Norwegian varsler mulig norsk skattesmell på 856 mill.

Flyselskapet vil ta norske skattemyndigheter til retten etter at de har fått servert en saftig regning for en over seks år gammel omorganisering.

Finansdirektør Geir Karlsen (t.v.) i Norwegian. Arkivbilde.

Andersen, Cicilie / E24
Publisert:,

Norwegian slapp torsdag resultatene for fjerde kvartal, der selskapet viser en bedring mot foregående år, men også noe svakere resultater enn ventet.

Selskapet varsler også om den pågående skattesaken som først ble omtalt i årsrapporten for 2018.

Norske skattemyndigheter mente at en omorganisering som involverte endringer over landegrenser innenfor EØS i 2013 og 2014 skulle utløst mer skatt.

Nå varsler Norwegian at Skatteklagenemnda i januar ga skattemyndighetene medhold. Det betyr i verste fall en skattesmell på 856 millioner kroner.

Ifølge Norwegian er det uklart når beløpet skal betales.

Norwegian og skatterådgiverne deres mener at det ikke er grunnlag for avgjørelsen og det tror det er «sannsynlig» at den vil bli reversert i domstolene.

– Av den grunn har Norwegian besluttet å prøve saken for rettet. Synspunktet til selskapet og rådgiverne støttes opp av tidligere dommer, skriver Norwegian i regnskapet sitt.

Norwegian-aksjen falt over syv prosent på det meste da Oslo Børs åpnet torsdag.

Les også

Norwegian vil kutte mer kapasitet i 2020

Uenighet om EU-regler

Saken handler om en såkalt grensekryssende restrukturering av Norwegian-konsernet som skjedde i 2013 og 2014.

Norwegian varslet i 2013 at de skulle etablere et datterselskap i Irland. Det var en av de første grepene selskapet tok i forbindelse med den voldsomme veksten som lå foran selskapet.

I Irland har Norwegian både Arctic Aviation Assets (AAA), som er leasingselskapet som eier Norwegians fly, og NAI, Norwegians internasjonale langdistanseselskap.

Norwegian opplyser til E24 at saken blant annet handler om nettopp opprettelsen av NAI, samt overføringen av fly til selskapets irske leasingselskap AAA.

I etterkant har Norwegian også etablert datterselskaper i både Storbritannia og Sverige med egne operatørtillatelser (AOC), slik NAI også har.

Norwegian mener omorganiseringen som ble gjort flat under reglene for skattefri omorganisering. Det mener altså ikke norske skattemyndigheter.

– Uenigheten handler om reglene for betinget skattefri konsernomorganisering, som de ble anvendt i 2013 og 2014, er motstridende mot EU-lovverket, skriver Norwegian.

Avgjørelsen i Skatteklagenemnda øker betalbar skatt for de aktuelle årene med opp til 571 millioner. I tillegg reduserer den forhåndsbetalt skatt med 166 millioner og har anslått renter på skatten som ikke er betalt på opp til 119 millioner, ifølge regnskapet.

Derav kan den maksimale skatteregningen ende på 856 millioner.

– Skatteklagenemnda konkluderte med at deler av denne betalingen skal utsettes, og tidspunktet for innkreving er ikke endelig fastsatt, skriver Norwegian.

Selskapet legger til at et tap i domstolen kan føre til en reduksjon i bokført utsatt skatt på 376 millioner, men uten av dette skal endre egenkapitalen.

Les også

Norwegian leverer tilbake Heathrow-slots

Les også

Norwegian vurderer Airbus etter Max-krisen: – Det går en smertegrense