Tankrater tredoblet på tre uker: – En perfekt storm

Shippinganalytiker Joakim Hannisdahl mener Kina-sanksjoner og angrepet mot Saudi-Arabia gir ekstra løft i et marked som allerede var på vei mot bedre tider. Frontline-sjefen tror «fjerde kvartal blir meget sterkt» for tankkjempen.

RATEHOPP: Tankskipenes inntjening har gått kraftig opp den siste tiden.

AFP
Publisert:

– Det er en perfekt storm som treffer tankmarkedet nå, sier analytiker Hannisdahl i Cleaves Securities til E24.

Oljeangrepet mot Saudi-Arabia og amerikanske sanksjoner mot kinesiske shippingaktører har bidratt til at inntjeningen skyter fart for skipene som frakter olje.

  • Ifølge tall fra VesselsValue og Baltic Exchange lå inntjeningen for de største tankskipene (VLCC) på nærmere 64.000 dollar per dag i spotmarkedet tirsdag denne uken, hvilket er nær en tredobling de siste tre ukene.
  • I samme tidsrom har spotratene for Suezmax-skipene (de største skipene som kan trafikkere Suezkanalen) også gått omtrent tregangeren til nær 36.000 dollar dagen.
  • De mellomstore tankskipene av typen Aframax seiler inn nærmere 35.000 dollar per dag i spotmarkedet, mot rundt 13.000 dollar for tre uker siden.

Hannisdahl tror ratene kan stige videre.

– Jeg blir ikke overrasket om vi nærmer oss 100.000 dollar per dag for VLCC før nyttår, sier han.

Les på E24+ (for abonnenter)

Tror USAs oljeboom løfter tankmarkedet: – Den store driveren er eksporten fra USA

«Ekstremt positivt» for tankmarkedet

USA svartelistet i forrige uke den statlige shippingkjempen Cosco for påstått brudd på forbudet mot å handle med iransk olje, ifølge Wall Street Journal.

Cosco drifter mer enn 50 supertankere, og hendelsene utløste et ratehopp på nær 19 prosent over natten på enkelte seilingsruter, skriver Reuters.

Sanksjonene mot de kinesiske aktørene er «ekstremt positivt» for tankmarkedet, fordi det potensielt utelukker mange skip fra flåten, mener analytikeren.

Samtidig har oljeangrepet mot Saudi-Arabia gitt en ekstra risikopremie som påvirker tankmarkedet, ifølge Hannisdahl.

– Noen operatører blir forsiktige med å gå inn i regionen, og går kanskje heller til USA, Brasil og Vest-Afrika. Da blir det mindre konkurranse om lastene i Midtøsten. De som går lengre for å hente laster vil samtidig binde opp skipene sine for en lengre periode.

Les også

Eksplosjon i norskeid tankskip utenfor Korea

– Blir meget sterkt

John Fredriksen tankkjempe Frontline er positiv til markedet fremover, ikke minst etter hendelsene den siste tiden.

Rederiets sjef Robert Hvide Macleod peker også på at sesongmessige faktorer slår inn på høsten, med dårlig vær og større oljevolum. Mange skip installerer rensesystemer, og forsvinner dermed ut av flåten for en periode, i tillegg til at ordreboken i tank er synkende, ifølge Macleod.

– Etter flere magre år ligger alt til rette for god inntjening, drevet av et sterkt marked og Frontlines lave «cash break-even nivå», skriver han i en e-post.

Frontline-sjefen viser til at rederiet trenger 24.500 dollar per dag for å tjene penger på sine VLCC-skip, mens tilsvarende tall for Suezmax er 21.300 dollar og 16.200 dollar for Aframax.

Han forventer at «fjerde kvartal blir meget sterkt ettersom mange skip går ut av drift og få nybygg leveres».

Les også

John Fredriksens tankkjempe tjener på sanksjoner

Hannisdahl forteller at ratene i utgangspunktet var ventet å gå opp i vintermarkedet som starter rundt oktober.

En av årsakene var at raffineriene hadde lengre vedlikeholdsperioder i vår for å ha mindre nedetid i andre halvår, før de nye utslippskravene (IMO 2020) trer i kraft fra nyttår.

Dette kommer i år på toppen av den sedvanlige sesongmessige økningen i etterspørsel, påpeker Hannisdahl.

Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities.

Cleaves Securities

Fornøyd med markedet

– Vi er glad for at markedet er bra. Det nyter alle aktører godt av, sier styreleder Bjørn Tore Larsen i ADS Crude Carriers.

Tankrederiet han står i spissen for er notert på markedsplassen Merkur Market, og har en flåte som teller tre VLCC-skip.

Larsen sier oppgangen drives av flere forhold, deriblant sanksjonene mot de kinesiske aktørene, men han nevner også moderat flåtevekst som en viktig driver i markedet.

Flere rederier tar skip ut av markedet en periode for å installere renseanlegg (såkalte skrubbere) i forkant av nye utslippskrav som gjelder fra 2020.

– Det er foreløpig ikke så veldig stor ordrebok sammenlignet med flåten, og i tillegg så er en del skip ute i forbindelse med skrubberinstallasjon. Det tar bort litt av tilbudssiden en periode, sier styrelederen.