Nytt ratehopp for offshoreskip

Leieprisene for skip som flytter oljerigger stiger videre.

RATEHOPP: Prisen for å leie offshoreskip har steget i spotmarkedet i år, der forsyningsskip har hatt en sterkere vekst enn ankerhåndteringskip. Illustrasjonsfoto.

Foto: Svein Ove Ekornesvåg NTB scanpix
Publisert:,

Tidligere denne uken skrev E24 at stigende aktivitet har gitt høyere leiepriser for offshoreskip, med blant annet et hopp for såkalte ankerhåndteringsfartøy, der tre stykker ble leid inn til en rate på 370.000 kroner per dag hver.

Det er godt opp fra snittraten for dette segmentet i spotmarkedet forrige måned, som lå på rundt 15.760 pund om dagen, eller 180.000 kroner.

Siden har det vært et nytt ratehopp, viser en oversikt hos skipsmegleren Westshore.

Der fremgår det at de fire ankerhåndteringsfartøyene Havila Venus, Skandi Iceman, Skandi Skansen og Havila Jupiter alle er blitt leid inn for å flytte boreriggen Deepsea Aberdeen for 40.000 pund dagen hver, eller 445.104 kroner, fra neste uke.

«Veldig varierende»

Ankerhåndteringsfartøy (AHTS) er utstyrt for å taue og ankre opp oljerigger. Disse har hatt en mer dempet rateutvikling enn forsyningsskip i spotmarkedet år, men begynner nå altså å ta seg oppover.

Les også

ExxonMobil evakuerer utenlandske ansatte i Irak

Det er imidlertid langt fra sikkert at ratene vil holde seg på solide nivåer for ankerhåndteringsfartøy, ifølge analytiker Inge Moy i Westshore.

Spotmarkedet svinger mye, med høysesongen typisk om sommeren.

– For AHTS er det veldig varierende. Utnyttelsen går opp og ned fordi jobbene har såpass kort varighet, og de trenger et stort antall jobber for å dekke behovet for arbeid til flåten, sier Moy.

De siste årene har vært preget av lave rater. Markedet har tidvis strammet seg kraftig til, men også hatt perioder med rater under de rene driftskostnadene

– Når det er god aktivitet og utnyttelsen går opp følger ratene etter. Det går fort opp og kan fort falle ned igjen, ifølge Moy.

Hardt rammet

Offshorerederiene ble hardt rammet under oljekrisen. Høy gjeld, overkapasitet og lave rater gjorde at mange måtte gjennom finansielle redningsaksjoner.

For en aktør som Solstad Offshore er ikke problemene over, og rederiet har varslet at det må gjennom enda en restrukturering.

Les også

Utenlandske investorer flykter fra Kina-aksjer

Samtidig har andre forsøkt å utnytte nedturen. Øystein Stray Spetalen-selskapet Standard Drilling har satset på kjøp av det de mente var billige skip i offshorenedturen.

De håper dette veddemålet skal gi gevinst når markedet snur.

Etter at offshorerederienes omsetning ble halvert i krisen økte den i 2018, og Rederiforbundets medlemmer venter også vekst i år.

Her kan du lese mer om