Kvartalsrapporter

Orkla økte omsetningen i tredje kvartal – men flaskehalser bremser resultatveksten

Høye energipriser, dyrere råvarer og flaskehalser i verdens verdikjeder bidrar til å dempe resultatveksten til Orkla, som venter at prisoppgangen vil fortsette å ha effekt inn i det nye året.

  • Ine Brunborg
Publisert:

Orkla melder om en omsetning på 13,1 milliarder kroner i året tredje kvartal, opp fra 11,9 milliarder året før.

Resultatet før skatt landet samtidig på 1,74 milliarder, litt opp fra 1,7 milliarder året før.

På forhånd var det ventet en omsetning på 12,7 milliarder kroner i tredje kvartal, ifølge konsensusestimater innhentet av Bloomberg. Resultatet før skatt var samtidig ventet å lande på 1,7 milliarder kroner.

– Det er gledelig at vi i 3. kvartal leverte god organisk vekst målt mot sterke sammenligningstall fra 2020. Fire av fem forretningsområder hadde fremgang, og vi hadde volumvekst i flere salgskanaler, sier Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch i en uttalelse.

Les også

Smågodtmangel før halloween: Peker på forsyningskrisen

Flaskehalser bremser veksten

Til tross for god topplinjevekst er resultatveksten begrenset i kvartalet, sier konsernsjefen.

– Coronapandemien har bidratt til flaskehalser og forstyrrelser i de internasjonale verdikjedene. Denne utviklingen, kombinert med økt etterspørsel, påfører oss betydelige prisøkninger på råvarer, emballasje, transport og energi.

Orkla forventer nå at dyrere råvarer vil fortsette å ha effekt inn i 2022.

– Dette vil bli kompensert gjennom ytterliggere prisøkninger i tiden fremover, men det vil bli noen forsinkelser i prisuttak i forhold til når konstandseffektene inntreffer, sier Semlitsch.

Selskapet trekker frem at prisene på varer som korn, kjøtt, grønnsaker, meierivarer, samt vegetabilske oljer har økt spesielt mye. Samtidig har en sterkere krone påvirket innkjøpsprisene for Orkla positivt.

I tillegg har energiprisene i Norden økt kraftig i løpet av kvartalet sammenlignet med fjoråret, noe som øker kostnadene for merkevarevirksomheten. På den andre siden har Hydro Power dratt nytte av de høyere prisene.

Les også

Den globale energikrisen enkelt forklart

Pizza-oppkjøp

Orkla har gjort en rekke oppkjøp siden inngangen av året.

På sommeren kjøpte selskapet 75 prosent av aksjene i den nederlandske pizzakjeden New York Pizza for drøye 1,1 milliarder kroner. Kjøpet ble konsolidert fra august.

Den gang hadde det nederlandske selskapet 232 franchisedrevne utsalgssteder i Nederland, Belgia og Tyskland.

Siden har New York Pizza kjøpt de tre tyske pizzakjedene Stückwerk, Flying Pizza og Pizza Planet.

«Oppkjøpene gir Orkla et solid fotfeste i et voksende tysk pizzamarked,» skriver selskapet i dagens rapport, og opplyser at kjeden nå har totalt 342 utsalgssteder.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kvartalsrapporter
  2. Orkla
  3. Resultatrushet

Flere artikler

  1. Orkla-datter kjøper tysk pizzakjede

  2. Kongsberg Automotive til topps på negativ børs

  3. Svakere enn ventet fra Lerøy Seafood

  4. Kongsberg Automotive rammes av global råvareskvis, selger milliardvirksomhet

  5. Tror råvareboom gir resultatfest på Oslo Børs