- Boeing beklager like mye som oss

Norwegian loves umiddelbart mer ressurser fra den amerikanske flyprodusenten.

MØTER BOEING: Norwegians sjef for langdistansesatsningen, driftsdirektør Asgeir Nyseth, lover bot og bedring.
Publisert:

- Vi har hatt en god dialog med Boeing hele veien, og de beklager like mye som oss det som har skjedd. Det som har skjedd i julen er ikke akseptabelt, sier driftsdirektør Asgeir Nyseth i Norwegian til E24.

Ledelsen for Norwegians langdistansevirksomhet tok i dag imot representanter fra flyprodusenten Boeing.

Les også

Kjos ber passasjerene om unnskyldning: - Forferdelig leit

Bakteppet er betydelige tekniske utfordringer med selskapets 787 Dreamliner-fly, som førte til forsinkelser og misfornøyde passasjerer senest i jule- og nyttårsperioden.

- Vi har pratet om de utfordringene vi har hatt sien starten av julen og frem til nå, og hvordan vi skal bygge videre på våre vedlikeholdsstasjoner, sier Nyseth.

Les også

- Norwegian burde holdt seg i Europa

- Trengs mer erfaring

Ifølge Norwegians avtale med Boeing skal sistnevnte levere vedlikeholdsarbeid på flyene, gjennom tilbudet «GoldCare». Boeing skal ha stilt med representanter for dette programmet i Oslo, samt øvrig ledelse over telefon.

Fredag uttalte Norwegian-sjef Bjørn Kjos til VG at han mener de som har jobbet med vedlikehold av Dreamliner-flyene ikke har «vært trent nok til å oppdage feilene og fikse dem». Tjenestene kjøpes inn av selskapet Nayak.

Nyseth forteller at Norwegian vil få tilført mer kompetanse ved sine baser.

- Fordi det er snakk om en ny flytype kan det trengs mer erfaring. Vi har snakket om at vi skal få mer støtte fra Boeing, og jobber også med å ta inn et par nye vedlikeholdsorganisasjoner, sier driftsdirektøren.

- Forstår frustrasjonen

En del av forbedringsplanene vil ta tid å få gjennomført, fordi avtalene først må sluttføres og godkjennes hos myndighetene, men Nyseth understreker at en del vil komme på plass umiddelbart.

- Vi vil bli tilført mer kompetanse med en gang, først og fremst ved basen på Arlanda, men også i USA og Thailand, sier han.

Boeing skriver i en uttalelse til VG at de forstår at Norwegian er frustrert.

- Vi forstår vår kundes frustrasjon og jobber videre med Norwegian for å finne løsninger og sørge for en fortsatt trygg og suksessrik operasjon av 787-flyene i flåten deres, sier selskapets talsperson Chamila Jayaweera.

Kostbare forsinkelser

Norwegians utfordringer med langdistansesatsningen har ifølge flere kilder kostet selskapet både omdømme og penger. Ifølge NRK har forsinkelsene medført kostnader i størrelsesorden 100 millioner kroner.

Hvem som plukker opp regningen, er foreløpig ikke kjent. Det er imidlertid på det rene at andre selskaper som har hatt lignende trøbbel, deriblant polske LOT, har fått deler av utgiftene dekket av Boeing.

Langdistansesatsningen til Kjos og co. har bidratt til å barbere Norwegians markedsverdi, først og fremst på grunn av overraskende lav inntekt per passasjer per kilometer.

Siden flygningene ble startet ved inngangen til juni har selskapet falt drøyt 33 prosent på Oslo Børs. Norwegian-aksjen er mandag ned 0,15 prosent til 197 kroner per stykk.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om