Kongsberg Gruppen kutter 260 jobber etter Rolls-Royce-oppkjøp

Minst 260 stillinger skal bort når Kongsberg Gruppen nå forsøker å snu underskuddene i Rolls-Royce Marine til overskudd. Et produksjonsanlegg i Vietnam kommer også til å ryke.

Geir Håøy, konsernsjef i Kongsberg Gruppen

Foto: Kongsberg Gruppen
Publisert:,

– Vi taper fortsatt penger, så vi er utålmodige. Dette burde vært gjort noe med tidligere, sier konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen.

Han snakker om oppkjøpet hans av Rolls-Royce Commercial Marine som nylig ble gjennomført. Kongsberg Gruppen jobber nå intenst med å forsøke å snu underskuddene i det tidligere britiske selskapet til overskudd, samtidig som de skal fusjonere det med Kongsberg Maritime.

Under fremleggelsen av Kongsberg Gruppens resultat for første kvartal fredag la selskapet også frem mer informasjon om planene for Rolls-Royce Commercial Marine.

Milliardoppkjøpet ble annonsert i fjor sommer og formelt gjennomført 1. april i år.

Finansdirektør Lisa E. Haugan i Kongsberg Maritime gikk gjennom planene selskapet har i mer detalj. De skal gi besparelser på 200 millioner årlig i løpet av året, og totalt 500 millioner per år innen utgangen av 2022.

– Vi holder i dag og i tiden fremover town hall-møter i organisasjonen og vi vil på redusere antallet fulltidsansatte med 260 på nåværende tidspunkt, sa Haugan.

Hvor mange av stillingene som kuttes i Norge vil selskapet foreløpig ikke gå ut med, men flere kutt i fremtiden utelukkes ikke av Kongsberg-ledelsen.

– I tillegg har vi satt i gang prosessen med å selge ut Vung Tau-anlegget i Vietnam til Deck Machinery-virksomheten, fortsatte hun.

Anlegget produserer blant annet dekksutstyr til seismikkskip, subseaskip og en del kranutstyr. Etter det E24 får opplyst kan anlegget enten bli solgt eller rett og slett lagt ned.

Les også

Kongsberg Gruppen tror de skal få Rolls-Royce Marine i pluss innen to år

– Det haster

Nedbemanningen kommer i kjølvannet at tidligere nedbemanninger i både Kongsberg Maritime og Rolls-Royce Marine som ble gjennomført etter at oljebremsen traff for fullt.

– Kan det komme flere kutt fremover?

– Vi annonserer visse tiltak i dag og det er det vi har identifisert så langt. Vårt mål er jo å snu Rolls-Royce Commercial fra røde til sort tall (til overskudd, journ.anm.) så raskt som overhodet mulig, sier konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen til E24.

Selskapet annonserte fredag et mål om at de skal klare å snu RRCM til at de har et positivt driftsresultat innen to år.

– Det haster å komme i gang og dette er det første initiativet. Vi starter der vi ser at vi kan få til noe umiddelbart og der vi ser at utfordringene er – og det er på Deck Machinery og noe på produksjonsfasiliteter, blant annet i Vietnam, sier Håøy og fortsetter:

– Vi må få komme tilbake til om det er aktuelt med flere tiltak. Det er for tidlig å si nå, sier Håøy videre og peker på at det er gått en drøy måned siden de formelt overtok Rolls-Royce Marine og fikk fullt innsyn i virksomheten.

Han er opptatt av at de hele tiden må tilpasse både Kongsberg Maritime og Rolls-Royce Marine til markedsforholdene som er og de ordrebøkene man sitter på.

Skal legge ned 20 kontorer

Lisa Haugan fortalte at Rolls-Royce Commercial Marine går med underskudd i divisjonene som kalles Deck Machinery og Ship Design/Motion.

– Propulsion og Service leverer som ventet gitt dagens markedsforhold, men når vi ser på markedsforholdene, særlig innen seismikk og offshore for Deck Machinery, ser vi at de har blitt truffet hardt av nedturen (oljebremsen, journ.anm.). Nybygging er også på et historisk lavt nivå, sa Haugan.

Kongsberg Gruppen planlegger også å stenge 20 kontorer i sitt verdensomspennende nettverk, der de overlapper mellom de to selskapene som nå slås sammen.

Andre tiltak som skal gjennomføres er å flytte deler av produksjonen som i dag gjøres internt, men som ikke anses som en del av kjernevirksomheten, over til underleverandører.

– Selv om Rolls-Royce og Kongsberg utfyller hverandre på mange områder, så har vi et overlapp innen Automasjon. Det er naturlig at vi ser på en sammenslåing av disse enhetene, sa Haugan.

Her kan du lese mer om