Overrasker med sterke tall: Men «kontantskvisen» er blitt verre

Norwegian begynner å se resultatene av restruktureringsarbeidet som skal øke lønnsomheten. Men «Max-regningen» øker nå til en milliard og kredittkortformidlerne skaper fortsatt problemer for det norske selskapet.

MOT AMERIKA: USA er igjen Norwegians største marked, etterfulgt av Norge, Spania og Storbritannia.

Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Publisert:,

Norwegian slapp torsdag resultatene for tredje kvartal som mange ventet spent på.

Selskapet kan rapportere om betraktelig bedre lønnsomhet enn samme periode i fjor.

Like før tallslippet slapp selskapet også nyheten om at de nå endelig har inngått den nye omtalte avtalen om felles flyeierskap med en kinesisk aktør, som vil redusere selskapets forpliktelser med 1,5 milliarder dollar fremover.

Her er Norwegians nøkkeltall:

  • Norwegians omsetning økte fra 13,39 til 14,40 milliarder kroner, som var akkurat det analytikerne hadde ventet, ifølge konsensustall fra Infront.
  • Brutto driftsresultat før leasingskostnader (EBITDAR) økte fra 3,36 til 4,66 milliarder kroner, mens analytikerne ventet en mer forsiktig økning til 3,96 milliarder
  • Resultat før skatt økte fra 1,60 til 2,20 milliarder
  • Resultat etter skatt økte fra 1,30 til 1,67 milliarder kroner, godt over forventningen som var på 1,43 milliarder.

Norwegian selv melder at resultatet er ny rekord for tredje kvartal og at mye av veksten er drevet av selskapets langdistanseruter.

Selskapet fløy 10,5 millioner passasjerer, noe som er ned tre prosent grunnet lavere kapasitet. Samtidig var belegget bedre, med en økning i fyllingsgraden på 0,7 prosentpoeng til 91,2 prosent.

– Kvartalstallene viser at vi leverer på strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet. Vi leverer et rekordresultat med rekordhøye inntekter og reduserte enhetskostnader, til tross for at vi har blitt rammet av driftsproblemer utenfor vår kontroll, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen.

– Jeg må berømme alle i Norwegian som har bidratt til å levere betydelige kostnadskutt så langt i år, legger han til.

Les også: Avtalen er i boks – Kinesere skal eie fly med Norwegian

Max-regningen øker til en milliard

Norwegian har nå oppdatert sin guiding (resultatprognose) for 2019:

  • I sommer sa selskapet at de ventet et justert driftsresultat (EBITDAR) på 6,0 til 7,0 milliarder kroner, nå er dette presisert til 6,1 til 6,5 milliarder.
  • Kapasiteten i 2019 er nå ventet å være den samme som i fjor, mens de tidligere anslo en vekst på opp til fem prosent (i antall setekilometer)
  • Neste år anslår Norwegian et fall i kapasiteten på 10 prosent
  • Enhetskostnaden er nå ventet å ende på 0,435 per setekilometer mot 0,43 i sommerens prognose, grunnet økte drivstoffkostnader. Underliggende enhetskostnad er fortsatt estimert til 0,31 kroner.

En sak mange følger enda nærmere er Boeings 737 Max-fly som i mars ble satt på bakken verden over etter de to fatale ulykkene i Afrika og Asia. Norwegian har tidligere estimert at regningen for å ha flyene på bakken ville komme på 700 millioner, hvis flyene kom tilbake i trafikk i løpet av høsten.

Nå regner Norwegian ikke med å få flyene i luften igjen før i 2020, noe som de fleste andre flyselskapene med flytypen også har lagt inn i sine prognoser. Dette gjør at Norwegian nå regner med en «Max-regning» på rundt 1,0 milliard kroner i år, i form at redusert resultat før skatt.

Milliardregningen kommer som følge av reduserte inntekter fordi Norwegian må kansellere fly, økte kostnader til mannskapet som skulle jobbet på flyene, økt drivstofforbruk fordi man må bruke andre fly og kompensasjon til passasjerer.

Norwegian har tidligere sagt at de vil kreve at Boeing dekker merkostnadene deres, men det er foreløpig uklart hvor mye Norwegian eventuelt vil få refundert.

Kostnadsprogrammet #Focus2019, som skal gi besparelser på minst to milliarder kroner i år, er ifølge Norwegian i rute. Selskapet opplyser at de i tredje kvartal har fått til besparelser på 827 millioner.

Det løfter de samlede besparelsene til 1,85 milliarder.

«Kontantskvisen» forverret

Samtidig som Norwegian har jobbet hardt i over ett år på å restrukturere selskapet, endre på rutenettet og ta en rekke kostnadsgrep i omstillingen ut av den store vekstfasen, så har selskapet også slitt med bankene – nærmere bestemt kredittkortformidlerne.

Selskapet begynte i fjor å merke at disse holdt stadig mer igjen av pengene som kundene hadde betalt for billettene sine. Flyselskapene kan vanligvis få gleden av å selge billetter og få inn pengene lenge før flygingen og kostnadene faktisk påløper.

Men Norwegian merket at de stadig oftere ikke fikk pengene ut før flygingen nærmet seg eller fant sted. Ettersom det var snakk om milliardbeløp satte det selskapet i en krevende kontantmessig posisjon, særlig i fjor vinter.

Norwegians regnskapsrapport viser at denne situasjonen nå er blitt enda verre.

Selskapet la den allerede i «rød sone» da den passerte 90 prosent i første kvartal og 112 prosent i andre kvartal i år, i en investorpresentasjon som ble lagt ut i september.

Nå har tallet steget til hele 167 prosent.

«Kredittskvisen», måles gjennom å dele selskapets fremtidige utgifter knyttet til flyginger (Air Traffic Liabilities) på utestående fordringer selskapet ikke har fått på konto ennå.

Selskapets kontantbeholdning er også redusert med nesten 280 millioner til 2,93 milliarder, målt mot samme periode i fjor, til tross for at omsetningen har økt med åtte prosent.

– Norwegian og Geir Karlsen leverer som jeg forventet gode tall, som klart indikerer at selskapet er på rett vei. Det viser også den nye Joint Venture-avtalen, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til E24.

– Men kredittkortskvisen er ikke bare og her har Norwegian en jobb å gjøre for å få reforhandlet avtaler slik at Norwegian kommer ut av denne kontantstrømsskvisen, sier han videre.

Newsweb – Norwegian Q3 2019Kreditorene sa ja til lånepakken: Nå fortsetter arbeidet med å styrke Norwegian-kassen