Investeringer drar ned Schibsted

Kraftig fall på bunnlinja for Schibsted-konsernet. En hovedgrunn er investeringer i konsernets nettbaserte rubrikktjenester.

Oslo, 20100219 . Konsernsjef i Schibsted Rolv Erik Ryssdal. FOTO: JAN PETTER LYNAU / VG .
  • Eric B. Utheim
Publisert: Publisert:

Det kommer fram av konsernets kvartalsrapport for tredje kvartal, lagt fram i morgentimene onsdag.

Tar man bort posten «organiske investeringer» endte driftsresultatet før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger (EBITDA) på 672 millioner kroner i dette kvartalet. Dette er fire prosent opp, fra 644 millioner på samme tid i fjor.

Driftsinntektene samlet sett for tredje kvartal i år økte også mye, til 3,65 milliarder kroner mot 3,52 i fjor.

Inkluderes investeringene i utrulling av nye rubrikkprodukter blir imidlertid EBITDA-tallet 437 millioner kroner, mot 518 millioner i 2012.

Netto resultat før skatt endte på 33 millioner kroner, svært betydelig ned fra 338 millioner i samme kvartal i fjor.

Økte investeringer i online-rubrikk er altså en betydelig del av årsaken til bunnlinje-fallet, ifølge konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

- I løpet av tredje kvartal 2013 har vi videreutviklet våre posisjoner både innenfor online rubrikk og i mediehusene. Samtidig går vi videre med betydelige investeringer gjennom utrulling av velprøvde online rubrikk-konsepter i nye markeder.

154 millioner kroner er brukt på organiske investeringer på rubrikkområdet i løpet av de siste tre månedene, ifølge rapporten.

Spania trekker ned

Online rubrikk hadde en EBITDA-margin på 24 prosent, 47 prosent før organiske investeringer, heter det i kvartalsrapporten.

- Underliggende driftsinntekter for konsernet økte med to prosent sammenlignet med tredje kvartal 2012, med en økning i underliggende inntekter fra online rubrikk på 13 prosent. Holder vi Spania utenfor, var veksten på 17 prosent.

I september hadde Schibsted investordag i London. Da innrømmet man at refokuseringen på trafikkvekst i et av rubrikksatsningsområdene man har investert mye i - Spania - kunne påvirke omsetningsveksten negativt på kort sikt.

KONSERNSJEF: Rolv Erik Ryssdal

- Jeg er optimistisk med tanke på hva vi kan oppnå i Spania. Vi kjøpte oss opp i sommer og kontrollerer nå hundre prosent av virksomheten i landet. Målet er å gjenoppta trafikkveksten. Gitt den makroøkonomiske situasjonen i Spania har ikke virksomheten vært i stand til å holde samme takt som resten av porteføljen med tanke på topplinjevekst, sa Ryssdal den gangen.

Bladde opp i Asia

I september kom også nyheten om at Telenor blar opp over én milliard kroner for å ta del i Schibsteds store melkeku.

Telenor slenger seg med på rubrikk-laget i Asia og Sør-Amerika. Sammen med Singapore Press Holdings (SPH) går de to selskapene sammen om selskapene SnT Classifieds og 701 Search.

- Vi er nå i ferd med å sette i verk det nye joint venture-oppsettet, hvor Telenor blir en likeverdig partner i utvalgte markeder i Sør-Amerika og Asia, skriver Rolv Erik Ryssdal i dagens kvartalsrapport.

- Å få inn Telenor vil gi oss enda større operasjonell og finansiell styrke til å oppnå attraktive nummer én-posisjoner.

Konsernsjef Ryssdal sier i sin oppsummering i kvartalsrapporten at han er fornøyd.

- I løpet av tredje kvartal 2013 har vi videreutviklet våre posisjoner både innenfor online rubrikk og i mediehusene. Vi er tilfreds med å kunne presentere et godt kvartal, hvor driftsresultatet økte med fire prosent, når man ser bort fra økte organiske investeringer i Online rubrikk.

Han skriver videre at Schibsted i løpet av kvartalet har oppnådd god vekst i de viktigste etablerte online rubrikkvirksomhetene i Norge, Sverige og Frankrike.

- Der styrker vi fundamentet for fremtidig vekst ved å utvikle nye tjenester og segmenter. Vi ser også en lovende utvikling i andre etablerte virksomheter som for eksempel i Italia, Østerrike og Irland. I Spania ser vi enkelte positive resultater av vårt forsterkede fokus på markedsandeler og trafikkvekst den siste tiden, sier Rolv Erik Ryssdal.

NB! Vi opplyser om at E24 er et heleid datterselskap av VG, som igjen eies av Schibsted-konsernet.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Schibsted tjente mer

  2. Schibsted fornøyd med online

  3. Online-annonsene trekker opp Schibsted

  4. Kraftig børsfall for Schibsted

  5. - Vi er ikke helt fornøyde med salget