Marine Harvest-sjefen håper ny merkevare vil gi milliardhopp

Når verdens største lakseoppdretter går tilbake til røttene med navnet og merkevaren Mowi, er målet at omsetningen skal økes med én milliard euro innen 2025. Det blir ingen «walk in the park», mener analytiker.

NYTT NAVN: Konsernsjef i Marine Harvest Alf Helge Aarskog satser på at ny merkevare skal øke salget. Her ved en tidligere anledning.

Foto: Berit Roald NTB scanpix
Publisert:

– For oss som selskap er det egentlig å gå tilbake røttene og fokusere mer på kvalitet og konsumenten, sier Marine Harvest-sjef Alf-Helge Aarskog til E24.

Hvis generalforsamlingen gir grønt lys er det nå duket for navnebytte for verdens største lakseoppdretter, og som Aarskog er inne på søker man tilbake til navnet fra oppstarten.

Planene kunngjøres tirsdag i forbindelse med at Marine Harvest har sin årlige kapitalmarkedsdag.

Les også: (+) Dette er Lakse-Norges mektigste personer

Mowi var navnet på det opprinnelige selskapet som begynte å jobbe med laks i 1965. Det er navnet på Marine Harvests laksestamme, og i tillegg knyttet til oppdrettspioneren Thor Mowinckel.

– Dette selskapet ble startet av flere gründere. Johan Lerum og Johan Fredrik Mowinckel var de som begynte først med oppdrett av ørret, og deretter laks. Det har selvsagt vært viktig for selskapet. I mange år har vi brukt Mowi som basis for avlsarbeidet, forteller Aarskog.

Ifølge Marine Harvest-sjefen har det blitt jobbet med navnebytte og merkevarestrategi i nesten to år. Han sier selskapet gradvis har bygget opp kapasitet innen settefisk, fôr, nedstrømsvirksomhet og merkevarekompetanse.

Det er nemlig mer enn navnet som skal endres, håper Aarskog.

Les også

Marine Harvest planlegger navneskifte

Håper på milliardhopp

Gjennom investeringer på 35 millioner euro, tilsvarende 335 millioner kroner, er planen å bygge opp Mowi-merkevaren de neste to årene.

– Når du begynner med en slik satsing er det tunge investeringer til å begynne med i ting som kategoribygging og konsumentundersøkelser, sier Aarskog.

SKAL MARKEDSFØRES: Slik ser noe av markedsføringsmaterialet for merkevaren Mowi ut, ifølge Marine Harvests presentasjoner.

Foto: Marine Harvest

Salget under den nye merkevaren skal øke oppdrettskjempens omsetning med én milliard euro, tilsvarende 9,6 milliarder kroner, innen 2025. Med en driftsmargin på ti prosent skal driftsresultatet økes med 100 millioner euro, eller 960 millioner kroner, er målet til Marine Harvest.

– Det som er interessant er merkevareinitiativet. Det er selvfølgelig vanskelig å kvantifisere, men de sier at kan oppnå 100 millioner euro i ekstra driftsresultat. Hvis de klarer det er det fantastisk, sier analytiker Vidar Strat i ABG Sundal Collier.

– Det blir ikke noen «walk in the park», og det kommer nok til å ta tid før investorene setter pris på det. Men dette er et etterlengtet initiativ. Vi har stilt spørsmål ved hvorfor Marine Harvest, og mange andre, ikke er mer synlig i butikk, sier analytikeren.

Som lakseanalytikeren er inne på ser ikke investorene på Oslo Børs ut til å prise inn særlig mye av vekstplanene umiddelbart.

Ved lunsjtider tirsdag er Marine Harvest-aksjen ned 1,9 prosent, mens indeksen som følger sjømatsektoren er ned mer beskjedne 1 prosent.

Les også

Ferske tall fra oppdrettsbransjen: Venter vekst i 2019

Lover nye lakseprodukter

Planen til Marine Harvest er å rulle ut den nye merkevaren i deler av Europa i 2019. Året etter skal Mowi-produktene ut i resten av Europa, Nord-Amerika og Asia.

– Vi vet at det kommer til å kreve mye hardt arbeid og tålmodighet i alle deler av organisasjonen, men vi er overbevist om at dette er den rette tiden for Marine Harvest å gjøre dette, sier konsernsjefen.

I 2017 var oppdretteren verdens største lakseprodusent, med en femtedel av produksjonen i Norge, samt en tredjedel av produksjonen i Nord-Amerika og Chile.

Selskapet satser også på såkalte videreforedlede produkter som kan oppnå en høyere pris og øke salget, for eksempel forskjellige filetprodukter og sushi.

Med den nye merkevaren kommer det også nye lanseringer, uten at Marine Harvest-sjefen vil avsløre noen detaljer.

– Vi kommer til å lansere en serie med nye produkter, men har helt bevisst valgt å ikke vise dette i dag. Det holder vi for oss selv, sier Aarskog.

Les også

Formuen økte med nesten tre milliarder

Les også

Rekordmåned for eksport av norsk sjømat

Les også

Marine Harvest risikerer millionbot for lakserømming

Her kan du lese mer om