- Verden venter på 11.000 nye fly

SEATTLE (E24) Luftfartsbransjen spår kjempevekst også i fremtiden.

ENIGE: Adminstrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian og ILFC-konsernsjef Henri Courpron ser mot Asia.

Anders Park Framstad
  • Anders Park Framstad
Publisert:

- Vi er veldige optimistiske. Boeing, ILFC og flyselskapene er veldig heldige som opererer i en sektor som har vokst opp mot fem prosent hvert år. Det er en formidabel motor som driver økonomien i våre respektive forretningsområder, sier konsernsjef Henri Courpron i International Lease Finance Corporation (ILFC) til E24.

Courpron er leder for en massiv bedrift - verdens største leasingselskap målt i verdi. ILFC, som i 2012 omsatte for 4,5 milliarder dollar, har en flyportefølje verdt rundt 34,3 milliarder dollar.

Og de neste årene kan den komme til å øke.

Tall fra flyprodusenten Boeing viser nemlig at det de neste 20 årene vil trengs 35.000 nye fly for å dekke den globale etterspørselen.

Les også: Her får Norwegian sin første Dreamliner

Ifølge den amerikanske fabrikanten finnes allerede en tredjedel av disse i flyprodusentenes ordrebøker. Det vil si at kunder rundt omkring i verden venter på rundt 11.000 bestilte fly.

- Det er forbløffende å tenke på dette, sier Boeing-markedsanalytiker Mike Warner.

Industri i endring

Til grunn for Boeings spådom legges vekstanslag for luftfarten på fem prosent, drevet av «nye» selskaper.

- Industrien var dominert av de store nettverksselskapene i mange år, men nå er det gjerne de mindre, mer fleksible selskapene som dominerer vår ordrebok, sier Warner.

Les også: SAS kjøper nye fly for 20 milliarder

Boeing venter også at veksten vil være lavere i USA og Europa - rundt to prosent - men vesentlig høyere i Kina og Sørøst-Asia.

- Dette er en industri som i mange år var drevet av USA og Europa, men tyngdepunktet er skjøvet og vil flyttes ytterligere. Dersom vi ser 20 år fram i tid, tror vi at halvparten av passasjerene vil gå enten av eller på fly i Asia, sier analytikeren.

Tror på Asia

Dette markedssynet deler også ILFC og Norwegian. Førstnevnte eier flere av Norwegians nye 787 Dreamlinere, som blant annet skal benyttes på selskapets ruter til og fra den ferske basen i Bangkok.

- Bare se på antallet mennesker det er snakk om, og det faktum at det amerikanske markedet er veldig modent. Dersom man tar for seg folk som har til gode å fly for første gang, hvor er de, spør ILFC-sjef Courpron retorisk, og svarer selv:

- Jo, de er i Asia.

Les også: Høyre vil ikke la Kjos fly med asiatiske flyvertinner

Han får støtte av administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.

- Det er mange ganger så mange mennesker i Asia enn i Europa, og i fremtiden vil økonomien jevne seg ut - både i Europa og USA flyttes jo all produksjon til Asia. Man trenger ikke være et mattegeni for å skjønne dette, sier Kjos.

Les også: SAS betaler halv pris for Airbus-flyene

Les også: Hevder Finnair ønsker fusjon med SAS

Les også: Ryanair vurderer ny modell for USA-flyvninger

Flere artikler

  1. - Kan bli tvunget tilbake til den norske lisensen

  2. Betalt innhold

    Historien om hvordan Norwegian endte opp med å bestille over 100 Max 8-fly

  3. – De har ikke lov til å nekte oss denne tillatelsen

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian etablererselskap i Irland

  6. Mener Norwegian kandroppe Dreamliner