Forvalter er skeptisk til tank tross skyhøye fraktrater

Uforutsigbare inntekter og en historikk med dype bølgedaler gjør at forvalter Leif Eriksrød holder seg unna tankaksjer. – Det er spekulasjon, sier han.

RATEHOPP: De største tankskipene (VLCC) får bedre betalt enn på mange år.

Edgar Su / Reuters
Publisert:

Tankskipenes betaling er mangedoblet den siste tiden og tankaksjer har skutt i været, etter at det analytikere kalte en «perfekt storm» traff markedet.

Flere analytikere og forvaltere tror på gode tider for rederier som Frontline.

Men ikke alle kaster seg på tankbølgen.

– Vi er generelt veldig tilbakeholdne i shipping, fordi det er så utrolig volatilt, sier porteføljeforvalter Leif Eriksrød i Alfred Berg til E24.

– Man får som regel ikke gode rater over tid som sikrer en fornuftig økonomi i flåtene. Det er spekulasjon – av og til er det ubalanse i markedet, og man får skyhøye rater, sier han.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Det kan være en «no-brainer» å kjøpe Fredriksens Frontline

Har «svært lite» shippingaksjer

Alfred Berg har flere aksje- og rentefond, med en samlet kapital på rundt 70 milliarder kroner under forvaltning.

Forvalteren har «svært lite» shippingaksjer i sine fond, ifølge Eriksrød, som fremholder at fondet foretrekker en lang investeringshorisont og gjerne vil investere i selskaper med forutsigbare inntekter.

– Det er litt av problemet i shipping, du klarer ikke å se mer enn noen måneder frem i tid, sier han.

Les også

Småinvestorer kaster seg på tankbølgen

Blant aksjene forvalteren har holdt seg unna er tankrederiet Frontline, som er mer enn doblet på Oslo Børs så langt i år.

– For dem som ønsker å spekulere er Frontline et godt alternativ. Den er likvid, utrolig volatil og tankratene svinger veldig hurtig, sier Eriksrød.

Han medgir at fondet kan miste avkastning ved å holde seg unna tankaksjer.

– Men erfaringen vår er at summen av å glipp av avkastning kontra å bli med på nedturen, den kan like gjerne tale i favør av å være forsiktige med investeringer i sektoren, fremfor å løpe etter der hvor det er bra til enhver til enhver tid.

Frykter overkapasitet

Porteføljeforvalteren peker også på den historiske erfaringen med at stor bestilling av nye skip i gode tider har tatt knekken på shippingmarkeder.

– Utgangspunktet er gjerne en lav rate, fordi inngangsbarrierene til industrien er lik null. Med en gang er ratene er gode blir det kontrahert nye skip og dermed får du overkapasitet og ratene faller igjen.

Denne gangen har imidlertid rederiene bestilt få tankskip, noe som tilsier at det uansett vil gå noen år før det kan komme en flom av nybygde fartøy på vannet, har analytikere påpekt.

Eriksrød sier fondet har vurdert tankaksjer.

– Vi vurderer det hele tiden, men hovedproblemet for oss er at vi ønsker bedre visibilitet (vite hva fremtidig inntjening blir) og derfor er det en industri som ikke passer oss så veldig godt.

Les også

Analytiker spår utbyttefest i tank

Ratene tidoblet

Fraktratene i spotmarkedet for supertankere (VLCC) lå mandag på rundt 289.000 dollar per dag. Det var ned fra 300.000 dollar før helgen, men fortsatt en mangedobling av ratenivået 32.000 dollar for en måned siden, ifølge tall fra Vesselsvalue og Baltic Exchange.

Analytikere har forklart oppgangen med en skvis i markedet, som følge av færre tilgjengelige skip samtidig som etterspørselen har økt.

Det skyldes blant annet økt amerikansk oljeeksport som gir behov for fraktskip, nye utslippskrav som gjør at skip tas ut av flåten en periode for å installere renseanlegg og at rederiene har bestilt lite nye fartøy.

På toppen av slike grunnleggende forhold kom blant annet amerikanske sanksjoner mot kinesiske rederier og angrep i Midtøsten, som ifølge Cleaves Securities har gitt en stor «risikopremie» på ratene.

Eriksrød trekker frem et eksempel på hvorfor oljefrakt kan svinge mye.

– Ved leie av en stor supertanker som frakter rundt to millioner fat med olje, ved en oljepris på rundt 60 dollar, så vil fraktkomponenten ved en normal rate utgjøre kanskje to-tre prosent av lastens verdi.

– Raffineriene er avhengig av jevne leveranser. Dersom det er lite tilgjengelig båter på et tidspunkt, så spiller det ikke så stor rolle om du betaler det dobbelte eller tredobbelte – det vil likevel bare utgjøre noen prosent av oljelastens verdi.