Aksje-NM 2020

Skoleelever om Aksje-NM: - Har skapt et bedre miljø

Elevene ved Blindern Videregående skole i Oslo bruker Aksje-NM som en del av økonomi-undervisningen. Det har blant annet ført til et bedre skolemiljø - og høy temperatur i klasserommet.

ANNERLEDES SKOLEBENK: Ella Baumann Semb (17) og Fredrik Tanberg-Johansen (17) oppdaterer porteføljene sine i Aksje-NM.

E24/Caroline Grundekjøn
  • Caroline Grundekjøn
Publisert:

Samfunnsøkonomi-elevene ved Blindern Videregående skole i Oslo får «hands on»-kunnskap når de skal lære om finansmarkedene og aksjer. I stedet for å kun holde seg til teorien i lærebøkene, har lektor Kjell Wilhelm Wold-Hansen engasjert klassene i Aksje-NM der de får prøve seg som investorer med juksepenger.

Eleven Ella Baumann Semb (17) forteller at Aksje-NM er en veldig gøy måte å lære på, og at det ikke føles ut som vanlig skolearbeid.

– Vanligvis har vi lekser vi må gjøre i fagene, men Aksje-NM føles ikke som skolearbeid eller lekser. Det er en morsom konkurranse som er veldig spennende. Vi er egentlig blitt litt hekta, sier hun.

AKSJE-NMs SISTE UKE: SJEKK HVORDAN DU LIGGER AN!

Klassekameraten Fredrik Tanberg-Johansen (17) er enig, og sier at Aksje-NM er en god måte å lære pensum på, fordi de får en mye dypere forståelse gjennom å selv prøve seg som investorer.

– Men det er viktig å huske at det er stor forskjell på å spille med juksepenger og egne penger. Hvis jeg skulle investert med mine egne penger, ville jeg tenkt mer langsiktig, sier han.

Les også

Aksjeskolen #7: Derfor bør du følge innside-handlerne

SAMARBEID: Elevene sitter sammen i grupper og diskuterer hvilke aksjer de skal gå ut eller inn av.

E24/Caroline Grundekjøn

– Skolemiljøet har blitt bedre

I forkant av Aksje-NM ble elevene delt inn i mindre grupper som skal samarbeide om aksjehandelen gjennom hele konkurransen. Gruppene konkurrerer mot hverandre, og i samfunnsøkonomi-timene blir det lest opp hvordan de forskjellige gruppene ligger an i konkurransen.

– Det har blitt et veldig kompetitivt miljø, fastslår Tanberg-Johansen.

Både han og Semb mener Aksje-NM har vært positivt for ikke bare klassemiljøet, men for det sosiale miljøet på skolen generelt.

– Store deler av skolen er engasjert i Aksje-NM, selv om de ikke er med gjennom klassen sin. Det har blitt en snakkis som har gjort at vi har blitt kjent med flere, og vi har blitt bedre til å samarbeide, sier Semb og legger til:

– Aksje-NM har skapt et bedre miljø på skolen.

Les også

Aksjeskolen #5: Styr unna taperaksjer

Tjente 21.000 kr på Rec-aksjen

Tanberg-Johansen forteller at gruppen hans har satset på Røkke-aksjer, som Aker BP og Rec, noe som har gått greit. De har hatt en gjennomsnittlig avkastning på rundt 5 prosent så langt i konkurransen.

I tillegg til å spille gjennom gruppens konto, har Tanberg-Johansen sin egen, private konto der han har truffet bedre på timingen. På et tidspunkt hadde han en avkastning på over 20 prosent.

– Jeg tjente rundt 21.000 kroner på Rec. Det var veldig gøy, sier han.

Karriere innen finans

Semb sier at gruppen hennes først og fremst har hatt som mål om å lære, og ikke å vinne. Derfor har de investert i mye forskjellig i begynnelsen, men så fant de ut at det var lurt å satse på aksjer på Merkur-børsen for å vinne.

Hun har tidligere ikke hatt noe erfaring eller interesse for aksjer, men nå vil hun gjerne bruke aksjekunnskapene til å sikre sin personlige økonomi gjennom aksjesparing.

Tanberg-Johansen forteller at han gjennom familien har fått litt kunnskap om aksjer, men at han nå etter Aksje-NM kan se for seg en karriere innen finans.

FØLGER OPP: Lektor Wold-Hansen går rundt til de forskjellige gruppene for å høre hvordan de tenker rundt investeringene sine.

E24/Caroline Grundekjøn

– Foreldrene heiet det frem

Lektor Wold-Hansen forteller til E24 at fordi elevene er under atten år, måtte han spørre foreldrene om tillatelse til å melde elevene på Aksje-NM. Han fikk utelukkende positive tilbakemeldinger fra foreldrene.

– De heiet frem forslaget, og mente Aksje-NM var en god måte å lære ungdommen om aksjer.

Da E24 besøkte klassen, holdt Wold-Hansen først en presentasjon der han gikk gjennom investeringsstrategier. For å vinne Aksje-NM må man satse på få aksjer, kjøpe noen aksjer fra Merkur som kan svinge mye, og lese seg opp på relevante nyheter, oppsummerte han.

Wold-Hansen understreket også at dersom man skal spare langsiktig i det virkelige liv, bør man velge andre aksjer som Equinor, DNB, Mowi eller Yara. Etter presentasjonen satt elevene seg sammen med gruppene sine for å diskutere porteføljene sine.

– Aksje-NM har fungert veldig godt i undervisningssammenheng. Elever som kunne lite eller ingenting fra før om aksjer, har allerede lært mye, sier han.

Wold-Hansen forteller også at flere av elevene har blitt hekta.

– Jeg har fått tilbakemelding fra andre lærere om at de sitter med Aksje-NM i timene deres.

Les på E24+

Ukens Investtech: Tre aksjer innsiderne er positive til nå

Les også

Brukte 25.000 på aksjer: – Tapte nesten alt

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Aksje-NM 2020
  2. Aksje-NM
  3. Aksjer
  4. Konkurranse
  5. Aksjehandel
  6. Undervisning

Flere artikler

  1. Oslo Handelsgym med store ambisjoner for Aksje-NM: – Målet er å engasjere hele skolen

  2. Aksje-NM: Mottok vinnersjekk på 75.000 kroner

  3. Aksjeskolen #3: Slik reduserer du risikoen

  4. Aksjeskolen #5: Styr unna taperaksjer

  5. Betalt innhold

    – I hele oppveksten har Thomas hatt en enorm dedikasjon