Én million fløy med Norwegian i november
Flyselskapet Norwegian legger bak seg en kraftig forbedret novembermåned, sammenlignet med samme periode i fjor.
Norwegian fraktet én million passasjer i november, en økning på over 700 prosent fra samme periode i fjor. Samtidig vokste kapasiteten femgangen.
Norwegian har imidlertid redusert produksjonen for vintersesongen og kapasiteten var ned rundt 14 prosent fra oktober til november.
– Resultatet viser at vi har truffet godt med å tilpasse produksjonen til kundenes reisebehov. Spania er ett av markedene vi ser en god utvikling i bookingene, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen, og fortsetter;
– Den siste måneden har vi gjort det enda tryggere for kundene å kjøpe billetter ved å forlenge muligheten for én gebyrfri endring også av de rimeligste billettene som ikke er fleksible i utgangspunktet.
Ned fra oktober
I november hadde Norwegian 1 005 380 passasjerer, mot 124 481 i november i fjor. Sett opp mot november 2020 økte den totale kapasiteten (ASK) med 541 prosent og passasjertrafikken (RPK) er opp 1007 prosent.
Videre lå fyllingsgraden i november på 76,6 prosent, mot 44,4 prosent på samme tid i fjor, mens 49 fly var i drift.
Norwegian fraktet 1,2 millioner passasjerer og hadde en fyllingsgrad på 82,7 prosent med 48 fly i drift i oktober, der også høstferien spiller inn.
Inntekten per passasjerkilometer (yield) var på 0,55 kroner i november, sammenlignet med 0,60 kroner i oktober, og 0,82 kroner i samme måned i fjor.
Enhetsinntekten, inntekten per tilbudte setekilometer (RASK), var på 0,42 kroner i november, sammenlignet med 0,50 kroner i oktober, og opp fra 0,37 kroner i samme periode i fjor.
Norwegian-sjefen vil ha flere fly: – Vi er mer konkurransedyktige enn på lenge
Motvind
Hans Jørgen Elnæs, flyanalytiker og rådgiver i Winair, mener Norwegian møter litt motvind i november men at dette er også noe man ser i trafikktall fra andre flyselskaper i Europa, målt mot oktober.
Han peker på at Norwegian hadde 200.000 færre passasjerer i november mot foregående måned, og at både fyllingsgraden og enhetsinntektene er ned.
– Dette viser at selv om Norwegian kutter litt i prisene så slår det ikke positivt ut i fyllingsgraden, som best kan forklares gjennom at etterspørselen faller både innenlands og på ruter til/fra destinasjoner i Europa, sier Elnæs til E24.
Han frykter den negative utviklingen vil fortsette i desember dersom omikron-situasjonen forverrer seg i Europa.
Norwegian hadde en inntekt per passasjerkilometer (yield) på 0,55 kroner i november, sammenlignet med 0,60 kroner i oktober, og 0,82 kroner i samme måned i fjor.
Enhetsinntekten, inntekten per tilbudte setekilometer (RASK), var på 0,42 kroner i november, sammenlignet med 0,50 kroner i oktober, og opp fra 0,37 kroner i samme periode i fjor.
Omikron
Bakom trafikktallene for november truer utviklingen av det muterte coronaviruset, omikron.
Som E24 skrev i helgen, kan det bidra til at Norwegian tar ned ytterligere kapasitet allerede på nyåret.
– Vi er jo forberedt på at det kan få en konsekvens i januar og februar, avhengig av hvordan dette utvikler seg, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen til E24, og fortsetter;
– Vi har en viss fleksibilitet som vi vil benytte oss av. Hvis det er nødvendig så vil vi ta ned kapasitet gjennom den perioden.
Frykter omikron-smell: – Den største utfordringen
Norwegian-sjefen var imidlertid «komfortabel» med resten av 2021.
– Det vi kan si er at Black Friday var bra hos oss også. November er ok, og desember ser ok ut, så får vi se hvordan dette (omikron, red.anm.) slår inn, sa Karlsen.