Marine Harvest vil starte shippingvirksomhet

Marine Harvest vurderer å utvide forretningsaktiviteten sin til servicefartøyer.

I TENKEBOKSEN: I januar i fjor ble Marine Harvest notert på New York Stock Exchange. Nå skal det norske oppdrettsselskapet kanskje starte med shipping.

Thomas Nilsson
Publisert:,

– Styret har derfor bedt administrasjonen om å evaluere forretningsområdet «Marine Harvest Shipping».

Det opplyser det Fredriksen-dominerte oppdrettsselskapet i en børsmelding fredag morgen.

– Bruken av båter innen lakseoppdrett øker i betydning grunnet økt smolttransport, lakselus, gradering av fisk, ferskvannsbehandlinger og slakting. Som en konsekvens ser vi et betydelig handlingsrom for å integrere dette området i våre operasjoner, står det i meldingen fra selskapet.

Et betydelig antall fartøyer opererer i tilknytning til Marine Harvest i dag, som for eksempel arbeidsbåter, brønnbåter og fôrfartøy. Selskapet mener at den biologiske situasjonen i Norge og de andre oppdrettsregionene, gjør brønnbåter til en integrert del av selskapets verdikjede.

Les også

Milliardøkning i lakselusutgifter

Ser penger å tjene

Det Fredriksen-dominerte selskapet ser på den eventuelle shippingvirkomsheten som en mulighet til «å strømlinje produksjonen og kutte kostnader».

– Lønnsomheten i segmentet og forventet avkastning er god, og timingen er gunstig for en slik ny forretningsaktivitet, står det i meldingen.

Videre heter det at forretningsområdet vil bli støttet av eksisterende konsernfunksjoner og vil bli utviklet gjennom gradvis organisk vekst. Marine Harvest vil også ansette en COO (Chief Operating Officer) innenfor «Marine Harvest Shipping» i 2016.

– Hvor mye anslås det at Marine Harvest vil tjene på å integrere shippingvirksomheten i selskapet?

– Det har vi ikke regnet på, sier kommunikasjonssjef Ola Helge Hjetland til E24 – som forteller at selskapet i dag ser at det et et potensiale for å kostnader knyttet til bruk av båter.

(Saken fortsetter under bildet.)

FARTØY: Marine Harvest åpnet i fjor en ny fabrikk for fiskefôr på Valsneset i Bjugn i Sør-Trønderlag. Skipet With Harvest kan sees til høyre, og eies av Egil Ulvan Rederi AS.

Vidar Ruud

– Hvor mye vil en eventuell investering beløpe seg til?

– Det er det for tidlig å si. I først omgang har styret bedt administrasjonen i selskapet å se nærmere på et nytt forretningsområde, og om dette kan og bør realiseres, sier Hjetland.

– Dere sier at lønnsomheten i segmentet og forventet avkastning er god, og timingen er gunstig for en slik ny forretningsaktivitet. Hvorfor er timingen gunstig?

– Fordi vi ser at brukes av båter øker stadig, og at det er store kostnader knytte til bruk av båter.

– Mener dere at ratene er høye?

– Det vil ikke jeg si noe om. Vi ser at det er økende bruk. Vi er veldig avhengig av tilgang til slike båter i dag – som forteller at det er et presset marked for bruk av brønnbåter i dag.

Vil gå utover andre rederier

Om shippingvirksomheten blir en realitet vil det gå hardt utover noen av rederiene som Marine Harvest hyrer båter av i dag.

Les også

Dette lille øysamfunnet i Nord-Norge drar inn milliarder i året

– På sikt vil dette selvsagt bety at vi er mindre avhengig av eksterne leverandører, sier Hjetland.

– Mener dere at dere kan få mer kontroll eller gjøre en bedre jobb enn hva dere får i markedet i dag?

– Ved å integrere fartøy i verdikjeden, kan vi også øke kvaliteten i dette leddet, sier Hjetland som dermed mener at økt kontroll med fartøyene dermed gir økt kvalitet.

Her kan du lese mer om