Containertrafikken fra Kina har eksplodert, til glede også for en norsk aksje.
Børskommentar

Børskometen med eksploderende rater

MPC Container Ships skal lande mange nye kontrakter i et knallsterkt container-marked. En pustepause i børskometen mandag fremstår nærmest som en kjøpsanledning.

  • Sindre Heyerdahl
    Sindre Heyerdahl
    Kommentator
Publisert: Publisert:
Dette er en kommentar
Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.

Et mutert virus ga en tøff børsdag mandag. Også for shipping-aksjer - containerrederier inkludert. Norske MPC Container Ships var ned fem prosent ved lunsjtider - danske AP Møller Mærsk vel 3 prosent.

Men ser vi forbi øyeblikksbildet og overskriftene, er det fremdeles mye som opprettholder de gode utsiktene for containerrederiene idet vi nærmer oss nyttår. Etter brutale bunnrater denne våren, har virkelig oppsvinget den siste tiden vært kraftig.

Det er nøkkelindeksen Shanghai Containerized Freight (SCFI) et godt bilde på. Indeksen viser spotprisen på frakt fra kinesiske Shanghai til en rekke utenlandske havner. Og bare denne høsten er ratene mer enn doblet. Oppturen har vært særlig sterk de siste ukene.

Kan festen vedvare? Utover skaden et mutert virus kan forårsake denne uken, er det mye som tyder på det. For bak den ferske ratefesten ligger en sterk kinesisk eksport-boom og en stor manko på containerskip for å ta unna behovene i markedet.

Les på E24+

Småsparere kan tjene på metall-boomen

Les også

Venter full knekk i shipping-vinner

Og ikke bare lastes containerskip for tiden til randen. Også den vedtatte nye amerikanske krisepakken kan potensielt holde liv i etterspørselen og verdenshandelen - samtidig som viruset tross alt fremdeles ligger an til å ebbe ut en eller annen gang neste år.

Det gir fortsatt muligheter. Det antyder at containerrederiene er gode kandidater til kåringen årets nyttårsraketter. Og det selv om for eksempel Oslo-noterte MPC Container Ships har steget nesten 100 prosent de siste to månedene.

For den oppgangen må ses på bakgrunn av at de fleste containerrederier har vært moderat priset så langt under den rateødeleggende pandemien. Og få mer enn MPC, som også har vært sterkt eksponert mot spotmarkedet. Selv med den siste tidens opptur, er faktisk fallet for aksjen nesten 50 prosent hittil i år.

Men MPCs rapport for tredje kvartal gir oss gode nyss om hvilken vei inntjeningen er på vei - når vi jamfører med dagens ratefest. For i snitt har MPCs 65 skip en lastekapasitet på like over 2.019 TEU hver (over 131.000 TEU totalt). Og i snitt trenger hvert skip ikke et ratenivå stort høyere enn om lag 8.000 dollar døgnet for å gå i null (break-even).

Nå er de eksploderende ratene godt over det nivået - nivåer på 15.000 dollar og over per skip bør være mer enn overkommelig. Ratene er også gjerne høyere enn Shanghai-indeksens offisielle tall indikerer, samtidig som kontrakter gjerne tegnes for lange perioder.

Det passer godt for MPC, som ved oppdateringen ved kvartalstallene 23. november ventet å gjøre syv slutninger i løpet av den resterende delen av 2020. For første kvartal 2021 var det ventet 20 slutninger - i det som nå tegner til å bli meget hyggelige priser.

Samtidig er det god grunn til å vente at flåten som nå skal reforhandle eller fornye kontrakter vil hvile lite. MPC ventet i november samme flåteutnyttelsen i fjerde kvartal som i tredje - på betryggende nivåer nær 94 prosent.

Er den gode rateutviklingen fullt ut priset inn i aksjen? Mye avhenger av veien videre. Men det er lite som nå indikerer at ratene skal markant ned igjen med det første. Tvert om renner det jevnlig inn rapporter om «utrolige nivåer» på containerfrakten.

The real cost of ocean freight out of Asia is hitting 'unbelievable' heights - The Loadstar

Så er naturligvis også ratene notorisk volatile. En dag vil ratene igjen dykke kraftig og langvarig. Men de færreste tror det skjer på kort sikt. Møller-Mærsk representerer nok forventingene ganske godt, når de til danske Børsen antyder at ratene først roer seg ned en gang mellom februar og april.

Før den tid bør en rekke nye kontrakter være signerte for MPC - på veien mot det som tegner til å bli to sterke kvartaler på hver sin side av nyttår. Der pengene ramler inn i kassen.

I så måte kan investorene bare håpe på at AS Kina opprettholder trykket, og bidrar sterkt til at verdenshandelen løftes opp av corona-hengemyren. Og at etterspørselen gjennom en tøff vestlig virusvinter samtidig ikke får seg en sterkt mutert knekk.

Flere børskommentarer:

Les på E24+

Entras nye storaksjonær er neppe fornøyd med det nye budet

Les på E24+

2021 kan bli en utbyttefest for investorene

Følg E24 på sosiale medier:
Facebook
Instagram
LinkedIn

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Børskommentar
  2. E24+
  3. Børskommentar
  4. Containerfrakt
  5. MPC Container Ships
  6. Rederier
  7. Shanghai

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    En norsk aksje under manges radar – enn så lenge

  2. Betalt innhold

    En børsrakett som har mer igjen?

  3. Containerrederiene på vei mot historisk overskudd på 700 mrd.

  4. Investorer kaster seg på container-bonanza: – Ratene er gjennom taket

  5. Containerboom løftet MPC Container Ships-resultatet kraftig