perioden. Det fører til at en kraftig oppgang i billettinntektene.

– I juni har vi fått inn enda en Boeing 787 Dreamliner i flåten som nå består av 36 nye, mer drivstoffeffektive langdistansefly. Strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet ligger fast og enhetsinntektene er nå 10 prosent høyere enn vi rapporterte på samme tid i fjor, noe jeg er godt tilfreds med, sier Kjos.

Selskapets billettinntekter økte til 3,83 milliarder kroner i juni, opp fra 3,35 milliarder kroner i samme periode i fjor, viser beregninger E24 har gjort. Dette skjer blant annet som følge av at inntektene per fløyet passasjerkilometer (yield) økte med 3 øre til 45 øre, en oppgang på åtte prosent.

Enhetsinntekten per tilgjengelig sete (RASK) stiger i perioden til 0,42 kroner, noe som er 10 prosent høyere enn samme periode i fjor.

Billettinntektene inkluderer ikke inntekter fra frakt (cargo), ombordsalg, bonusprogram og andre ekstrainntekter.

– Det er uvanlig at lavprisflyselskap viser negativ passasjervekst, som Norwegian med -1 prosent i juni, men her ligger mye av forklaringen at alle Max og flere 787 Dreamliner står på bakken, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir om tallene.

Men Max-flyene er satt på bakken for alle flyselskap verden over, er langdistanseflyet Dreamliner rammet av problemer med Rolls-Royce-motorene, som gjør at de må i hangaren for å fikses.

– Konkurrentene Ryanair og WizzAir kan vise til tosifret passasjervekst i juni, men disse selskapene er lite påvirket av Max-fly på bakken, sier Elnæs videre.

Flyanalytikeren poengterer samtidig at Norwegian viser en sterk utvikling innenfor enhetsinntekt og passasjerinntekt (RASK og yield) og at dette kan bidra til et overskudd for Norwegian i år:

– Da gjenstår det å få bekreftet at kostnadskuttene i Focus 2020-programmet slår inn, da kan det gå mot break-even eller overskudd i 2019, sier Elnæs.

Les på E24+ (for abonnenter)

Valutauro treffer flyselskapene knallhardt

Samme utvikling i mai

Fyllingsgraden havnet i årets første sommermåned på 91,5 prosent, noe som er en økning på et prosentpoeng. Samtidig gjennomførte flyselskapet 99,4 prosent av de planlagte flygingene.

I mai opplevde flyselskapet en nedgang i trafikken da det fraktet 3,36 millioner passasjerer, noe som var 59.047 færre enn samme måned året før.

På tross av passasjerfallet var marginene bedre og billettinntektene også i mai høyere enn året før.

Her kan du lese mer om