Ny fiskefeide splitter NHO

Det er full splittelse internt i arbeidsgiver-høyborgen NHO om norsk sjømat. NHO-topp Stein Lier-Hansen blir beskyldt for kunnskapsløshet, av en sjefskollega i NHO.

FÅR PEPPER: Administrerende direktør i Norsk industri, Stein Lier-Hansen, havner i den første interne striden etter at Marine Harvest i mars meldte overgang til hans forening, fra NHO-konkurrenten Sjømat Norge.
  • Bjørn Haugan
Publisert:

– Sjømatbransjen trenger Norges Sjømatråd. På grunn av økt norsk eksport og økte sjømatpriser har inntektene til Sjømatrådet gått kraftig opp. Vi kan være enige i at avgiften kan reduseres noe, slik fiskeriministeren har tatt til orde for. Spesielt er det behov for å redusere avgiften på bearbeidede varer samt å være lydhør for dem som bygger egne merkevarer. Men å avvikle Sjømatrådet, vil være svært skadelig for norsk sjømatnæring, sier administrerende direktør Geir Ove Ystmark i NHOs Sjømat Norge.

Mer peiling?

Han kaster seg inn i den heftige debatten om Norges Sjømatråd, som konsernsjef Alf-Helge Aarskog i John Fredriksen-selskapet Marine Harvest angriper for å ha blitt for store og for å ha for høy partyfaktor.

Aarskog fikk full støtte for sin kritikk av administrerende direktør Stein Lier-Hansen i Norsk Industri, NHOs desidert største forening.

– Sjømatrådet hadde sin funksjon da den norske bransjen var ung og trengte hjelp for å komme ut i verden. Men i dag, hvor norsk laks er verdensledende, kan jeg ikke se at det lenger har noen funksjon, sier Stein Lier-Hansen.

Det faller NHO-kollega Ystmark tungt for brystet. Han angriper Lier-Hansen og legger ikke skjul på at han mener hans organisasjon har mer peiling på fiskeri enn Norsk Industri.

Første NHO-feide etter overgang

Sjømat Norge er det nye navnet på Norge Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL), NHO-foreningen hvor de aller fleste fiskeselskapene er organisert.

– Uttalelsene til Lier-Hansen viser at han ikke har god nok kunnskap om Norges Sjømatråd, sier Ystmark og legger syrlig til:

Det kan skyldes at hans Norsk Industri bare har ett eneste medlem innen fiskeeksport.

– Det medlemmet er til gjengjeld veldig stort, ja, det desidert største: Marine Harvest?

– Ja, det stemmer at de har meldt overgang dit.

NHO-STRID: Administrerende direktør Geir Ove Ystmark i NHO-foreningen Sjømat Norge mener Norsk Industrisjef Stein Lier Hansen ikke har god nok kunnskap om Norges Sjømatråd. Foto: Sjømat Norge.

Det skjedde i mars da Marine Harvest meldte overgang fra Sjømat Norge til Norsk Industri. Det er det bitre bakteppet bak den første feiden mellom de to foreningene etter overgangen.

– Verdt pengene

Ystmark mener de faglige argumentene for Norges Sjømatråd er så sterke, at det blir feil å ødelegge den satsingen.

– Jeg skjønner at et globalt selskap som Marine Harvest ikke har samme behov for felles markedsføring. De driver tross alt produksjon i mange land. For selskap som har sin hovedsatsing i Norge blir det annerledes. De og nasjonen har behov for å bygge norsk opprinnelse.

Sjømatrådet er statlig og underlagt Fiskeridepartementet, men inntektene kommer via en lovpålagt avgift som alle fiskeeksportørene må betale inn: 0,75 prosent av omsetningen. Det var 21 millioner kroner i 1991 og har økt til 500 millioner nå.

– Trist

Ystmark får støtte fra selskap som ikke er så store som giganten Marine Harvest.

