Fire fiskegiganter ut mot Sandberg

Norges fire store fiskeselskaper står i dag samlet mot det statlige Norges Sjømatråd. Fiskeriminister Per Sandberg forsvarer rådet og er villig til kompromiss.

FORSVARER RÅDET: Fiskeriminister Per Sandberg vil ikke være med på å legge ned Norges Sjømatråd.

Foto: Carina Johansen NTB scanpix
Publisert:

– Tiden har løpt fra Norges Sjømatråd slik det drives i dag. Rådet får gigantinntekter basert på en foreldet ordning som for lengst burde vært avviklet.

Den klare meldingen kommer fra konsernsjef Henning Beltestad i Lerøy Seafood Group, Norges tredje største oppdrettsselskap.

Han gir full støtte til den prosessen som verdens største oppdrettsselskap, Marine Harvest, har innledet mot Norges Sjømatråd.

– Ikke behov i dag

– Da norsk oppdrettsbransje var i oppstartfasen var felles markedsføring nødvendig og bra. Men vi ser ikke behovet for det i dag, hvor norsk laks for lengst er i de etablerte markedene, sier Beltestad, som etter oppkjøpet av Norway Seafood også er største norske selskap for hvit fisk.

– Det gjelder kanskje ikke endel av de små aktørene?

– Det kan hende, men skal de inn i markedene må de uansett investere for å komme inn. Norsk laks er velkjent og behovet for felles markedsføring i utlandet er ikke like stort som før.

Klassiker: For høy partyfaktor i Sjømatrådet

– Hva vil dere ha; et frivillig medlemskap i Norges Sjømatråd?

– Ja, ordningen må bli frivillig.

Han sier produktene til deres selskap er på plass i 70 land og at de årlig betaler 60-70 millioner inn til det statlige sjømatrådet.

– Tror fiskeriministeren lytter

Norges nest største oppdrettsselskap er Salmar, et laksehode foran Lerøy.

– Jeg er langt på vei enig med Marine Harvest i denne saken. Norges Sjømatråd kan bruke penger på omdømmearbeid for næringen og norsk laks, men markedsføringen kan de overlate til selskapene. Det gjør at de ikke har behov for disse store inntektene de får, og at kontigenten kan reduseres. Jeg er forøvrig enig i at medlemskapet bør gjøres frivillig, sier administrerende direktør Leif Inge Nordhammer i Salmar.

– Tror du fiskeriministeren vil la seg påvirke av dere?

– Han opplever nok ulike syn i bransjen, men jeg tror nok han lytter når endel av de største gir så klare råd.

Les: Direktør i rådet får 1,9 millioner for å studere

ESA-sak

Marine Harvest har tatt saken mot Norges Sjømatråd til ESA fordi de mener et statlig råd ikke kan drive aktiv markedsføring av norsk fisk basert på at norske selskaper finansierer dette statlige organet gjennom en tvungen avgift.

VG har skrevet at Marine Harvest har fått delvis medhold i ESA, knyttet til at ordningen trolig diskriminerer utenlandske selskaper i det norske markedet.

DE ER GIGANTER: De tyve største oppdrettsselskapene i verden i 2015, markedsandel i prosent etter produsert mengde.

iLaks.no/Industrihåndboken til Marine Harvest.

– Bortkastede midler

De tre oppdrettsgigantene har solid støtte også fra det største selskapet innen pelagisk fisk (Makrell, sild og kolje): Pelagia AS.

– Det er hyggelig å bli tatt med i debatten, som laksenæringen i stor grad dominerer. Men vårt selskap betaler også inn tvangsavgiften: Vi betalte i fjor 34 millioner kroner til Norges Sjømatråd mot vår vilje. Vi oppfatter det for å være bortkastede midler, fordi Sjømatrådets innsats for norsk makrell og sild knapt merkes av forbrukerne der ute i Polen og andre land de markedsfører seg mot, sier administrerende direktør Egil Magne Haugstad i Pelagia AS.

Les: Gigantskip til oppdrett

Uenig

Men mindre selskaper er uenig.

– Jeg kan ikke se argumentene for å slå av markedsføringen i regi av Norges Sjømatråd; det må komme noe annet, sier Sverre Søraa i Cost Seafood:

– Jeg kan bare vise til flere undersøkelser, nå sist fra USA, som viser at markedsføringen der har vært svært vellykket: En krone inn ga mellom fire og ni kroner tilbake.

Les: Norsk laks har aldri vært dyrere

Fiskeriminister Per Sandberg vil ikke være med på å legge ned Norges Sjømatråd, men er villig til et kompromiss.

– Jeg vil avvente behandlingen i ESA og EFTA, men jeg tror ikke at vi taper. Hvis det skjer får vi gjøre en ny vurdering. Det kan godt være at sjømatrådet skal vektlegge markedsføring noe mindre og mer av forskning, kvalitet og omdømme. Men det er altså slik at markedføringen av norsk kvalitet-sjømat har vært og er viktig.

– De vil gjøre ordningen frivillig?

– De vil frivillig velge bort sjømatrådet. Det vil jeg ikke være med på fordi rådet har en viktig funksjon. Det så vi sist i høst i Iran, hvor det åpnes et helt nytt marked. Men når det gjelder avgiften, så er jeg innstilt på at den skal videre ned, slik at kostnaden for hvert selskap blir noe mindre. Hvor mye vil jeg ikke si før høringsrunden er ferdig, sier Sandberg og legger til:

– De store har også vært små og med de problemene mange sliter med i Midt-Norge når det gjelder lus og sykdom, synes jeg noen bør være litt forsiktig om dagen.

Giganter i verden

Ilaks.no presenterte tidligere i år en oversikt basert på informasjon fra Marine Harvest sin industrihåndbok for 2016, som viser markedsposisjonen til verdens største fiskeeksportører.

Den viser hvilken dominerende stilling de norske selskapene har i verden:

Øverst troner Marine Harvest med 28 prosent (420 000 tonn) av verdensmarkedet i 2015. Så følger Mitsubishi (9 prosent/139 000 tonn) foran Salmar (9 prosent/136 000 tonn) og Lerøy (9 prosent/135 000 tonn).

Det er gigantene i verden. Det er et stor steg ned til Cooke på femteplass med seks prosent av markedet og 87 000 tonn fisk.

Forøvrig er også Grieg Seafood, Bakkafrost og Nordlaks inne på topp 11. listen i verden:

Les også

Ny fiskefeide splitter NHO

Les også

- Det her hadde ordnet seg fint uten hjelp fra noen i regjeringen

Les også

Serverer 37 millioner måltider norsk sjømat