Icelandair kan misligholde gjeld: Går i forhandlinger med kreditorer

En hel flybransje merker presset fra en beintøff konkurranse og økende drivstoffpriser. Nå melder Icelandair om problemer.

Boeing 757–200 fra Icelandair på Oslo Lufthavn. Foto: JAN OVIND / VG

Foto: Jan Ovind VG
Publisert:

Flyselskapet Icelandair sliter økonomisk og varsler nå at de går i forhandlinger med obligasjonseierne fordi selskapet kan komme til å misligholde gjelden ved å bryte et av lånevilkårene. Icelandair har hyret inn DNB Markets som finansiell rådgiver i prosessen.

Det melder flyselskapet i en børsmelding. Nyheten ble først omtalt av Wall Street Journal.

Det er snakk om selskapets senior usikrede obligasjonslån på 190 millioner dollar, der et av lånevilkårene dikterer en maksimal belåningsgrad i selskapet.

– Selskapet vurderer en rekke alternativer, inkludert å be om et midlertidig fritak fra lånevilkårene, endre vilkårene eller en delvis tilbakebetaling av obligasjonslånet eller annen finansiell gjeld, skriver Icelandair, som peker på at selskapet hadde 237 millioner dollar i kontantbeholdningen ved utgangen av juni.

Det var den 27. august at Icelandair varslet at konsernsjef Björgólfur Jóhannsson trakk seg. Samme dag varslet selskapet også at selskapets inntekter og resultat for 2018 vil bli svakere enn anslått.

Det nye anslaget for brutto driftsresultat (EBITDA) for året er nå 80 til 100 millioner dollar, mens det ifølge avisen var 120 til 140 millioner dollar tidligere.

Icelandair er langt ifra det eneste flyselskapet som merker et press i finansene om dagen. Det andre store islandske flyselskapet, Wow Air, leverte et underskudd i forrige regnskapsår og jobber med å sikre bedre finansiering.

E24 omtalte tidligere denne uken konkursen i Primera Air, og en høy oljepris presser også opp drivstoffkostnadene for bransjen. Ryanair har også kommet med et resultatvarsel, blant annet fordi selskapet har store merkostnader knyttet til streiker.

Les også

Norwegian dropper USA-ruter fra Skottland og Nord-Irland: Mange av «superflyene» vender snuten hjem

Hopp i billettprisene kom senere enn ventet

Selskapet forklarte nedjusteringen av resultatprognosen med at de gjennomsnittlige billettprisene ikke er ventet å stige mot slutten av året som tidligere anslått, men at dette først vil kunne skje neste år. Dermed forventer ikke selskapet at de kan dekke inn økte kostnader i like stor grad.

I tillegg pekte Icelandair på at strukturelle endringer i salgs- og markedsavdelingen kombinert med en ubalanse i rutenettverket, har ført til at man har fått unøyaktige prognoser på fremtidige inntekter.

Les også

Charterflyselskapet Primera Air slår seg selv konkurs etter 14 år i drift

– Møter mer konkurranse

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs peker på at Icelandair har begynt å merke konkurransen, både fra islandske Wow Air og utenlandske aktører. Blant dem er både Norwegian, Eurowings, Aer Lingus og flere amerikanske selskaper som også har tatt opp kampen om flytrafikken til Island.

For Icelandair har ikke bare Island som destinasjon vært en viktig trafikkdriver, men også deres hub i Reykjavik, som kobler destinasjoner i Europa med en rekke byer i Nord-Amerika.

– Flyprisene er under press over Nord-Atlanteren og sammen med høy oljepris og ett relativt høyt kostnadsnivå på driften av Icelandair er dette en farlig cocktail.
Selskapet er proaktivt og innleder samtaler med kreditorene for å unngå å komme i en skvis, sier Elnæs til E24.

Han peker på at kapasiteten (antallet seter) over Atlanterhavet øker, og at det ikke er bærekraftig over tid med for lave billetter. Primera Air solgte for eksempel billetter helt ned i 69 dollar per vei før de gikk konkurs.

Elnæs tror et mulig scenario er at Icelandair og Wow Air slås sammen for å møte konkurransen.

– De amerikanske flyselskapene er meget godt kapitalisert og vil tåle både priskrig og høye oljepriser, derfor blir det en tøff kamp for de islandske flyselskapene Icelandair og WOW Air når amerikanerne øker kapasiteten til Island, sier flyanalytikeren.

Les også

Norwegian faller etter Ryanairs milliardskrell

Les også

Legger ned Singapore-ruten

Les også

Norwegian planlegger flyvninger til Rio fra 2019

Her kan du lese mer om