- Gardermoen har flydrivstoff i 1-2 uker til

Streiken blant losene i Oslofjorden stanser leveringen av drivstoff til fly. - Vi har en romslig streikekasse, advarer YS Stat.

KAN FÅ TOMME TANKER: Vedvarer streiken stanser leveransen av drivstoff til flyene på Gardermoen.

KAN FÅ TOMME TANKER: Vedvarer streiken stanser leveransen av drivstoff til flyene på Gardermoen.

Øyvind Engan/Gøran Bohlin
Publisert:,

- Vi er ikke helt i mål med beregningene, men hvis losene fortsetter å streike har vi flydrivstoff i én til to uker å levere til Gardermoen, sier informasjonssjef Pål Heldaas i Statoil Fuel & Retail (SFR) til E24.

Dette kan by på store utfordringer for flyselskapene som flyr til og fra landets hovedflyplass. Drivstoffmangelen kommer på toppen av muligheten for en streik blant sikkerhetskontrollørene på Gardermoen.

SFR ser foreløpig ikke situasjonen som akutt, men de følger konflikten nøye. Grunnet høye krav til sikkerhet er det ikke bare å skru på pumpene igjen når streiken er over.

- Å levere drivstoff til Gardermoen er en ekstremt krevende, både logistikkmessig og med tanke på kvalitet, sier Heldaas.

- Etter at leveransen inn til oss er gjenopptatt tar det et par dager før vi kan levere videre. Drivstoff til fly må «synke i tankene» før det kan pumpes ut, og i tillegg er det en omfattende sertifiseringsprosess. Kravene til kvalitet er veldig høye.

Kan bli langvarig

Det er ingen tegn til umiddelbar løsning av arbeidskonflikten.

- Vi har ikke snakket med vår motpart i dag, sier leder Pål N. Arnesen i YS Stat til E24.

Annonsørinnhold

Han legger ikke skjul på at streiken fort kan bli langvarig.

- Vi har ikke streiket på 28 år, så vi har en romslig streikekasse, forteller Arnesen.

YS har også merket seg at flydrivstoffsituasjonen kan bli prekær på Gardermoen.

- Ja, etter det jeg forstår kan det bli problemer med flydrivstoff allerede denne uken, sier Arnesen.

Merker streiken

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier til E24 at de merker den pågående streiken.

- Vi følger drivstoffsituasjonen veldig nøye, og merker også konsekvensene av bortfall av værvarsel.

Johansen kan ikke si hvor hardt tomme tanker på Gardermoen vil ramme SAS.

- Vi har ingen indikasjoner på store trafikkforstyrrelser så langt. Det er en rekke tiltak vi kan gjøre for å dempe konsekvensene av manglende drivstoff på Gardermoen. Fly kan tanke andre steder eller gå til andre flyplasser, sier Johansen.

Likevel kan ikke kanselleringer eller ombooking til andre avganger.

- Nei, vi kan ikke utelukke enkelte avvik. I slike situasjoner gjør SAS alltid vårt ytterste for å ta vare på våre passasjerer. Jeg vil dessuten understreke at det ikke er SAS som er i arbeidskonflikt, det er en tredjepart som streiker, avslutter Johansen.

Vil ikke spekulere

Informasjonssjef Åsa Larsson i Norwegian vil ikke spekulere i noe som helst i denne situasjonen.

- Norwegian følger med hva som skjer og planlegger for vår drift. Likevel ønsker jeg ikke å spekulere i denne situasjonen. Det ligger langt frem i tid og vi planlegger alltid å fly som normalt, sier Larsson til E24.

Larsson forklarer at hensynet til passasjerene er veldig viktig.

- Det er viktig for oss å ta hånd om våre passasjerer i enhver situasjon. Skulle noen bli rammet av ting som streik eller kanselleringer følger vi alltid EU-regler for behandling av passasjerene.

Larsson presiserer at Norwegian er en uskyldig tredjepart i denne konflikten.

- Det er ikke noen i Norwegian som er i streik. Dette kan ramme alle flyselskapene som flyr til og fra Gardermoen, avslutter Larsson.

LES OGSÅ:

Annonsørinnhold