– Jeg synes det er trist at Marine Harvest forsøker å trekke stigen opp etter seg når de er blitt store. Vi som er mindre, trenger virkelig at Norwegian Salmon markedsføres ute i verden, sier Sverre Søraa, toppsjefen i Coast Seafood på Måløy, som er en mellomstor eksportør med tre milliarder i omsetning.

– Norges svar på Ikea

– Jeg skjønner rett og slett ikke at det går an å vurdere om Norges Sjømatråd skal nedlegges. Nå som Norwegian Salmon virkelig er blitt verdensledende og vi samlet eksporterer laks og ørret for 46 milliarder kroner, da blir 500 millioner peanuts. Jeg mener suksessen til Norges Sjømatråd bør gjøre at vi faktisk bruker mer på slik felles markedsføring, sier han og viser til globale giganter.

– Norwegian Salmon eller Norsk laks, er Norges svar på Sverige sitt Ikea. I dag har vi ikke noe annet merke som er i nærheten av å kalle seg et brand, men dette kan komme på sikt. Store merkevarer som McDonalds og Coca-Cola bruker mellom 7 til 15 prosent til markedsføring, mens Norges Sjømatråd angripes for å bruke 0,75 prosent, sier han.

Han viser til studier utført av professor Harry M. Kaiser ved Corness University at investering i felles markedsføring har stor effekt.

– Professoren mener lakseeksporten fra Norge hadde vært 15 prosent lavere årene 2004–2014 uten felles markedsføring.

– Marine Harvest sier de heller vil bruke pengene på egen markedsføring. Det er mulig å forstå?

– Ja, jeg forstår det, men jeg er helt uenig i at felles markedsføring er feil. Vi må gjøre begge deler. Jeg synes ikke vi skal slå av en suksessmodell. Mange land har begynt å se til Norge, nettopp fordi vi har greid det ingen andre land har maktet: Å bygge et globalt fiskevaremerke. Og når det gjelder påstandene om wining and dining, er det bare trist og useriøst.

Les også

Enighet med Kina om laks

FpU: Fullstendig håpløst

Debatten har også tent opp de unge i Fremskrittspartiet.

– Dette er prinsipielt fullstendig håpløst. Skal man ha eksportavgift på andre varer også? Hva med aluminium? Hva er det som gjør at fisk behandles annerledes enn kyr? spør Atle Simonsen, formann i Fremskrittspartiets Ungdom (FpU).

– Dette blir like dumt som om at Ekornes og Jensen skal slutte markedsføre seg som seg selv og heller som Norsk Møbel. Eller at Nøgne Ø og Lervig skal ha tvungen felles markedsføring om norsk øl. Vi driver ikke med næringsvirksomhet fordi vi skal drive romantisk Norgesreklame.

– Dette er ganske unikt i verden og en særavgift som norske bedrifter burde slippe. Frp er opptatt av å fjerne slike avgifter og gi norske bedrifter gode og like rammevilkår som internasjonale konkurrenter. Det er bra at regjeringen foreslår å senke avgiften, men jeg håper Siv Jensen vil benytte anledningen mens vi er i regjering til å fjerne hele eksportavgiften.

Støtte fra Frp sentralt

Men fiskeripolitisk talsmann i FrP, Øyvind Korsberg, har en helt annen holdning.

– Jeg støtter opp om det arbeidet som sjømatrådet gjør. Det har vært suksess, at Norsk Industri er i mot avgiften heng vel sammen med at MH for noen uker siden meldte seg inn i NI. Stein L Hansen viser til tre og aluminiumsindustrien, Av sjømat, tre, og aluminium så har vel sjømat vært suksess de siste ti årene med avgift. Kanskje en ide for andre næringer. Andre land bruker denne måten å selge sine produkt på, sier han.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Mowi (tidl. Marine Harvest)
  2. Fiskeri
  3. NHO

Flere artikler

  1. Anklager Høyre-statsråd for stalinisme

  2. Mener Sjømatrådet har for høy partyfaktor

  3. Marine Harvest hardt ut mot lovfestet avgift: –Må fjernes

  4. Marine Harvest klager inn Norge for ESA

  5. Marine Harvest vil kutte i Norges sjømatråd