Kongsberg mener de kan lande forsvarsordrer verdt 100 milliarder

Kongsberg Gruppen sitter allerede med en rekordstor ordrebok i forsvarsmarkedet, men ledelsen kommer nå med klare signaler om at det snart blir snakk om langt flere milliarder.

Eirik Lie, administrerende direktør i Kongsberg Defense & Aerospace i Kongsberg Gruppen

Vidar Ruud / NTB scanpix
Publisert:

Tirsdag arrangerte Kongsberg Gruppen kapitalmarkedsdag i Oslo.

Der fortalte selskapet både om at de vurderer å kjøpe tilbake aksjer og at Kongsberg Maritime skal kutte minst 180 stillinger til i forbindelse med restruktureringen av Commercial Marine, som de kjøpte fra Rolls-Royce.

I tillegg til den maritime delen er det forsvarsvirksomheten som utgjør den andre store viktige delen av konsernet.

Kongsberg Defense-sjef Eirik Lie har allerede sikret 14 milliarder i nye ordrer de siste 12 månedene og har bestillinger for ytterligere 9 milliarder gjennom rammeavtaler.

Les på E24+ (for abonnenter)

Aksjeeksperter: Disse selskapene er tryggest i handelskrigen

Selv med en rekordtykk ordrebok inntok han podiet med lovnader om mer:

– Vi er posisjonert for å vinne kontrakter verdt 100 milliarder kroner de neste 10 årene. Dette er ikke et drømmescenario og det er helt realistisk, sier Lie.

Tallet er basert på signerte ordre, kontrakter de forventer vil komme og den generelle etterspørselsveksten i forsvarsmarkedet.

I løpet av første halvår i år fikk Kongsberg Defense & Aerospace inn nye ordrer for til sammen 5,3 milliarder og ordreboken økte fra 10,7 til 13,4 milliarder kroner.

I hele fjor fikk selskapet inn ordre for 6,89 milliarder og man omsatte for 6,1 milliarder. Gitt Lies prognose vil ordreinngangen og omsetningen øke til rundt 10 milliarder per år, i gjennomsnitt over perioden.

For å kunne levere denne veksten vil Kongsberg Defense øke antallet ansatte utover de 2.830 de hadde i sommer:

– Vi kommer til å ansette flere folk i årene fremover, både innen utvikling og for å kunne øke produksjonen vår, sier Eirik Lie til E24.

Les også

Kongsberg Maritime kutter minst 180 årsverk til

Håper på missil-rush neste år

Det er flere produkter og løsninger som til sammen skal bidra til det store forsvarssalget.

En viktig underliggende driver er opprustningen mange land gjør i sine forsvar, mer global usikkerhet og økte forsvarsbudsjetter.

Selskapet har samtidig vunnet frem blant flere viktige kunder med produktene sine i en tøff global konkurranse.

En ny trussel som har vokst frem i senere år er droner. Dette ble senest markert gjennom droneangrepet på oljeinstallasjonene i Saudi-Arabia. Interessen for å skaffe systemer til å bekjempe denne trusselen er stor:

– Nasams-systemet vårt er allerede utviklet for å håndtere en større type droner, og vi jobber også med flere land som ønsker å bruke våre våpenstasjoner til å håndtere mindre droner, sier Eirik Lie til E24.

I fjor sommer vant Kongsberg og partneren Raytheon frem hos den amerikanske marinen når de bestilte det norske NSM-missilet i en avtale som kan karakteriseres som et gjennombrudd.

– Med kundereferansen vi nå har på NSM-missilet hos den amerikanske marinen venter vi at vi vil få flere NSM-kunder i 2020, sa Lie.

Les også

Vekst og skyhøy ordreinngang for Kongsberg Gruppen etter Rolls-Royce-ekteskap

En NSM-kunde vi allerede vet om er Tyskland, som skal kjøpe NSM etter at Norge har bestilt nye ubåter fra tyske Thyssen-Krupp. En kontrakt her er ventet i 2020.

I tillegg til dette venter han også på å lande kontrakten med Qatar for våpenstasjoner til pansrede kjøretøy. Den vil komme på toppen av milliardkontrakten de landet i sommer for luftvernsystemet NASAMS, som allerede er solgt til både Oman, USA og andre.

De venter å selge flere slike systemer, til nye land eller eksisterende kunder:

– Eirik forventer å selge tre til fem nye NASAMS-systemer de neste par-tre årene. Til sammenligning solgte vi to nye i perioden 2010 til 2017, sa konsernsjef Geir Håøy, og siktet mot Defense-sjefen.

F35-flyet vil drive salg

Neste år tror Kongsberg også at de vil lande kontrakter på JSM-missilet de har utviklet til kampflyet F35. Missilet har vært utviklet over en årrekke og man er nå i siste fase med å integrere missilet inn i F35-flyet.

– Vi sier at vi forventer JSM-kontrakter fra 2020 eller 2021 basert på når de forskjellige landene vil få levert F35-flyene, sier Lie.

At selskapet nå tror kontraktene vil komme markerer en milepæl for selskapet.

Japan har allerede «sneket inn» en bestilling tidligere i år. Dette var den første og den raske bestillingen skyldes delvis en bekymring for utviklingen i Nord-Korea.

På toppen av alt dette venter Kongsberg også flere bestillinger av våpenstasjonene og andre systemer.

– Vi har allerede begynt å bygge kapasitet, både i Kongsberg og hos våre leverandører. Våre partnere Raytheon og Lockheed bygger også opp, sa Lie.

Vil tjene mer på å mekke fly

Med oppkjøpet av Patria i 2016 og AIM Norway på tampen av fjoråret bygger Kongsberg Gruppen videre opp sin vedlikeholdsvirksomhet (også kalt MRO-virksomheten).

Den inkluderer vedlikehold av alt fra kampflyene F16 og det nye F35, helikoptre av typen NH-90 og AW101, samt pansrede kjøretøy.

Vedlikehold gir stabile og forutsigbare inntekter, men:

– MRO er en virksomhet med det jeg vil kalle moderat lønnsomhet, men vi forventer noen skalafordeler for å bedre lønnsomheten, sa Lie.

Gitt at konsernet har satt et mål om å nå minst 12 prosent brutto driftsmargin (EBITDA) innen 2022, og at forsvarsvirksomheten skal klare minst 14 prosent, bidrar ikke vedlikehold til å nå disse målene.

De målene må nås med salg av nytt utstyr. Samtidig er det også muligheter for vekst innen vedlikehold.

Eirik Lie pekte på at man i Europa nå er i gang med overgangen fra F16 til de nye F35-kampflyene:

– I Europa er det fortsatt en enorm flåte med F16-fly. AIM Norway er de eneste utenfor USA som har lisens til å drive MRO-aktivitet på F16. Det er muligheter vi nå utforsker, sa Lie.