Analytiker: IMO 2020 vil løfte tankaksjene enda høyere i år

Med nye utslippsregler på plass blir tankfart en ubestridt vinner på børs i år, ifølge analytikere. – Det er superprofitt så det holder.

BRA START: Flere tankaksjer steg på Oslo Børs’ første dag med handel i 2020. Det var ikke et engangstilfelle, skal man tro shippinganalytikere.

AFP
Publisert:,

– Forholdene ligger ekstremt godt til rette for at tankaksjene skal stige videre og at inntjeningen skal holde seg god, sier shippinganalytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securites.

Onsdag, 1. nyttårsdag, trådte de nye miljøkravene for shippingbransjen, IMO 2020, i kraft.

Analytikere E24 har snakket med peker på at tank nå er shippingsektoren å satse på i lys av de store omveltningene.

Les på E24+ (for abonnenter)

Les mer om omveltningen her: Skjebnevalg i skipsfarten (+)

– Står foran en ny bølge med reprising

– Det er den man bør fokusere på, med medvind over hele linjen. Det er superprofitt så det holder og stor investorinteresse i hele verden, sier shippinganalytiker Eirik Haavaldsen i Pareto Securities om tanksektoren.

Hannisdahl i Cleaves Securities mener også de positive konsekvensene av IMO 2020 ikke er blitt helt priset inn i de nåværende aksjekursene til tankrederiene, som allerede har doblet seg på ett år i kjølvannet av rekordhøy betaling til skipene i høst og vinter.

Analytikeren spår derfor en gjennomsnittlig vekst på rundt 50 prosent for tankaksjene de neste seks månedene.

– Vi står foran ny en bølge med reprising av aksjene, forteller han.

Dette er blant årsakene som ramses opp for å forklare hvorfor IMO 2020 vil løfte tankaksjene til nye høyder i 2020:

  • Det er fortsatt flere skip som skal tas ut av arbeid for å få installert renseanlegg, såkalte scrubbere. Mange rederier ventet nemlig med denne prosessen da betalingen til skipene skjøt i været i fjor, som skaper et etterslep i år.
  • Drivstoffet til skipsflåten som har valgt å brenne olje med et lavere innhold av svovel og ikke installere scrubbere har blitt mye dyrere. Da lønner det seg å kjøre saktere, som tar ut kapasiteten fra flåten. Da blir det en reduksjon av lastekapasitet til flåten, som gjør at utnyttelsesgraden til flåten øker og presse opp ratene.
  • På grunn av store forskjeller hos raffineriene kan det bli nødvendig å transportere olje mellom USA og Europa for å få tatt ut svovelet og få det solgt. Det øker etterspørselen etter tankskipene.
  • Det vil bli et overskudd av olje med høyt svovelinnhold og dette må lagres dersom det ikke blir solgt. Da kan potensielt store tankskip bli brukt for å lagre dette.
  • Mer skraping av eldre skip med stort drivstofforbruk ettersom bunkersoljen blir dyrere av IMO 2020.

– Alle vil tjene gode penger

Det har i hovedsak vært to alternativer for rederiene for å møte de nye utslippskravene, der den tillatte svovelmengden i drivstoff for skip er senket fra 3,5 prosent til kun 0,5 prosent.

  1. Bytte til drivstoff med mindre svovel
  2. Installere scrubbere som kan rense tradisjonelt drivstoff med mye svovel

Flere tankrederier på Oslo Børs, blant annet Frontline, har gjort betydelig investeringer i scrubbere. Selskaper som Hunter Group Okeanis Eco Tankers og ADS Crude Carriers har bestilt nye skip med scrubbere til en billig penge mens markedet har vært dårlig.

– De treffer dette markedet helt perfekt, påpeker Hannisdahl.

Det økonomiske argumentet bak investeringene er at skip med scrubbere vil få bedre betalt – en såkalt «scrubber-premie» – fordi de fortsatt kan kjøre på billig bunkersolje med mye svovel. Når flere og flere skip uten scrubbere må bytte til drivstoff med lav svovel, forventes det at prisene på bunkersolje vil falle ytterligere, noe som vil gi enda større premie.

– Alle vil tjene veldig gode penger, men de som har installert scrubbere kan bli de store blir vinnerne. Premien på scrubbere man ser nå er høyere enn det jeg forventet for et år siden, sier Hannisdahl.   

Han påpeker at såkalte VLCC-skip (veldig store tankskip) med scrubbere nå tjener 24.000 dollar mer per dag enn de uten.

– Det er en betydelig premie og enda mer enn det vi kalkulerte oss frem til i 2018 og 2019.

– Ser ikke at ordreboken øker

Haavaldsen i Pareto mener man også burde se forbi 2020, en periode for tankmarkedet han også er positiv til.

– Fokuset bør nok være på 2021 nå. Det er en frykt for at man skal bestille mange nye båter, men det ser ikke sånn ut nå.

En av årsakene til den gode stemningen i tankmarkedet for øyeblikket er at ordreboken er på sitt laveste siden 1997, som kommer i tillegg til den høye etterspørselsveksten i lys av IMO 2020.

– Vi ser ikke at ordreboken øker. 2021 blir nok et år med lav flåtevekst, sier Haavaldsen.

De to shippinganalytikerne tror ikke at det nåværende ratenivået på rundt 120.000 dollar dagen for de største tankskipene vil holde seg gjennom året, men at det fortsatt vil være godt over såkalt break-even.