Børskjempen Nasdaq har gått til annonsemarkedet i kampen om Oslo Børs: – Kjempebrunosten skal vise at vi forstår det særegne ved Norge

Nasdaq Nordic har begynt å snakke til «mannen i gata» i både Oslo og New York. Reklameoffensiven handler om å vise selskapets intensjoner overfor det norske folk, forklarer konsernsjef Lauri Rosendahl.

TALER TIL FOLKET: First we take Manhattan, then we take Oslo. Nasdaq satser på markedsføring i kampen om Oslo Børs VPS.

Foto: Nasdaq/Sindre Hopland
Publisert:,

– Selvsagt er det folk i New York som bryr seg om hvem som tar over Oslo Børs VPS! Jeg er for øyeblikket i London, og innimellom alle brexit-diskusjonene kommer folk til stadighet bort og sier at de ønsker at vi skal lykkes med oppkjøpet, sier Nasdaq Nordic-sjef Lauri Rosendahl til E24.

Forrige fredag la Nasdaq ut et bilde på egen Facebook-side av fasaden til Nasdaq MarketSite på Times Square i New York.

Den digre LED-skjermen, som peker ut mot storbyens ikoniske gater, forteller at «Vi vokste ikke opp i Norge. Men hos Nasdaq vet vi hvordan vi muliggjør vekst». Og så en diger brunost.

– Bakgrunnen er at vi ønsker å signalisere at vi er veldig entusiastiske for muligheten for å kunne bli eier av Oslo Børs VPS og at vi er klare for å utvikle det norske kapitalmarkedet. Vi forstår at alle de nordiske landene er særegne på hver sin måte. Det er det brunosten skal vise – at vi respekterer dette skillet, sier Rosendahl.

Det er imidlertid ikke alle som er like imponert. På Facebook har Nasdaq-bildet fått en rekke negative kommentarer, der de fleste ber børsgiganten om å holde seg unna den norske markedsplassen.

Den mest populære kommentaren påpeker imidlertid den avbildede brunostens tilstand.

- Å skjære brunosten på denne måten er i Norge en helt legitim grunn til å ta ut skilsmisse umiddelbart, skriver brukeren.

Les også

Børs-budgiver: – Vi kan ikke ha en kamp i markedet lenge

Handler om å sjarmere

I tillegg til å bruke kontoret i finanshovedstaden til å formidle dette budskapet, har Nasdaq også investert i annonseplass i offentligheten i Norge.

«Vi vil forene de nordiske kapitalmarkedene» lyder påskriften på en plakat på Stortinget T-banestasjon.

– Det har vel ikke noe å si for deres vinnersjanser om dere får overbevist mannen i gaten?

– Det har du rett i, vi vil bare sende signalet om at vi er forpliktet til den nordiske regionen. I tillegg ønsker vi at man gjør seg opp en mening om oss ved å se på hva vi har gjort, fremfor hva vi og Euronext sier at vi kommer til å gjøre. Vi har 11 års erfaring med å utvikle kapitalmarkedet i Norden og er stolte over det vi har oppnådd, sier Nasdaq Nordic-sjefen.

Markedsføringsekspert og sosiolog Trond Blindheim mener annonseringen gir Nasdaq mulighet til å presentere seg og sine intensjoner for Oslo Børs for det norske folk.

– Det handler nok om å sjarmere, gjøre seg kjent og avmystifisere seg. Nasdaq vet at de er et selskap som kun en liten gruppe mennesker i Norge vet hvem er, og dette blir en annen måte å gi informasjon rundt budet.

Les også

Olav Thon om Oslo Børs: – Burde være på norske hender

Venter på myndighetenes vurdering

Det er altså ikke viljen det står på når Nasdaq forsøker å bli Oslo Børs VPS' nye eier. De har imidlertid hard konkurranse fra Euronext. Den fransk-nederlandske børssammenslutningen har sikret seg aksjemajoritet i konsernet og sitter med det i førersetet.

Et stort spørsmål fremover vil være hvordan myndighetene vurderer situasjonen. Både Nasdaq og Euronext har levert søknader som må godkjennes av Finansdepartementet før de eventuelt får gjennomføre et oppkjøp.

I denne sammenheng har Oslo Børs' juridiske rådgiver, advokatfirmaet Thommessen, argumentert for at myndighetene bør kunne kreve at oppkjøper får to tredjedelers flertall. Det vil i så fall utelukke Euronext, som har møtt motstand i blant annet DNB og KLP, de to største aksjonærene.

Euronexts juridiske rådgiver har på sin side argumentert mot denne tolkningen og beskrevet den som rettslig uholdbar.

Les også

Ingen avklaring på Oslo Børs – Euronext forlenger budfristen

Les også

Nasdaq jekker opp budet på Oslo Børs – matcher budet til Euronext

Les også

Derfor er sparebanker særlig opptatt av børssalget

Her kan du lese mer om