Kampen om luften

Ansatte i SAS om nytt spareprogram: – Skaper uro

SAS-ansatte er motvillige til å legge avtalene sine på bordet, når flyselskapet varsler spareprogram i milliardklassen. – Vi har allerede strukket oss langt, sier leder i SAS Norge kabinforening.

I fjor høst demonstrerte oppsagte SAS-ansatte foran Stortinget. Nå venter nye kostnadskutt i SAS.
  • Pål A. Solheimsnes
Publisert: Publisert:

– Det er selvfølgelig ikke noe hyggelig å få nye beskjeder om innsparinger. Det skaper jo uro, men jeg føler meg trygg på at vi skal finne en løsning denne gangen også.

Det sier Martinus Røkkum, leder i SAS Norge kabinforening, som organiserer de kabinansatte i SAS.

Tirsdag annonserte SAS et stort spareprogram, som skal kutte 7,5 milliarder svenske kroner i årlige kostnader.

– Vi har akkurat blitt ferdig med forrige innsparingsprogram, der vi har bidratt stort, sier Røkkum.

– At du tenker dere har strekt dere så langt, gjør det at dere er mer motvillig til å gå med på nye kutt?

Vi er aldri motvillig til å finne løsninger, men det er vanskelig å se at det skal være mulig med ytterligere innsparinger slik det er nå. Vi får se hva vi får presentert, og ta stilling til det da.

Han sier at de blant annet har gått med på en lønnsfrys ut 2022 og at de har gitt bort muligheten til å ta ut pauser på bakken, og dermed tar pauser under flyginger.

Mener tariffavtalene er markedsmessige

SAS-sjef Anko van der Werff har uttalt at SAS’ kostnader ikke er konkurransedyktige.

– Vi av den klare oppfatning at våre tariffavtaler er markedsmessige, sier Roger Klokset, leder i Norske SAS-Flygeres Forening

– Avtalene stikker ikke ut i noen tydelig retning. Vi har sammenlignet dem mot konkurrenter og ser ikke at vi har noe å skamme oss over der. De ansatte kan ikke bære alle kostnadene av en hel pandemi. Vi har allerede båret kostnader gjennom oppsigelser og permitteringer av svært mange piloter.

– Så når SAS-sjefen sier at kostnadsbildet ikke er konkurransedyktig, tenker du at det ikke gjelder dere?

– Jeg kan være enig i at kostnadene ikke er konkurransedyktige. Det ser man for eksempel på setekostnaden sammenlignet med konkurrentene. Men vi vet at vår avtale er markedsmessig, sier Klokset.

SAS-sjef Anko van der Werff, varsler en «fullstendig forvandling» av SAS, som også inkluderer «nettverk, flåte, kollektivavtaler og kostnadsstrukturer».

Varsler «radikal forandring»

Spareprogrammet «SAS Forward» skal ifølge flyselskapet gjennomfør en «fullstendig forvandling», som også inkluderer «nettverk, flåte, kollektivavtaler og kostnadsstrukturer». Det betyr at selskapet også legger fagforeningenes avtaler med flyselskapet på bordet.

Flyselskapet annonserte også at de ville hente penger på et tidspunkt i fremtiden for å styrke balansen i selskapet.

– Planens suksess og evnen til å tiltrekke seg potensiell ny kapital er avhengig av at SAS fullt ut lykkes med å fjerne 7,5 milliarder svenske kroner i årlige kostnader, som igjen betinger full deltagelse fra alle parter, uttaler SAS-sjef Anko van der Werff i kvartalsrapporten.

Les på E24+

En av landets mektigste

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Scandinavian Airlines (SAS)
  3. Flyselskaper

Flere artikler

  1. SAS-sjefen vil gjøre all gjeld til aksjer: – Du snakker med rett fyr

  2. SAS varsler «radikal forvandling»: Skal kutte milliarder og hente penger

  3. Fagforening om SAS-forhandlinger: – Svært krevende

  4. SAS med 186.000 flere passasjerer og fullere fly

  5. Betalt innhold

    Streiken i SAS: Dette er de uenige om